האדם האחרון שדיבר עם אורי לפני שנרצחה: "היא נראתה עצובה"

אמג'ד קסאסמה, המתגורר בסמוך לעין יעל, היה האחרון שראה את הצעירה לפני מותה. עדותו סייעה לחוקרי השב"כ למצוא את גופתה. "הסתכלתי לה בפנים - היא סימנה שהכל בסדר"

שירותי הסעות לאירוויזיון
שירותי הסעות לאירוויזיון | צילום: חדשות 13

אמג'ד קסאסמה, פלסטיני המתגורר בסמוך לעין יעל, היה ככל הנראה האדם האחרון שראה את אורי אנסבכר לפני שנרצחה בשבוע שעבר. עדותו לחוקרי השב"כ הייתה חלק משמעותי במציאת גופתה של אנסבכר בערב חמישי. עדותו מובאת היום (ראשון) לראשונה בריאיון לחדשות 13.

"יצאתי מהבית לכיוון השביל ובדרך ראיתי בחורה שיושבת על הסלע בצד ימין", שיחזר אמג'ד, שחשד כי הצעירה במצוקה. "היא הייתה עצובה, היו לה דפים לבנים ביד. הסתכלתי לה בפנים, והיא הסתובבה וסימנה לי להמשיך, כאילו הכל בסדר. רציתי לעזור לה, רציתי לסייע לה אבל היא לא נתנה לי. המשכתי ללכת והיא הייתה קרובה לשביל, מקום שיש תנועה ואנשים נכנסים ויוצאים".

שעות לאחר מכן, הגיעה לביתו של אמג'ד גם אמה של אורי - נועה, ושאלה אם ראה את הנעדרת. עדותו, כאמור, סייעה לחוקרים למצוא את הגופה, והוא הצטרף למאמצי החיפושים. "התחלתי לסייע בחיפושים", סיפר. "את האמת כאב לי הלב על אמא שלה, היא הייתה במצב לא נעים".

אורי אנסבכר ז
אורי אנסבכר ז"ל | צילום: באדבות המשפחה

"מי שהכיר אותה - זכה"

ביום חמישי חזרה אורי מטיול עם חניכיה במדבר, והייתה מעט נסערת. לאחר שיחה עם מנהל מרכז "יעלים" בו שירתה כבת שירות, ביקשה זמן לעצמה. תאיר בירן, חברת ילדות של אורי, אשר שירתה איתה בשירות הלאומי, אמרה: "זה היה ממש פשוט שהיא הולכת להירגע קצת, לשמוע מוזיקה, לכתוב, להיות בטבע. היא הייתה יוצאת לסיבובים עם האוזניות, מסתכלת על הנוף, זה היה מרגיע אותה".

"כל האנשים שהיו איתה זכו", המשיכה בירן. "היא כל כך אהבה אותם וכל כך דאגה להם, באמת מלאת חמלה לאנשים שהיה להם קשה". אמנה הרנרייך, אף היא חברת ילדות של אורי, סיפרה: "יש ביטוי שהיא לימדה אותנו, שהיא אומרת 'אני מרגישה חזק'. לא 'אני מרגישה חזקה', אלא כל דבר שאני מרגישה - זה חזק אצלי. אנחנו משתמשות בזה הרבה".

לידי חדשות 13 הגיעו היום תמלולי חקירה של ערפאת ארפאעיה מ-2017, לאחר שנעצר בידי שוטרים בכניסה להר הבית כשבכיסו סכין מטבח גדולה. ארפאעיה איים אז כי יעשה זאת בשנית וכי בכוונתו לחזור לישראל במטרה "להפוך לשאהיד" או להיכנס לכלא. במקביל, הותר לפרסום כי מחקירתו בשב"כ עולה כי הרצח בוצע ממניע לאומני. עם זאת, עד כה אף ארגון טרור לא לקח אחריות למעשים. גורם ברשות הפלסטינית אמר כי לא טוב לרשות לבצע פיגועים בתקופת הבחירות, ולכן הארגונים לוקחים צעד אחורה ונמנעים מהסלמה נוספת בשטחים.

במהלך חקירתו שיחזר את הרצח בפני חוקרי השב"כ והמשטרה וקשר עצמו באופן מובהק למקרה. חקירתו נמשכת ופרטי החקירה תחת צו איסור פרטים. מוקדם יותר הערב הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לניחום אבלים בבית משפחתה של אורי בתקוע, ועידכן את המשפחה כי הרצח בוצע ממניע לאומני.

במהלך חקירתו ב-2017, נשאל החשוד אם הוא אוהד חמאס, שאלה עליה השיב בחיוב, ואף פירט: "בדברים שהם עושים, למשל מגינים על העם הפלסטיני בנשק". לפי התמלולים, ארפאעיה שינה גרסאות במהלך חקירתו. כך למשל אמר בהתחלה כי לא חשב לדקור או לפגוע בשוטר, לאחר מכן טען שרצה להיעצר אבל לא התכוון לעשות שוב, ולבסוף אמר שהוא מוכן לבצע גם פיגוע כדי להיעצר. "אני רוצה להיות שאהיד", הצהיר אז. לשאלת החוקר כיצד הוא מתכוון להפוך לשאהיד, ענה החשוד: "אני אעשה את זה שוב, אקנה עוד פעם סכין ואני אבוא שוב לכאן כדי להיכנס לכלא או להיות שאהיד", והוסיף, "הייתי עושה כל דבר כדי להיכנס לכלא. ואם תשחררו אותי אני אחזור לכאן עם סכין ואהיה שאהיד".