תאילנד האמיתית בכל הכוח: האסייתית הסודית שתזכיר לכם את הטיול למזרח

עשבי תיבול מיסתוריים שמקפיצים כל מנה, חריף מהזן התאילנדי שלא מרחם, וחכו שתטעמו את מנת המוקפצים השחומים שתגרום לכם להתחנן לעוד. שרון רז גילה מזללה אסייתית שהחזירה אותו לאחד הרגעים הטעימים בחייו

Xewbfn
ביצוע מעולה למנה הקלאסית. לאפ טוט | צילום: שרון רז

שרון רז

אני מאוהב בתאילנד, ואם לדייק אף יותר - בצפון תאילנד. הרומן שלי עם מדינת האיים התחיל אי שם בעשור הראשון של שנות ה-2000, עת הייתי סטודנט ועבדתי במסעדה תאילנדית העונה לשם סטורי (ז"ל). זו הייתה תקופתן היפה של המסעדות האסייתיות שנפתחו זו אחר זו והציעו תפריט מהמזרח הרחוק בעירוב טעמים של המזרח התיכון, כדי להתאים את המנות הלא פשטות בכלל לחך הארצישרלי חובב המתיקות. כבר אז הטעמים המקוריים מאוד עניינו אותי, וזה מה שהתחיל את הקשר שלי עם הטבחים התאילנדים במסעדה.

בסוף כל משמרת הייתי מצטרף אליהם לארוחות תאילנדיות, מעלה את עצמי באש פעם אחר פעם, וככה התחלתי ללמוד על הטעמים, הניחוחות, התרבות והשפה התאילנדית. שנתיים אחרי הביס האותנטי הראשון שלי, ביקרתי בתאילנד. שם הרגשתי מוכן לקפוץ למים העמוקים ולאכול במקומות של המקומיים עם כל החריף-חמוץ-חריף אש המשתמע מכך. מאז הטעמים נחרתו בקיבתי ואני במרדף תמידי אחריהם.

Capture959595
פצצת רעננות לבלוטות הטעם. ספרינג רולז | צילום: שרון רז

פאסט פורוורד לאפריל 2021: היום החך הישראלי כבר לא צריך הנחות. המטבח האסייתי האותנטי הרבה יותר נגיש מבעבר, וגם החך הישראלי יותר פרנדלי לטעמים חדשים. מקומות אסייתיים קטנים ונאמנים למקור הם כבר לא סוד כמוס של יודעי חן, ועדיין - בתוך המגוון העצום והלא רע בכלל - תמיד כיף לגלות פנינה שמחזירה אותך כבר בביס ראשון לאותו ביקור מחונן בארץ הטעמים המכושפים.

לבנגקוק קיטשן הגעתי בעקבות המלצה של אישתו התאילנדית של חבר, וכשמקבלים המלצה כזו חלה חובת הגעה מיידית. המקום - כך מתרשמים כבר בכניסה - הוא מזללה תאילנדית קטנה בשירות עצמי, שהצליחה להביא את הטעמים של תאילנד להרצליה בלי עצירות ביניים או הנחות לחך. המקום הקטן מתבסס על משלוחים, אבל אם רוצים אפשר לאכול במקום סביב חמשת השולחנות שפזורים בחוץ. העיצוב הוא תאילנדי מודרני עם צבעים חזקים ועזים כיאה לתאילנד, וגווני צהוב ואדום שולטים בדקורציה ביד רמה.

Kliksn
טעם נעים ומאוזן שיתחבב גם על עדיני החך. קאו סוי | צילום: שרון רז

התפריט המגוון מציע ראשונות וסלטים תאילנדיים, מרקים, מנות קארי וכמובן אטריות בווק. המגוון שהקפיץ לי את בלוטות הטעם כבר עם קריאת התפריט, גרם לי לאכול עם העיניים ולפתוח שולחן כיאה דווקא למסעדות מאזור אחר במזרח. התחלתי עם "פרש ספרינג רול טופו" (30 שקלים) - ארבעה רולים קטנים המורכבים מדף אורז טרי וממלאים במיני ירוקים וטופו, שלמרות תדמיתו המשעממת התגלה כמיוחד ומעניין מאוד בפה, והיה עשיר בטעם וקריספיות. רוטב "קייאו" שהוגש לצד הרולים ייצג את שילוב הטעמים הפופלרי של תאילנד - מלוח-חמוץ-מתוק-חריף, ופתח נהדר את התיאבון.

המשכתי עם סלט תאילנדי "לאפ טוט" (46 שקלים), שמורכב מקוביות דג סלמון שטוגנו בציפוי פריך וחוברו לשלל כוסברה, למון גראס, נענע ובצל ירוק, עם תבלינים מרעננים ורוטב תאילנדי שהוסיף עקצוצים של חריפות. למנה הוספנו סטיקי רייס (11 שקלים) שבעזרתו ספגנו את רוטב הסלט - אקט חובה למחפשים את העונג המושלם. משם עברתי לעקריות - "קאו סוי" (58 שקלים) תבשיל קארי וחלב קוקוס עם נתחי פרגיות ואטריות ביצים שהוגש להפתעתי עם אורז, והתגלה כעדין מאוד, ידידותי לחך ולילדים ומתאים גם לאלו שחלב קוקוס פחות עושה להם את זה.

Nidxjk
טעם ומרקם שנחרתים עמוק בספר בקרייבינג. קוטיאו קאווה | צילום: שרון רז

בעקבות המלצת הצוות שהיה נעים וחברותי, הזמנתי "קוטיאו קואה" (56 שקלים) שהתגלתה כוואו אחד גדול. מי שטעם בעבר אטריות אורז טריות, לא ישכח במהרה את מרקמן העבה, החלקלק והמענג. אלה של בנגקוק קיטשן היו טריות, נגיסות, חלקלקות - ולא פחות חשוב - הגיעו בעובי הנכון שנושא בגאווה את כל התוספות שמגיעות עימן: נתחי בקר שמנמנים, ביצה, נבטים, סלרי, בצל ירוק וכוסברה. כל אלו הוקפצו במהירות בסויה שחורה, ויצאו מהווק שחומים, מתקתקים, מעושנים וחריפים באיזון מושלם. וזאת רבותיי, לגמרי אחת ממנות האטריות הטובות שאכלתי בישראל. אם לוקחים בחשבון את העובדה שכל הטוב הזה הוכן במזללה אסייתית בשירות עצמי, מדובר בחתיכת הישג מכובד שיגרום לי לחזור שוב ושוב גם אחרי שהשמיים יפתחו.

בנגקוק קיטשן - שדרות בן גוריון 33, הרצליה | משלוחים דרך האתר או האפליקציה "בנגקוק קיטשן"

שרון רז הוא מנהל קהילת אוכל רחוב בפייסבוק "סטריט פודי"