בשערי צדק מרגיעים: הבת במצב קל, חומר ההדברה אליו נחשפה פחות רעיל

לבית החולים שערי צדק הגיעו האמא ובתה בת השלוש, והתברר כי אותו המדביר מרחוב שח"ל פעל גם אצלן. לאחר בירור, התברר כי במקרה השני לא נעשה שימוש בחומר הפוספין הקטלני. סגן מנהל בית החולים: "נשאיר את הילדה אצלנו הלילה, אבל רק ליתר ביטחון"

המדביר החשוד בגרמית מותן של ילדות בירושלים
המדביר החשוד בגרמית מותן של ילדות בירושלים | צילום: חדשות 10

אשה בשנות ה-40 לחייה הגיעה הערב (חמישי) לבית החולים שערי צדק בירושלים עם בתה בת ה-3, עם חשש להרעלה נוספת עקב הדברה. האמא סיפרה כי אותו המדביר שביצע את ההדברה בבית משפחת גרוס ביום שני, ביצע את ההדברה גם בדירתה שבמעלה מכמש לפני מספר ימים. עם זאת, לאחר מספר בירורים ובדיקות, התברר כי החומר בו השתמש במקרה השני היה הרבה פחות רעיל. האמא כבר שוחררה, ומצבה של הילדה בת ה-3 מוגדר קל. הפעוטה תושאר הלילה לאשפוז, אבל בעיקר כאמצעי זהירות בעקבות המקרה הטראגי הקודם.

לאחר טענתה של האמא עם הגעתה לבית החולים הערב, יצרה המשטרה קשר עם המדביר הנמצא במעצר - וזה מסר כי אכן ביצע את ההדברה גם במקרה השני, אך לא בעזרת הפוספין, אותו חומר רעיל שאסור בשימוש בבתי מגורים.

"בדיקות הדם שביצענו לאמא ולילדה הערב תקינות", העביר ד"ר עופר מרין, סגן מנהל בית החולים שערי צדק, מסר מרגיע. "בדיקות הדם שבוצעו אתמול למשפחה שהורעלה היו חריגות. בהחלט, רמת החרדה והחשש היתה גבוהה כשהסתבר שזה אותו מדביר, הסימנים הראשוניים היו דומים. אבל בני המשפחה הנוכחיים נחשפו לחומר הדברה שרמת הרעילות שלו נמוכה ביותר, כך שמצבן הכללי טוב".

אברהם ליאני, שאשתו ובתו הגיעו לבית החולים, אמר הערב: "לא חששנו שיקרה מה שקרה עם משפחת גרוס. זה לא אותו חומר". כוחות כיבוי הגיעו לבית משפחת ליאני במעלה מכמש ומנסים לבחון את החומר ולאתר אותו בצוותא עם מאתרי רעלים.

ההדברה שבוצעה ביום שני בביתה של משפחת גרוס, ברחוב שח"ל במרכז ירושלים, הביאה למותן של שתי הילדות הקטנות במשפחה, אביגיל בת ה-4 ויעל בת השנה וחצי. השתיים הובאו היום למנוחות, בעוד אחיהן מיכאל ויצחק, בני 7 ו-5, מאושפזים בבית החולים שניידר בפתח תקווה.

הערב חל שיפור קל בתפקוד הכבד והכליות של האחים הגדולים. הם הועברו אתמול מבית החולים שערי צדק לפתח תקווה, בשל הימצאותו שם של מכשיר ה"אקמו" - מכונה חוץ גופית המחליפה את פעילות הלב והריאה. שני הילדים עדיין נמצאים בסכנת חיים, בשל הכשל בלבם. בשעות הערב הגיעו הוריהם לשהות לצדם, לאחר שהביאו למנוחת עולמים את האחיות הקטנות.

מעצרו של המדביר הוארך הבוקר ביממה, וביום שישי הוא צפוי להשתחרר למעצר בית בביתו של עורך דינו, משה שיפמן. "המדביר אמר לאם כי החומר אכן מסוכן ובמידה ויריחו ריח או משהו יהיה, שיברחו מהבית", התברר הבוקר בחקירת המשטרה. עוד עלה, כי למדביר אין הרשעות קודמות. פרקליטו, עו"ד שיפמן, טען בדיון כי "צריך קשר ישיר בין עילת המעצר לבין המעצר. חוץ מההרגשה הנוראית של מה שקרה, אין משהו שידיח אותו. אין צורך להשאירו במעצר".

השופט יצחק שמעוני החליט לקבל חלקית את בקשת המשטרה, וכתב: "הלב דואב נוכח הטרגדיה האיומה שפקדה את משפחת הפעוטות עם פטירתן, כשאחיהם הקטנים נאבקים על חייהם".