הקינוחים של איתיאלה וקבב גורגונזולה: פסטיבל האוכל במטה יהודה יוצא לדרך

תבשילים עדתיים, יין מקומי, ארוחות סודיות מול נופים עוצרי נשימה, ולקינוח: העוגות של זוכת מאסטר שף. פסטיבל האוכל הכפרי יוצא לדרך, ולנו יש את ההמלצות הכי טעימות

Whatsapp Image 2021 06 09 At 1
היכרות טעימה עם כל המשפחה. איתיאלה וניסים בחממה המשפחתית | צילום: אלדד מאסטרו

אי שם בשנת 2000 יצא לדרך פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה עם בשלניות ותיקות שפתחו את בתיהן וסיריהן בפני המבקרים. 20 שנים עברו מאז, ופסטיבל האוכל הפך לאחת האטרקציות המבוקשות באזור, עם אופים, בשלנים ובשלניות, חקלאים ויצרנים, מבוגרים וצעירים ממוצא מרוקאי, כורדי, הודי וערבי, שרצו להנגיש את הטעמים עליהם גדלו לקהל הרחב. והקהל? חזר ועודנו חוזר. במילים אחרות: מאוהב.

כעת, אחרי שנת קורונה מאתגרת במיוחד, חוזר סוף סוף הפסטיבל עם שלל קולינריה מסקרנת, בתי אוכל קטנים ובשלנים מקומיים. אירועי האוכל יצאו לדרך ב-9 ביוני ויתקיימו עד ה-3 ביולי, ומתוכם - אלו האטרקציות הטעימות ביותר שאסור לכם לפספס.

>> הפסקה מהשניצל: הדבר הממכר שמעולם לא חשבתם להכין מחזה עוף

הקינוחים של איתיאלה | ירוקל'ה


לא פשוט להתמוגג מסלט או מעלים בכלל, אלא אם עומדים מול איתיאלה, זוכת מאסטר שף, בעודה מצלחתת עבורכם צלחת פורחת בחן האופייני לה. בלב מושב מטע, תחת יריעות הסוואה חומות, חבויות ערוגות שהן האוצר הסודי של רבים מהשפים המובילים בארץ. ניסים בר ששת, אגרונום במקצועו, מגדל פה כל מה שאכיל – פנטאס וצלצלי כסף, פרחי כובע הנזיר וחמציץ.

בפסטיבל תוכלו לבחור בין סיור בחממות הכוללת טעימה מהעלים הכי פריכים שטעמתם אי פעם והכנת סלט עם 50 גוונים של ירוק (110 שקלים למשתתף בסיור), או להצטרף לאחת מהארוחות של איתיאלה, אישתו של ניסים. בימי שישי נפתח הפוד טראק של איתיאלה עם הקינוחים המגרים מהתוכנית, דוגמת עוגת שוקולד מושחתת ומרוכזת עם תלולית שנטי וניל וקולי פירות יער (32 שקלים); גלאט עגבניות צלויות מבצק צרוב קלות (26 שקלים); וגם גספצ'ו קריר שמוגש עם צ'ימיצ'ורי עלי גפן וקרוטוני פיתה - מנת חובה שאסור לפספס (25 שקלים). היות שמדובר בספוט מבוקש באזור, אם אתם שם בשישי, הקפידו להגיע מוקדם כדי ליהנות מכל הטוב הזה לפני שהוא נגמר.

הפוד טארק במושב מטע – ימי ו 10:00-14:00 , ארוחות הערב של איתיאלה מתקיימות בתאריכים 28,29/5 בשעה 18:00 |להזמנת מקום – 050-2153779

Ohckik
מחזיר את האמון בעלים ירוקים. ניסים בר ששת

מאפי עלים של האלים | אלורו בבית ילין


בתוך בית ילין, מבנה עתיק מלא אופי ירושלמי, פועל בית מאפה שחובה לסטות בשבילו מכביש 1, בטח אם אתם נמנים על אוהבי הפחמימות הטובות והמשובחות. בית הקפה המשפחתי אלורו שוכן בליבו של בוסתן, לצד ערוגות חסה וגפנים מלבלבות. השפע היצירתי, מגוון המאפים המשובצים במיני ירקות שטופלו ותובלו על ידי הקונדיטורית חופית שוהם, וכלי הפורצלן האנגלי שהגיעו מבית סבתה של אורלי כהן אלורו (שהקימה את המקום יחד עם בעלה אריאל) – מרמזים על העתיד לבוא, עוד לפני שננעצו השיניים בפריך-פריך הזה.

44lxm
אל תפספסו את אגף המתוקים. אלרו | צילום: אלדד מאסטרו

כאן תמצאו סירות בצק שעליו מופרדים בדיפוף חמאתי, ועליו עגבניות שרי, טימין, צימוקי זיתים וגבינת המאירי (38 שקלים), מיני בבקה מבצק שמרים שיכור, עליו קרם ערמונים ואוכמניות (42 שקלים), בורקס פתוח עם אותו בצק אֵלִים ועליו פרוסות סלק, אפרסק צלוי וטימין (38 שקלים), ומנת הדגל שעליה אסור לוותר בשום מחיר - קרואסון קרם ברולה עם קרם וניל מתוק במידה עם סוכר חרוך מופלא (42 שקלים).

אלורו קפה - בית ילין סיבוב מוצא עילית, א-ה 8:00-16:00 ו 8:00-14:00, בשבת סגור 050-9772120

.jpg1t
טיפול אלוהי במאפי בצק העלים. אלורו | צילום: ליהי רוזנברג

מקדש הבשר הסודי | בשר בהר אצל עופר אביב


קשה עד בלתי ניתן להכנס לחצר של עופר ולא להשתהות ולהשאות מול נוף הרי יהודה. בטח אם התמזל מזלכם והגעתם בשעת ערביים ואתם אוחזים בדרינק מול השקיעה. אהבתו של עופר אביב לאוכל טוב ועברו כדייל אווי, הופכים אותו למארח המושלם, והם גם אלו שהובילו אותו לפתוח בחצר ביתו מסעדת בשר. עופר מלהטט עם נתחי הבשר המיושנים בין הגריל הארגנטינאי שבנה, לבין המעשנת, ומהן מוציא בשר וגם מאפים העשויים לשלמות.

Rgbp W
טיפול אוהב בנתחים מושקעים. ארוחת בשרים אצל עופר | צילום: ליהי רוזנברג

כאן תוכלו לטעום צלעות טלה שמנמנות הניצלות כשדרה שלמה ונפרסות לצלעות נדיבות עם רצועת שומן דקיקה ורמת עשייה מדוייקת שמפיקה ביס עסיסי; מאפה תרד וריבת אפרסקים ועליו בצל מוחמץ ופרוסות פיקניה מעושנות (55 שקלים); ופנינת המקום – נתחי פיקינייה שעברו צריבה מהירה ועליהן מדליוני חמאת מח עצם, שמאלצת את הטועם לעצום עניים ולהתמסר לתענוג (80 שקלים ל-100 גרם). הבשר בליווי קוקטייל הבית – וויסקי סאוור, סלק וג'ינג'ר נשכני (50 שקלים), הופכים את הערב למענג עד מאוד.

אצל עופר בחצר - מושב מטע, ימי ה' ומוצ"ש החל מ-19:00 | פרטים והזמנות בטלפון 054-7910480

.jpg M
שדרת צלעות עסיסית שבילתה במעשנה. ארוחת בשרים אצל עופר | צילום: ליהי רוזנברג

הרמוניה בין המטבח הישראלי והפלסטיני | מאג'דה בתפריט ראשית הקיץ


בני הזוג מיכל ברנס ויעקוב ברהום מארחים בבוסתן רחב ידיים בו שוכנת בריזה תמידית, פריחה עונתית והרמוניה בין המטבח הישראלי והפלסטיני. כזו שמעוררת תאבון ותקווה. את חומרי הגלם הם רוכשים בסביבה, הבשר נבחר בקפידה והתוצאה היא אוכל עונתי, מקומי ומאוד מאוד טעים. משחק הטעמים בארוחה נע בין המוכר והביתי (פיסטוק, זעתר וקוסקוס) למסתורי והמחדש (עלי חמציץ, פריקה וג'יבנה), והשילוב ביניהם יוצר את הסקרנות והרצון לטעום עוד ועוד.

Jqydor
כשהמוכר והביתי פוגש את המסתורי. בני הזוג מיכל ויעקוב במסעדת מאג'דה | צילום: אלדד מאסטרו

לשולחן מוגשים נתחי טלה צעיר בסופלאקי וציזיקי חמצמץ, צ'אנקים של לימון כבוש ופיתה זעתר (98 שקלים), בורקס בצק עלים עם גבינת עיזים (38 שקלים), תבשיל קציצות עם עלי מנגולד וחומוס רך המוגש על הר פריקה ששותה את הרוטב המופלא (87 שקלים). אם באותו ערב התמזל מזלכם ומגישים בספיישלים את מנת הקבב – אל תוותרו, כיוון שמדובר בקציצת בשר בה טמון אוצר בדמות גושי גבינת גורגונזולה שהופכת את הקציצה המוכרת לביס שהחריפות שלו גורמת לאף וללשון לרקוד משמחה (78 שקלים). יחד עם יין מהיקבים הסמוכים (לא דבר של מה בכך בכפר מוסלמי) וכנאפה מנוקד פרג ורוטב לבנדר (40 שקלים) מדובר על ארוחה מיוחדת שהיא גם תזכורת לכוחה של אהבה.

מאג'דה - עין רפא (מחלף חמד) יום ה 18:00-21:00 , יום ו 9:00-22:00 יום שבת 10:00-19:00 | להזמנת מקום 02-5797108

זכרונות מגואה | סיואנה, מטבח הודי מקומי


בחצר ביתה שבקיבוץ נחשון, יצרה לעצמה סיוון את ממלכת הודו קטנה. בשטח המרווח תלויים לונגים צבעוניים, הישיבה ברובה היא על מחצלות, וסדינים מטילים את צילם על המרבץ הנאה. לאחר שניהלה גסטהאוס בגואה, חזרה סיוון ארצה וכעת היא מפליאה בתבשילים ריחניים מהמטבח ההודי, כולם נאמנים למקור ובהתאם מתובלים בדיוק, צבעוניים וצמחוניים. כמנהג המטבח, המנות הראשונות קטנות ועזות טעמים, בהן פאקורה פריכה עם רצועות בצל בקמח חומוס שמוגשות לצד צ'אטני עגבניות וג'ינגר (38 שקלים) וביסי פאני פורים פציחים ממולאים בתפוחי אדמה ותועפות מבורכות של כוסברה, נענע ותמרהינדי (38 שקלים).

133uur
אוכל מתובל, צבעוני ושמח. ארוחה הודית אצל סיואנה | צילום: שירן כהן שי

כמו בטיול בהודו מוגשת פה מנת טאלי על הצלחת המסורתית, וזו דרך נהדרת לטעום מהכל ולא לעמוד בפני החלטות קשות. הטאלי כולל תבשיל מלאי כופתה מפתיע של תפוחי אדמה עם צימוקים וקשיו ברוטב שקדים ועגבניות – טייק אוף מפתיע אבל כל-כך הגיוני שאסור לוותר עליו; דאל עדשים סמיך עם קוקוס ועלי קארי, ירקות מוחמצים חרפרפים, ראיטה הודית עם מלפפון וזרעי חרדל קלויים, וכמובן - צ'אפטי לניגוב כל העושר הזה (70 שקלים למגש).

סיואנה – מטבח של אהבה, ימי רביעי חמישי ושישי בסבבי הושבה בין השעות 18:00-20:00 20:00-22:00 | לפרטים והזמנת מקום: 050-3954544

פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה יתקיים בתאריכים 9.6-3.7, במהלך 4 שבועות. פרטים נוספים והזמנות באתר tour-yehuda.org.il