סחוג עלי גפן וטראפלס שמן זית: מה לאכול בפסטיבל האוכל במטה יהודה?

מנות קוצ'יניות מסורתיות, סעודה בתוך חממת סחלבים וארוחת ליקוט מיוחדת וירוקה. פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה יוצא לדרך עם ארוחות שף, סיורי יקבים ושלל פעילויות לכל המשפחה

קפה חממת הסחלבים
קפה חממת הסחלבים | צילום: אלדד מאסטרו

לפני עשרים שנה ישבה במטבחה אפי אליאסף-גורפינקל ותהתה איך תוכל לעזור לייצר מקור הכנסה נוסף למשפחות המושבים שמסביבה. התהייה הולידה את "פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה", חגיגת אוכל גדולה במסגרתה בשלני ובשלניות אזור מטה יהודה פותחים את ביתם ומטבחם, את חממותיהם ומטעיהם ומציעים חוית אירוח אחרת; אישית, בלתי אמצעית ובעיקר טעימה מאוד. כזו שחושפת את החך לטעמי עמים ועדות, טכניקות הכנה קדומות וגם ניחוחות מבית אמא. הפסטיבל, שיתקיים עד ה-22.8 יציע למבקרים סדנאות, טעימות יין, סיור ביקבים והיכרות עם אחד האזורים היותר יפים והפחות מתויירים בארץ.

>> הפסקה מהשניצל: הדבר הממכר שמעולם לא חשבתם להכין מחזה עוף

ממטבחה של אמא הודית: ארוחה קוצ'ינית במושב תעוז


ריקי יוסף ממושב תעוז מציעה ממיטב מטעמי בית חמתה. על שולחן מכוסה בסארי הודי מוגשים זה אחר זה מטעמים מהמטבח ההודי-קוצ'יני: חטיפי פאלרום מטוגנים מסוג צ'ידה, המתפקדים על תקן ה"פיצוחים" של המטבח ההודי ומגיעים במגוון צורות. ריקי מגישה אותם בצורה שמזכירה קצת את ה"שטוחים" שלנו - עגולים עם חור באמצע, פריכים וטעימים מאוד. אחריהם מגיעות לשולחן קציצות עדשים כתומות מטוגנות לצד מסאלה דוסה - פנקייקס רכים ואוורירים ממולאים בתפוחי אדמה, עדשים כתומות, עלי קארי ותבלינים. אחרי מצעד של עוד ועוד מנות ססגוניות שממלאות את האוויר בניחוחות מכושפים, מגיע תור הקינוח הקיצי המרענן המבוסס על טפיוקה וקרם קוקוס עם שקדים מולבנים טחונים והל. ריקי, שנהנית לשוחח עםהאורחים ולספר את קורות משפחתה, גם תלמד את כל מי שמתעניין איך מכינים אדה - קינוח מבצק רבוך שמאדים בתוך עלי בננה, ובתוכו קשיו, שקדים, קוקוס, שומשום, הל ושקדים (160 שקלים ליחיד או 300 שקלים לזוג)

מהגינה לצלחת: ארוחות שף במושב מטע


נורית הרץ היא מורת דרך שעורכת סיורי אוכל וטיולי ליקוט. בתקופת הפסטיבל עורכת הרץ בביתה שבמושב ארוחות שף צמחוניות המבוססות על תבואת הסביבה שהיא מלקטת על בסיס יומי: עלי חובזה, פירות יער, ירקות ועלי סרפד ועוד. תפריט הפסטיבל כולל טוסטוני לחם מחמצת ולצידם מזטים: ריבת חצילונים עם עלי ציטרה, סוכריות קליפות אבטיח, סחוג עלי גפן וסלרי קונפי; ברוסקטות ועליהן גבינת שברה פחם מחלב כבשים עם ריבת תות עץ הגדל בחצר הבית. לקינוח מוגשים טראפלס שוקולד עם שמן זית, זעתר, וויסקי ודובדבני אמרנה (52-24 שקלים למזט). בימי הפסטיבל מוצעת ארוחה בת 5 מנות ב-120 שקלים, וארוחה בת 8 מנות ב-180 שקלים, לא כולל יין ואלכוהול.

ארוחה מוזיקלית: בית הקונטיינרים בגבע


בביתם הייחודי שבלוזית בני הזוג משתפים בסיפורם יוצא הדופן. כלי הנגינה הפזורים בסלון, הציורים ויצירות האומנות - מעשה ידיו של איליה - מספרות את סיפורו של הזוג הלא קונבנציונלי; על סיגל היפיפייה שבשגרה מדריכה טיולים בחו"ל, ועל איליה שסיפור חייו שזור באינספור תחנות - מדנמרק ועד סיני. בעוד איליה מנגן ומספר כיצד הגשים את חלומו לטייל בעולם באמצעות הופעות רחוב בכיכובה של משרוקית וטונות כריזמה, סיגל מאכילה את האורחים במטעמיה - מרק קטניות, ג'ינג'ר ועגבניות שלמרות פשטות המרכיבים וחום הקיץ - טעים להפליא, חמצמץ ועוקצני; לחם דגנים דני (ממתכון ממסעותיה של סיגל) עם ממרח קישואים וקשיו. לקינוח מוגשות קוביות פאדג' שוקולד בברנדי ואספרסו (160 שקלים לאדם)

Izrmrb
טעמים חובקי עולם. בית הקונטיינרים בגבע | צילום: ליהי רוזנברג

איטליה בקיבוץ: קפה חממת הסחלבים בקיבוץ מעלה החמישה


המסעדה האיטלקית של הזוג דודו אסלן ודניאל אסלן זילברשטיין, היא הרבה יותר ממסעדה ומציעה חוויה שמשלבת טבע יפהפה וקולינריה מקומית. בני הקיבוץ שחיפשו מקום להקים בו את מסעדת חלומותיהם, מצאו במהלך חיפושיהם את חממת הסחלבים המיתולוגית של הקיבוץ שאינה פעילה כבר שנים. לאחר שיפוץ מסיבי הוסב המקום למסעדה עם מנות ישראליות בהשראה איטלקית. בתפריט תמצאו קרפצ'יו קישוא עם נענע טריה, צ'ילי, גילוחי פרמזן, בצל ירוק ונבטי מיקרו (44 שקלים); פוקצ'ת ריקוטה עם שמנת חמוצה, תפוחי אדמה בשמנת, פיקורינו, מחית כמהין ו-2 ביצי עין (62 שקלים). אם אהבתם את התפאורה הירוקה, תוכלו לרכוש בסוף הסעודה מזכרת פורחת הביתה.

לאכול בין הכרמים: בית קפה אלור'ו במוצא


בית הקפה המשפחתי נמצא במתחם היפה לשימור במוצא. השולחנות פזורים בין כרמים, גפנים ועצי רימון, זית ותאנה, ומנוהל באהבה על ידי אורלי כהן-אלורו, בן זוגה אריאל לוי ואחותו של אריאל, הקונדיטורית, חופית שוהם. המשפחה כולה מגוייסת להצלחת המקום, והמשפחתיות הקרובה ניכרת גם בשמות המנות: הסנדוויץ' של שטיינברג, למשל, ממולא בגבינת צאן, פלפל קלוי וקישואים חרוכים (42 שקלים) והלפתן של נאני הוא אחת ממנות הדגל של המקום. למתלבטים מוצעת גם מנת טעימות זוגית המאפשרת לטעום מבחר לחמים ומאפים לצד גבינות רכות וקשות, סלט חצילים חמצמץ, פטריות מוחמצות, קרם חצילים שרופים וריבות מיוחדות - הכול תוצרת בית (88 שקלים).

Wuhcit
קפה אלורו | צילום: רותם צדקה

פרטים נוספים והזמנת מקום - באתר הפסטיבל