רק 12.5% מהתלונות על אלימות ופגיעה מינית מגיעות לידי מיצוי הדין

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים קורא להכחיד את התופעה הזו בכל אחת מצלעות המשולש: חינוך, חקיקה ואכיפה: "יש להרחיב את מעגלי הטיפול בנפגעות האלימות ברשויות המקומיות ולאפשר תקנים נוספים של אנשי טיפול"

רן קוניק ראש עיר גבעתיים

אלימות כלפי נשים היא תופעה חברתית רחבת היקף. היא יכולה לקרות לכל אחת, לאלימות אין כתובת, מעמד או גיל מסוים. זוהי תופעה קשה, שפוגעת בנשים מכל שכבות החברה. עבור נשים רבות בחברה הישראלית, מדובר בשגרת חיים של פחד ואיום מתמשך בתוך ביתן, מקום שאמור היה להיות בטוח ומוגן.

תופעת האלימות כלפי נשים הנה תולדה של פערים מגדריים עמוקים, הקיימים בחברה הישראלית מזה שנים רבות. הפער מתחיל בחינוך המגדרי מגיל צעיר, שבמשך שנים עודד נשים לצמצם את שאיפותיהן, לצד חינוך מיני מיושן ולא מקצועי. הפערים משמרים ומשעתקים את חלוקת התפקידים הלא שוויונית במשק הבית ובגידול הילדים, דבר המהווה חסם משמעותי בפני השתלבותן של נשים בשוק העבודה ובתפקידי מפתח, ומצמצם את האפשרות של נשים  לכלכל את עצמן באופן עצמאי. בנוסף, אוזלת ידה של מערכת האכיפה בנושא זה מטרידה, שכן רק 12.5% מהתלונות על אלימות ופגיעה מינית מגיעות לידי מיצוי הדין וגם כשכבר מגיעה אל כותלי בית המשפט תלונה שכזו, לרוב נגזרים על התוקפים עונשים קלים שאינם מהווים הרתעה אפקטיבית.

עוד בנושא:

נורות אזהרה: כך תזהי כבר בתחילת הקשר שאת נמצאת בזוגיות אלימה
לכל אישה יש שם: מקרי רצח של נשים בידי בני זוגן או קרובי משפחתן
לישון עם האויב: נשים שניצלו מרצח ע"י בני זוגן - שוברות שתיקה
את לא לבד - איגוד ומרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

לדעתי, הדרך להכחדת התופעה היא לפעול בכל אחת מצלעות המשולש: חינוך, חקיקה ואכיפה. על משרד החינוך לספק תכניות חינוכיות מגיל הגן ועד גיל התיכון, העוסקות מצד אחד בהעצמת נשים ומהצד השני בטיפול בתופעת האלימות. יש להרחיב את מעגלי הטיפול בנפגעות האלימות ברשויות המקומיות ולאפשר תקנים נוספים של אנשי טיפול וכמובן שלוודא שמערכת האכיפה והענישה עושה את עבודה בצורה בלתי מתפשרת כלפי כל סוג של אלימות כלפי נשים.

לצערי, אוזלת ידה של מדינה בטיפול בנושא, הביאה אותי ואת גורמי החינוך בגבעתיים לפתח וליישם תכניות חינוך חדשניות וייחודיות במערכת החינוך בגבעתיים הנוגעות להעצמת נשים. הקמנו בעיר מערך של צוותים ייעודים שיעסקו בהסברה וטיפול בנושאי אלימות ומיניות בקרב בני הנוער ויחזקו את הידע בתחומי המגדר, המיניות והשוויון. כבר עם פתיחת שנת הלימודים יחלו מפגשים שבועיים עם תלמידים ותלמידות בעיר, בהם יידונו נושאי המגדר והמיניות וישולבו הרצאות אורח מתחומי המשפט, המגדר והקולנוע וישולבו סיפורים אישיים של נשים נפגעות אלימות.

מטרתנו וחובתנו כחברה, היא לשמור על כבודם וזכויותיהם של כל בני האדם – גברים ונשים בכל גיל. אנו מעוניינים שכל נער ונערה יבינו ויפנימו את המשמעות של ״מיניות בריאה״, תקשורת בינאישית מכבדת וכבוד מלא לרצון ולצרכי הזולת. החמרת הענישה ואכיפה קפדנית יאפשרו לשמור על חברה חזקה ויטפלו, כך אני מקווה, ב"עשבים השוטים". אני מאמין שככל שנשים ישתלבו יותר במשרות בכירות במשק ויהיו מיוצגות באופן שוויוני , כך השפעתן על המרחב החברתי והמגדרי תתרחב. אני מאמין ומקווה כי טיפול עמוק בתופעה, יוביל לשוויון וליצירת חברה טובה יותר.

עוצרים את האלימות נגד נשים - הצטרפו למאבק