שומני וטוב לו: 4 מוצרים שכל קטוגני חייב להכיר

לחמניות המבורגר מקמח שקדים, בסיס פיצה שעשוי ממוצרלה, גבינות מטורללות, וגם מנות שף קטוגניות שמגיעות עד הבית ומרוות געגועים למסעדה. אלו המנות שחייב כל קיטו מתחיל או מתקדם להכיר, ויש גם בשורה משמחת לטבעונים

Keto Chef 17
אפשר להתבלבל ולחשוב שמדובר בלחם מן המניין. לחמניות קטוגניות | צילום: גלי איתן

אם טרם התוודעתם לתזונה הקטוגנית שכבשה את סלבסי העולם ומתחילה להתפשט יפה גם בארצנו, נאמלק לכם את עיקרה: במקום סוכר, הדלק העיקרי שצורף הגוף ונמצא בכל פחמימה שאנו צורכים, הדלק שמספקת לגוף התזונה הקטוגנית היא חומצות שומן - מקור אנרגיה חלופי ובריא הרבה יותר. הדיאטה הקטוגנית מורכבת מיחס של 4:1 בין שומן לחלבונים ופחמימות, שכדי להשיגו יש לצרוך מזון עתיר שומנים ופחמימות לצד עם כמות נמוכה מאוד של פחמימה. ואם להיות מעשיים יותר - המקפידים על תזונה קטוגנית יצרכו מזונות עתירי שומן דוגמת בשר, חמאה, וגבינות שמנות לצד חלבונים (רובם מן החי), ויסלקו מהתפריט אורז, תפוחי אדמה, לחמים, פיצה, ממתקים וכל מזון מתועש. לא קל, נכון? אבל חסידי התזונה מספרים על שינויים מרחיקי לכת בבריאות ובתחושות הגופניות, ולנו נותר רק לקנא ולקוות שיום אחד נהיה חזקים מספיק. עניינו אתכם? מצוין!

KETO BUN - לחמנייה קטוגנית מקמח שקדים


עם פחות מ-4 גרם פחמימה ללחמניה, נבחרת משמחת של קמח שקדים וסיבים תזונתיים בלי טיפת סוכר, הלחמניות החדשות של "קיטו שף" (שיתוף פעולה בין "מצות אביב" לשף עודד טלמור), הן חתיכת בשורה משמחת למקפידים על תזונה קטוגנית. בשונה מתחליפים שרק מזכירים את הדבר האמיתי, כאן באמת אפשר לטעות ולחשוב שמדובר בלחם רגיל. זה מתחיל במרקם שאשכרה מזכיר לחם, כולל אווריריות, בועות בצק כיפיות וקרום שהופך פריך אחרי סיבוב קצר בטוסטר. גם הטעם לא מאכזב, וכמו כל לחמנייה שמכבדת את עצמה מאופיין בנייטרליות שמאפשרת ללכת על מילוי מתוק או מלוח, או בכלל לבצוע עם האצבע בחוסר נימוס ולטבול בקערה מלאת חמאה חומה ומלח ים.

ניסינו אותה עם המבורגר, טבלנו ללא רחם בחלמון ביצה והפכנו אותה לטוסט משמח ואחר כך לפרנץ' טוסט עתיר קינמון, ובכולן התנהגה יפה כאילו הייתה לחם מן המניין. חוץ מהטעם המנצח והמרקם הנעים, חשנו בתום הבליסה שובע שהחזיק למשך כמה שעות טובות בזכות הסיבים התזונתיים והשומנים המצויים בה בשפע. לאחרונה החלו להגיש בשושו את לחמניות הקיטו ברשת אגאדיר, אז אם תבקשו מספיק יפה בעת ההזמנה, תזכו לבליסה מסורתית של ארוחת המבורגר כהלכתה.

קיטו באן - 30 שקלים ל-4 לחמניות, להשיג בחנויות הטבע. בקרוב יושקו פירורי מאפה על בסיס קמח שקדים ומיני גריסיני קטוגני

Keto Chef 9
עובדות מצוין גם בתור טוסט. לחמניות קטוגניות | צילום: גלי איתן

מאכלי קיטו עד הבית של השף עודד טלמור


אחרי רזומה קולינרי מכובד בלאס ווגאס אצל השף וולפגנג פק וניהול מסעדת "ספאגו", חזר השף עודד טלמור ארצה וביקש להפיץ את בשורת התזונה הקטגונית שעליה הוא מקפיד כבר 5 שנים. מאז הרוויח העולם ארוחות שף מוקפדות שמגיעות עד פתח הבית, ארוזות בפלסטיקים נוחים ומצוידות בכל מה שיהפוך אותן לאופציה הכי טעימה להקפדה על התזונה: תבשילים חובקי עולם, גיוון שעונה על מגוון קרייבינגים, אחוז פחמימות נמוך (בין 0.25-8 גרם פחמימה ל-100 גרם) וכמות הפוכה של חמאה. חברו לכל התשבוחות הללו שובע שמחזיק לשעות רבות, וקיבלתם יופי של פינוק לבטן ולנשמה.

התפריט משתנה אחת לכמה חודשים בהתאם לחומרי הגלם העונתיים ולחשקים של טלמור. נכון להיום תמצאו בו את מנת הדגל של טלמור: "קרם כרובית מפוצץ חמאה" (65 שקלים ל-500 גרם), שמורכב מכרובית צלויה, המוווון חמאה ותיבול מינימלי ששומר על טעמה הנקי של הכרובית ומקפיץ אותו כמה רמות אל על. יש גם כבד קצוץ מסורתי בגרסה מפנקת עם שומן אווז (56 שקלים ל-500 גרם), שמגיע במרקם צ'אנקי גס וכיפי וטעים מאוד גם ללא תוספת מסורתית של לחם וחריין.

123vxr
עקרונות התזונה בדרך טעימה. ארוחות שף קטוגניות של עודד טלמור | צילום: איתי סליקטר

באגף העיקריות תמצאו תבשיל בשר לחי בציר בקר ויין אדום (215 שקלים ל-1 ק"ג), שמורכבת מנתחי בשר בבישול איטי נוסח עדות ה"נמסים בפה", ומסביבם ציר בשר מרוכז וג'לטיני עם טעם עדין של יין ומרקם שגורם לרצות לישון איתם מחובקים. אהבנו מאוד גם את הפרגיות ברוטב קארי (180 שקלים ל-1 ק"ג), גרסה עדינה של המנה התאילנדית המוכרת מינוס קיתונות הסוכר ובתוספת מרעננת של מיץ לימון שמקליל את המרקם הקרמי והופך את המנה למגנט נשנושים. יש גם בסיסי פיצה, חומוס קטוגני ופרלינים עבודת יד, ובקרוב יצטרף גם סושי קטגוני למהדרין. בימים שבהם אין מגיפה עולמית מקיים טלמור בביתו ארוחות שף קטוגניות, ועד אז משלח את מטעמיו לרחבי הארץ ומקיים קורסים דיגיטליים המלמדים איך ליישם הלכה למעשה את אורח החיים הקטוגני בצורה הטעימה והבריאה ביותר.

ארוחות השף של עודד טלמור - פרטים והזמנות באתר ketochef

Qdyxyd
מזור לבטן המתגעגעת. סושי קטוגני של עודד טלמור | צילום: איתי סליקטר

תחתית פיצה מבצק כרובית


פיצה מבצק כרובית היא לא דבר נדיר. פיצת כרובית קטוגנית היא בשורה משמחת, במיוחד אם אתם בענייני שוליים קריספיים, דקיקות פריכה ויכולת לשאת בגאווה כמות נאה של מוצרלה או גבינה צהובה. הפיצה הקטוגנית של אלכס פרמן היא רק אחת מנבחרת פיצות כרובית המככבות בימים אלה בפרויקט הדסטארט שנועד להנגיש אותן לציבור הרחב ברמת המחיר והשילוח. הגרסה הקטוגנית מכילה 7.9 גרם פחמימות לבסיס ומורכבת מפרחי כרובית, מוצרלה, שקדי קליפורניה, זרעי פסיליום, חלבון ביצה ומלח הימלאייה. ויש גם גרסה טבעונית המכילה 11 גרם פחמימות. והטעם? הבסיס מזכיר כל פיצה כרובית גנרית עם רמזוזים מרירים שמגיעים כנראה מזרעי הפסיליום. כשמכסים בגבינה צהובה, בשר או כל תוספת ששאוהבים, המרירות נעלמת כמעט לגמרי ואפשר ליהנות מאחלה ביס, כולל קצוות פריכים ומרקם דק שעושה כבוד לגבינה ולתוספות.

בסיסי פיצה כרובית קטוגניים או קטוגניים טבעוניים - 70 שקלים למארז זוגי הכולל 2 בסיסים. להשיג באתר "פיצה כרובית"

2buqp
קריספית ובריאה. פיצה כרובית | צילום: אלכס פרמן

גבינות טבעוניות של מעדני הטבע


היות שהתזונה הקטוגנית מבוססת על אחוזים גבוהים של שומן וחלבון, לא פשוט למצוא מוצרים שיהיו גם טבעוניים וגם קטוגניים למהדרין. הגבינות של המותג "מעדני הטבע" מצליחות להיות גם וגם. גם קטוגניות עם מקסימום 14 גרם פחמימות ל-100 גרם, גם בריאות בזכות היותן פרוביוטיות, גם טבעוניות (כולל בייקון מהפכני עם לוק ופיל של הדבר האמיתי), וגם טעימות ממש. כאלה שיעשו נעים וטעים בבטן גם לקרניבור המצוי.

כל גבינות המותג מבוססות על אגוזים שעוברים התססה, תהליך שמקנה גם טעם עשיר ועמוק וגם תכונות פרוביוטיות חשובות שמקלות על העיכול. מבין קולקציית הגבינות הבאמת רחבה,
אהבנו במיוחד את גבינת ההיקורי המעושנת שמורכבת ממיסו, קשיו מותסס ושמרי בירה, ועוברת יישון של 10 ימים. הטעם העמוק שמגיע עד לאף הוא תוצאה של עישון מעל עצי מייפל, היקורי ואלון ולאחר מכן צלייה על גריל שאחראית לקראסט העוטף את הגבינה (43 שקלים ל-100 גרם). בניגוד לטעם הקשוח, המרקם דווקא עדין מאוד ומזכיר צ'דר צעירה. אהבנו את הגבינה סתם ככה כנשנוש, ועוד יותר בתוך טוסט מושחת מלחמניות הקיטו החמדמדות. נציין לטובה גם את חמאת הכמהין (28 שקלים ל-150 גרם) בזכות טעמה ומרקמה הנאמנים למקור, ואת גבינת השמנת שום שמיר (26 שקלים ל-250 גרם), שמרקמה החלק והמשגע הצליח להערים בקלות על קומץ חובבי גבינות עילאיים ומתנשאים.

123
מרקם משכנע וטעם נאמן למקור. גבינות טבעוניות של מעדני הטבע | צילום: אלינה פסיקוב