הלו מייט! סוף סוף יש פאי אוסטרלי בישראל

אתם יכולים לקרוא לו הבורקס האוסטרלי, אבל אנחנו נקרא לו "המנה הכי כיפית וקראנצ'ית שהישראלים עדיין לא מכירים. שורה תחתונה: יש פאי אוסטרלי בארץ והוא טעים בטירוף

זמן צפייה: 00:23

לכל מדינה הבון טון הקולינרי שלה, וזה של אוסטלריה הוא אחד הכיפיים, במיוחד אם טיילתם ביבשת במצב מרושש או שהגעתם למעמד הרעב קצת שיכורים. פאי אוסטרלי הוא אחת הבשורות הטעימות שיצאו מאוזי-לנד: מאפה ממולא מבצק עלים דקיק וקריספי, ובתוכו תבשיל עסיסי עם רוטב עשיר וקטיפתי שמחוזק וארוז על ידי שכבות בצק קראנצ'יות שסובבות אותו.

Whatsapp Image 2021 09 14 At 1
ביצוע מדויק לטעם האוסטרלי המוכר. פאי אוסטרלי | צילום: יעל ליין

לרוב מדובר בתבשיל בשר טחון, סטייק או עוף, ויש גם גרסאות צמחוניות דוגמת תירס או פטריות. במילים אחרות: דמיינו לעצמכם בורקס משודרג, גדול ונפוח עם המון מילוי, בצק קריספי ושילוב מושלם בין פריכות כיפית, פחמימתיות שמלווה כל ביס, מילוי עשיר ומחיר נמוך ונגיש, מה שהופך אותו למלך מאכלי הרחוב של ארץ הקנגורו. באוסטרליה הוא נמכר בכל קיוסק, לרוב לצד מיקרו או טוסטר לחימום מהיר, ולא משנה מה - הוא תמיד נהדר. קצת כמו פיצה, אבל עם מבטא אוזי כבד. הבשורה הטובה היא שמהיום אפשר להשיג אותו גם בארץ, והכל בזכות חלום של אוסטרלי חרוץ שהתגעגע לטעם ילדותו.

Whatsapp Image 2021 10 17 At 1
יחס מדויק בין כמות המילוי למעטפת הפציחה. פאי אוסטרלי | צילום: יעל רייף

כשג'סטין וינדרבאום האוסטרלי עלה לישראל לפני יותר מעשור יחד עם אישתו סנדרה וילדיהם, הוא לא הפסיק לחלום על הטעם האוסטרלי שליווה את חייו. הוא חיפש בכל הארץ חלופה שתזכיר את המקור, גישש בקרב הקהילה האוסטרלית, וכשהבין שפאי אוסטרלי בגרסה ישראלית הוא מצרך בלתי מושג, איחסן את הפנטזיה בצד והתרכז במלאכת החיים שכללה גידול ילדים ועבודה כמורה לאנגלית והתעמלות בבית ספר ברעננה, שם מתגוררת המשפחה.

Whatsapp Image 2021 10 17 At 1
אפשר לאכול עם כפית ואפשר לתקוף עם ביסים מהצד. פאי אוסטרלי | צילום: יעל רייף

לפני שנה וקצת, בעיצומה של הקורונה, הבינו ג'סטין וסנדרה שהמציאות עומדת להשתנות. הם חישבו מסלול מחדש והחליטו להוציא לפועל חלום ישן ולהכיר לחך הישראלי את מאכל הרחוב האוסטרלי שעליו ג'סטין גדל. כנצר למשפחת מסעדנים עם חיבה גדולה במטבח, לג'סטין היה חשוב להביא את הטעם המקורי עם אותו מרקם קריספי מסורתי, אבל בגרסה כשרה שתתאים למילויים הבשריים.

>> למינגטון כחול לבן: הקינוח האוסטרלי האהוב הגיע לישראל 

האתגר לא היה פשוט, ואחרי עשרות טסטים, נסיונות, טעימות, רקיחת מילויים וחיפוש אחר הבצק המושלם שגם יהיה פרווה, גם יחזיק היטב את המילוי העסיסי וגם יהיה דקיק וקריספי - המשימה הוכתרה כהצלחה והעסק Justin's Pies יצא לדרך.

Whatsapp Image 2021 10 17 At 1
תבשיל עם רוטב קטיפתי שעטוף בשכבות בצק פריך. פאי אוסטרלי | צילום: יעל רייף

העסק הקטן והביתי פועל במתכונת איסוף עצמי מרעננה או משלוחים לכל חלקי הארץ, ומתרכז בפאי אוסטרלי מלוח ומתוק בשני גדלים: פאי אישי בקוטר 10 ס"מ (25 שקלים) ופאי משפחתי בקוטר 20 ס"מ שמספיק ל-4-6 סועדים (110 שקלים). 12 מילויים בתפריט, חלקם קלאסיים, אחרים התחילו כספיישלים, התחבבו על הקהל ונשארו לתמיד, ויש גם מילוי צמחוני וטבעוני, ואחד מתוק שמחבר בין המעטפת האוסטרלית לקינוח האמריקאי האולטימטיבי.

באגף הטעמים הקלאסיים תמצאו פאי במילוי בשר טחון ברוטב גרייבי עשיר וקטיפתי שמעורר התמכרות קשה, בעיקר אם אתם מתגעגעים לבורקס חתונות אבל בקטע ממש חיובי. פאי במילוי חתיכות סטייק רכות ברוטב ציר סמיך ומשגע יעלה את מפלס ההנאה לחובבי טעמים בשריים, כולל גרסת פלפלת שהיא חרפרפה וארומטית יותר. יש גם פאי עדין במילוי צ'אנק'ים של עוף ברוטב פטריות, ופאי במילוי עוף בתיבול קארי עדין שלוקח למחוזות הודו והסביבה.

Whatsapp Image 2021 09 14 At 1
חימום קצר בתנור וזה מוכן. פאי אוסטרלי | צילום: יעל ליין

האגף הצמחוני והטבעוני מציע מילויים משתנים על טהרת ירקות ופטריות וגרסה טבעונית עם תבשיל משביע של בצל, עדשים, זוקיני וגזר. את הספייישלים שנשארו שחצו את הקו ונשארו בתפריט מייצג צ'ילי קון קרנה טעים ומדויק שהולך מצוין עם הבצק הפריך שעוטף אותו ויוצר ביס נעים ומנחם. מפעם לפעם מכניס ג'סטין מילוי עונתי. הנוכחי הוא פאי מתוק במילוי תפוחים, שיכול לתפקד על תקן קינוח או "סתם" כנשנוש מתוק לסגירת פינה בזכות מתיקות מעודנת ויחס מאוזן בין המילוי למעטפת.

2koxsn
טעמים קלאסיים לצד הברקות עונתיות. פאיי אוסטרלי במילוי צ'יקן קארי | צילום: יעל רייף

כל הטעמים בכל הגדלים מגיעים קפואים בתוך תבנית אישית לתנור ומצריכים אפייה של 25-30 דקות, בסופן יצאו ריחניים, שחומים ומלאי טעם. לכל אריזה מצורף גם מקרא מאויר וחמוד שמאפשר להבדיל בין המילויים השונים באמצעות הבצק שמעטר את הפאי: חור אחד בבצק למילוי קלאסי, 3 חורים למילוי סטייק, שומשום שמייצג את מילוי העוף והפטריות ו-4 חורים בבצק למילוי האסאדו. חוץ מזה שמדובר בתענוג טעים שזורק אוטומטית לטיול הגדול, הפאי האישי שמוקף בתבנית הוא נשנוש יעיל לדרך, שאפשר לאכול עם כפית או לתקוף באמצעות ביסים מהצדדים בדיוק כמו שאוכלים בורקס, אבל עם קצת יותר סטייל.

Justin's Pies - פרטים והזמנות בדף הפייסבוק הנושא את אותו שם או בטלפון 052-4119176