תחקיר: שוק ההדברות פרוץ, לפחות כ-1,000 מדבירים פועלים ללא רישיון

בבני ברק תוכלו לרכוש חומר הרעלה בבית של "גמילות חסדים", מדבירים אחרים ישמחו לעשות אצלכם הדברה למרות ש"יש להם רישיון של מישהו". במשרד להגנת הסביבה מודים: "כשיש בתחום הזה עבריינים, קשה מאוד להגיע אליהם". זהירות, חומר נפץ

מודעה של "גמילות חסדים" חומרי הדברה במקומון בבני ברק
מודעה של "גמילות חסדים" חומרי הדברה במקומון בבני ברק | צילום: צילום מסך - חדשות 10

"מדביר הוא אדם שמחזיק רעל. חומר נפץ לכל דבר", מסביר איתי ארנון, בעל חברת הדברה. ועדיין, למדבירים רבים - רבים מדי - אין רישיון, ולמרות זאת הם ממשיכים לעבוד. מצבים מסוכנים אף יותר, כפי שעולה מהתחקיר שלנו, עלולים להיווצר כאשר אנשים רוכשים את חומרי ההדברה בעצמם, ומשתמשים בהם.

(4:07 דקות)

"ממלאים מים שניים וחצי ליטר, מנפחים, קצת לחץ...", מסבירים לנו בגמילות חסדים שפתחו בבני ברק. מטרת הבית הזה היא לחסוך כסף - והבעלים מחזיק בחומרים רעילים ומוסר אותם לכל דורש בסכום נמוך בהרבה ממה שהיה דורש מדביר מוסמך. "זה לא מסוכן", הוא מבטיח. "מקסימום לפעמים כואב טיפה. לא, זה שום דבר. פעם אברך לקח לכולל וכל האברכים חשבו שזה חלב. שמו בקפה, לא קרה להם כלום".

ראשי ארגון מדבירי המזיקים התכנסו השבוע לדיון חירום בעקבות המקרה של משפחת גרוס, בו נהרגו שתי ילדות קטנות ואחיהם הגדולים נפצעו אנוש - רק ביומיים האחרונים הם חזרו להכרה. הם מודעים לכך שכל אחד יכול לרכוש היום חומר הדברה ולקרוא לעצמו מדביר, גם אם לא עבר הכשרה, וגם אם הם מגדירים את עצמם כ"עובדים תחת רישיון של מישהו".

בארגון טוענים שהעבירו את המידע למשרד להגנת הסביבה, אבל המנכ"ל דוד לפלר מודה: "כשיש בתחום הזה עבריינים, קשה מאוד להגיע אליהם". וכמה עבריינים יש? אם בישראל יש 2,400 בעלי רישיון, מהם 1,200 פעילים, ההערכות הן שלפחות מספר דומה של חאפרים מציעים שירותי הדברה - כולל בחומרים רעילים אחרים. אם בכל זאת אתם צריכים הדברה, שימו לב שלמדביר שלכם יש רישיון, ואם אין ברירה - היצמדו להוראות בתווית.