תופעה חדשה: האקרים גונבים שיחות לחו"ל באלפי שקלים

לקוחות כל מפעילות השיחות הבין-לאומיות חשופים לתופעה של חדירה למערכת הטלפוניה כדי לחייג על חשבונם. מנכ"ל ספק מרכזיות: "אין מה לעשות נגד התופעה"

אדם מבולבל מדבר בטלפון
אדם מבולבל מדבר בטלפון | צילום: GettyImages

(04:40 דקות)

האקרים מצאו לאחרונה דרך לפרוץ למרכזיות של חברות הטלפון ולחייג על חשבון הלקוחות במאות אלפי שקלים בחודש. פעם זאת הייתה תופעה בשוליים, אבל מאז המשט של המרמרה, גדלה התופעה למימדים אדירים. האקרים מכל העולם מנסים - ומצליחים - לחדור למערכות טלפוניה ישראליות ולגנוב שיחות.

הגניבות מתאפשרות בשל העובדה שכדי להוזיל את שיחות הטלפון לחו"ל, הן מתבצעות בימינו באמצעות מרכזיות אינטרנטיות, באופן המבוסס על כתובת האיי פי של מבצע השיחה. על פי מנכ"ל ספק מרכזיות, אלכס ארגוב, כל מי שיש לו היום מערכת טלפוניה עלול להיות חשוף לגניבות.

"יש לנו לקוח אחד שהגיע לסכום אגדי של חצי מיליון שקל," אמר ארגוב. מסתבר שכל מפעילות השיחות הבין-לאומיות חשופות באותה המידה לתופעה, ואין כל דרך למנוע אותה. "אין מה לעשות נגד ההאקרים האלה," הסביר המנכ"ל, "אם סוגרים את החלון הם נכנסים דרך הדלת, אם סוגרים את הדלת הם יכנסו דרך חור המנעול."

על פי מדיניות משרד התקשורת, מפעילות השיחות לחו"ל אמורות להודיע ללקוחות על חריגות בשימוש. אך הלקוחות שנפגעו מהגניבות טוענים שאינם מקבלים מענה. בנוסף מחויבים המפעילים לדאוג לכך שהלקוח לא יחויב על פעולות שלא ביצע. אך אלה טוענים כי אין להם אפשרות לדעת מי ביצע את השיחות.

תגובת משרד התקשורת: "החברות נדרשות לנהל מערכת בקרה ומעקב ולמנוע הונאות כאלה. במקרי הונאה שהיו בעבר, אגף הפיקוח במשרד התערב ודרש לאתר את החריגה ולהחזיר למנויים את הכסף שנגנב מהם עבור שירותים שהם לא צרכו".