נורות אזהרה: כך תזהי כבר בתחילת הקשר שאת נמצאת בזוגיות אלימה

זוגיות ויחסים: כיצד תוכלו לגלות סימנים לאלימות בזוגיות כבר בתחילת הקשר? אתם שאלתם - ד"ר רונית שרון עונה

זמן צפייה: 06:48

הגיע הזמן לדעת כיצד "נראית" אלימות בין בני זוג - איך תדעו לזהות סימנים לאלימות בזוגיות? ד"ר רונית שרון, מטפלת זוגית פסיכותרפיסטית, עם התובנות:

אלימות בן בני זוג יכולה לבוא לידי ביטוי בכמה מימדים: פיזי, מלולי, מיני, חברתי, כספי ורוחני. דפוסי התנהגות יכולים לכלול - איומים, חוויות של טרור, פחד, השפלות מילוליות ופיזיות, מעקבים, הטרדות, בידוד חברתי מניעת שליטה על משאבים כלכלים, אונס, פגיעות מיניות, פגיעות פיזיות ניסיונות לרצח וכמובן מצבי רצח.

1. אלימות חברתית

א. בידוד חברתי -בררו עם עצמכם, האם בן הזוג ואו בת הזוג מנסה לצמצם או להפחית לכדי מינימום את הקשרים החברתיים שלכם?,
בררו האם הוא מטיל דופי בכל חבר או חברה שאתם מתיידדים עימו?, האם נאסר עליכם להיות בקשר עם חברים משנים שחלפו, האם בן זוגכם עורך סצינות קנאה לגבי כל חבר אשר דיברתם עימו? האם מוטלים עליכם סנקציות ועונשים כאשר אתם ממשיכים להתראות עם ידיד או ידידה שהתבקשתם מבן הזוג שלא להיות בקשר עימו?

ב. זוגיות במעקב
האם הזוגיות מאופיינת בקנאה, אובססיביות
האם אתם מתבקשים להראות את הטלפון? להשאיר את הטלפון פתוח? האם בודקים את כל ההודעות שלכם? האם אתם נבדקים על כל תמונה שאתם מעלים לרשתות?
האם נכנסים למיילים שלכם? האם מעירים לכם על כל מבט שמסתכלים עליכם ברחוב?
- כל אלה יכולים להעיד על אלימות חברתית.

2. אלימות רגשית

א. סחטנות רגשית ושיח מקטין ומדכא -האם חילופי הדברים כוללים, קללות, שיח מקטין ומדכא? סחטנות רגשית? מסעות הפחדה, חוויות של טרור מתמשך, והשפלות מילוליות? האם בזמן מריבה נאמרים משפטים כגון - "את לא שווה", "את אפס", "תלכי מפה, מי ירצה אותך בכלל?," האם אופי הדברים פוגעני, משפיל ומנמיך?
ב. זוגיות במצג שווא (גן עדן מול גהנום) – בן הזוג האלים יציג מצג שווא כלפי חוץ כלפי משפחה וחברים, זאת לעומת מה שקורה בתוך הבית פנימה שבו תמשיך האלימות הרגשית והפיזית.

זוגיות מתעתעת – לעיתים את מרגישה נאהבת אך ברוב המקרים את מרגישה שהכל באשמתך ואת חשה שאת משתגעת.

3. אלימות מינית 

היו מודעים לכך שאלימות מינית כוללת כל ניסיון של בן הזוג ואו בת הזוג לכפות את עצמו עליכם. כן -גם אם אתם נשואים שנים רבות. זיכרו -מותר שלא להסכים ליחסי מין ואין לצד השני שום זכות לכפות עליכם יחסי אישות, אם אינכם מעונינים בכך.

4. אלימות כלכלית

בדקו עם עצמכם האם אתם מחויבים לתת דין וחשבון על כל שקל שאתם מוציאים?, בידקו האם נשללים ממכם זכויות לקנות לעצמכם דברים אישים לכם ולילדיכם?, בררו האם אתם מחביאים מבן זוגכם, באופן עיקבי דברים, כולל מוצרי מזון בסיסים וביגוד שקניתם לעצמכם ולילדיכן? שאלו את עצמיכם האם אתם מפחדים לספר שקניתם משהוא והאם מופעלים עונשים ואיומים כאשר עצם הקניה מתגלית?
במידה וכן אתם סובלים מאלימות כלכלית.

5. אלימות רוחנית

נשים רבות בחברה הדתית סובלות מאלימות רוחנית, וזאת כאשר הפגיעה בהן מתקיימת על רקע דתי ורוחני. אלימות רוחנית יכולה לכלול מניעת הדלקת נרות בשבת, קיום יחסי אישות בכפיה בזמן נידה, הנמכה בערך התפילה ומניעת הסבה לשולחן השבת.
במקרים רבים הנשים לא יכירו בכך שהן סובלות מאלימות רוחנית אך כיום יש יותר ויותר מודעות לכך שעצם שלילת הזכות לקיים את המצוות הינה אלימות רוחנית.

6. אלימות פיזית

האלימות הפיזית היא המימד המוכר ביותר מכיוון שהוא נראה לעין וקל לסביבה לגלותו. אך מסתבר שבצד המכות המכאיבות והחוזרות, הבעיטות, הנשיכות והחבטות, ישנם מימדים נוספים לאלימות פיזית. היו מודעים לכך שהשחתת רכוש, ונדליזם, זריקת חפצים על הקיר ועל הרצפה, פגיעה בדברים, (פרטי לבוש, כלים וסתם חפצים שחשובים לכם) מעידים אף הם על אלימות פיזית ואל תתעלמו... התעלמות גורמת להחרפת הבעיה ובמצבי קיצון לרצח במשפחה.