בדיקת חדשות 10: משקפיים על המדף - האם זה בריא?

ביותר ויותר חנויות מוצעים למכירה משקפי קריאה זמניים, שמטרתם בעצם היא לשמש זוג חלופי למי שאיבד את משקפיו הקבועים עד שיזמין זוג חדש. אבל המחיר הזול מפתה רבים להמשיך ולהשתמש במשקפיים הזמניים, שמוגדרים גם על ידי המוכרים כ"סוג של זכוכית מגדלת משוכללת"

תלמידה חנונית מחזיקה משקפיים
תלמידה חנונית מחזיקה משקפיים | צילום: אימג' בנק / Getty Images

(4:41 דקות)

כמה פשוט. בדיקה עצמית של משקפי קריאה. שימו את הראש בפנים וקראו את המספרים. בשביל מה ללכת לאופטומטריסט כשהמוצר זמין, פשוט וזול?

השוק מוצף במשקפי ראייה זולים. בסך הכל לא מדובר במוצר מורכב - כך לפחות הסבירה לנו אחת מהמוכרות. בשיתוף המועצה האזורית לצרכנות, החלטנו לקנות משקפי קריאה מרשתות שונות ולבחון אותן במכללת הדסה בירושלים.

ברשת "אופטיקה הלפרין" נבדקו שלושה זוגות משקפי קריאה. בבדיקה נמצא כי המרחק בין המרכזים האופטיים של העדשות שונה, ולטענת האופטומטריסטים - כל מילימטר קובע. בזוג משקפיים אחד התגלה גם חוסר סימטריה בין גובה מרכז העדשה השמאלית לגובה הימנית.

גם ברשת "שור טבצ'ניק" נמכרים משקפי קריאה שבהם המרחק בין המרכזים האופטיים גדול במילימטר מן הממוצע. ברשת "סופר פארם" המוכרת לא התרשמה מהשאלות ששאלנו על המרכז האופטי. ובשוק הכרמל נמצאו סטיות משמעותיות במשקפיים - האיכות בהתאם למחיר. במהלך הבדיקות השונות, הייתה מוכרת שאף טענה כי המשקפיים אינם אלא "סוג של זכוכית מגדלת משוכללת".

משרד הבריאות מסר בתגובה כי יאסור שיווק מוצרים שאינם איכותיים. רשת סופר פארם מסרה כי היא מעודדת ביצוע בדיקות ראייה ומעסיקה אופטומטריסטים מוסמכים ומורשים בלבד. מאופטיקה הלפרין נמסר כי כל זוגות משקפי הקריאה הנמכרים  ברשת עומדים במבחני התקינה המחמירה והם בעלי כל האישורים הרפואיים הנדרשים.