מה נשים באמת חושבות על יחסי מין ללא מערכת יחסים מחייבת?

ד"ר לירז מרגלית ערכה מחקר מקיף שבו ביקשה לדעת האם נשים בעד קיום יחסי מין ללא מערכת יחסים מחייבת. התוצאות הפתיעו גם אותה: "כששואלים באופן כללי, הנשאלת עונה את מה שהיא יודעת שהוא המסר של החברה מבחינת 'מה נכון לאישה להגיד', אבל כששואלים אותה על עצמה - היא כבר תיקח צעד אחורה ותהיה הרבה יותר מהוססת". ממה נובע הפער והאם היא הצליחה להשיב על השאלה הסבוכה מכל?

זמן צפייה: 03:39

מכירים את אלו שכשהם רוצים לשאול שאלה שמביכה אותם הם יעדיפו לפתוח את השאלה ב"חבר שואל"? אז מסתבר שכאשר שואלים נשים על יחסי מין ומערכות יחסים, הן מובכות מלומר את האמת הפנימית שלהן ומעדיפות להשליך אותה על נשים אחרות. מה הכוונה? נסביר:

ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי, ערכה מחקר עבור אפליקציית ההיכרויות BUMBLE, שבו ביקשה לבחון בפשטות: מה נשים רוצות? "היה מעניין לראות אם ב-2023 יש שינוי בתפיסות לגבי המיניות, מערכות יחסים וזוגיות", הסבירה מרגלית. במחקר, היא שוחחה עם 562 רווקות, גרושות ונשים בזוגיות בנות 22 ועד 55.

לכתבות נוספות ב"אהבה חדשה":

"אני תמיד מעוניינת לחקור את הפער בין מה שמישהי אומרת בצורה מפורשת ובין העמדות שלה, כי הרבה פעמים מתגלים שם דברים מעניינים. כששאלתי את השאלה, 'האם נשים יכולות לקיים יחסי מין או להיות במערכת יחסים מינית ללא מערכת יחסים מחייבת?', אז 82% מהנשים - ללא הבדל גיל או סטטוס - השיבו בחיוב. כלומר, לכאורה יש המון פתיחות למיניות האישה. אני אומרת לכאורה, כי כששיניתי את הנוסח של השאלה ושאלתי 'האם את תקיימי יחסי מין ללא מערכת יחסים מחייבת?', פתאום האחוזים צנחו משמעותית ל-52%.

כיום, מסבירה מרגלית, בעידן השיוויון המסרים דורשים מהנשים להיות המובילות, החזקות ומפצירים בהן שלא להתבייש אם הן מיניות. מאידך, הביולוגיה והתפיסות שהשתרשו במהלך מיליון שנות אבולוציה עדיין נותנים את אותותיהם, כך שלנשים עדיין חשוב להיות קשות להשגה ולא לקפוץ מיד למיטה. "מצד אחד החברה משדרת שיחסי מין זה משהו שאפשר ליהנות ממנו, אבל מצד שני הפתיחות הזאת עדיין נתפסת עבור הרבה נשים כסוג של פריצות ומשהו שהוא לא מקובל ולא לגיטימי.

אהבה
צילום: shutterstock

"לכן הפער בסקר: כששואלים באופן כללי, הנשאלת עונה את מה שהיא יודעת שהוא המסר של החברה מבחינת מה נכון לאישה להגיד. אבל כשאני שואלת אותה על עצמה, אז היא כבר תיקח צעד אחורה ותהיה הרבה יותר מהוססת".

הפער בין מה נשים רוצות לבין מה שהן אומרות בא לידי ביטוי גם כשדנים בסוגיית התשלום בדייט הראשון: "ממצאי המחקר הראו כי נשים שואפות להיות מחוזרות. מבחינתן, כשכגבר משלם עליהן בדייט ראשון זו אינדקציה לכך שהוא רציני. יש נשים שאומרות שאין להן בעיה לשלם, אבל אם הגבר משלם זה מראה שהוא בעניין".

"המסרים שאומרים שיש דרך אחת נכונה עושים עוול להרבה נשים שנמצאות בבלבול גדול מאוד. רבים מהארגונים של הפמיניזם הרדיקלי קוראים לשוויון מוחלט, אבל נשים לא מעטות אמרו לי שככל שהן רוצות יותר גבר, חשוב להן שהוא יעשה את הצעד הראשון ושהן ירגישו מחוזרות".

ד״ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי
ד״ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי | צילום: ניב קנטור

"היום הרבה מההיכרויות קורות דרך אפליקציות. ראינו שבעצם העובדה שאישה נמצאת באפליקציה, היא מרגישה שהיא מעבירה מסר לעולם, 'אני פנויה', וזה מסר שלכאורה לא מקובל להעביר באופן כל כך גלוי ועולה צורך למתן אותו. רואים שככל שנשים נמצאות יותר באפליקציה, ככה הרבה יותר חשוב להן שהצעד של הגבר יהיה הרבה יותר ברור והרבה יותר דומיננטי. אני לא אומרת שאין נשים ששוכבות בדייט ראשון, יש יותר ויותר, אבל הרבה נשים עדיין מעוניינות ברומנטיקה של תפקידי מגדר ומרגישות צורך לשחק אותה קשות להשגה גם בכל מה שקורה במיטה".