ד"ר גיא בן בצלאל | רפואה מותאמת אישית – עידן חדש

הבאזז שלו זכה לאחרונה הצירוף 'רפואה מותאמת אישית' הוא מהמוצדקים ביותר, מדובר באחת מהמהפכות החשובות שהתרחשו בעולמות הרפואה בכלל ובחקר הסרטן בפרט. אך מה זה בעצם אומר ומה צופה העתיד? הרי לכם מבט מרתק על עידן הרפואה המותאמת אישית

בעולם של לפני הרפואה המותאמת אישית, לפני לא הרבה מאוד שנים, נהגו אנשי הרפואה והמחקר להביט על מחלות או תסמונות כאלו ואחרות דרך המנגנון שמפעיל אותן ולטפל בהן בטיפול שמשפיע בדרך כזו או אחרת על אותו המנגנון. אלא שככל שהחלו ללמוד יותר על אותם מנגנונים, ובזכות כמה מהפכות משמעותיות, ובעיקרן מהפכת הריצוף הגנטי, נמצאה גם שונות גדולות מאוד בין חולה אחד לאחר, וכך גם המבט הלך והשתנה – לא עוד המחלה נמצאת במוקד אלא החולה.

אחד מהתחומים שחוו את המהפכה הגדולה ביותר ברפואה המותאמת אישית הוא הטיפול בסרטן. אם במשך שנים אפשרויות הטיפול בקרב חולי סרטן היו מבוססות על כמה סוגי כימותרפיה בסיסיים, הקרנות, כמה טיפולים הורמונליים ומעט מאוד טיפולים ביולוגיים, בשבע השנים האחרונות, כשהחלו להבין שלכל סרטן יש לעיתים עשרות סוגים שונים של גידולים שונים בעלי מאפיינים שונים, חל השינוי המשמעותי. עוד ועוד טיפולים ביולוגיים מכווני מטרה הופיעו על המדפים, טיפולים אשר פועלים כנגד מוטציות ספציפיות הקיימות בגידול. עם השנים גם הטיפול האימונותרפי, טיפול שמתמקד בפעילות של מערכת החיסון, הפך לחלק משמעותי בטיפולי סרטן שונים, שכן אפשר היה לזהות דרך מאפייני הגידול איזה מטופלים יגיבו טוב יותר לטיפולים אלו.

רפואה מותאמת אישית מתחילה עוד לפני כן, בשלבי האבחון של המחלה. כלים גנטיים מתקדמים מסייעים לאפיין את מקור הגידול כשהאבחנה ההיסטולוגית אינה מספקת ולהתאים טיפול מונע במקרה של איתור מוטציה תורשתית וכן לזהות מאפיינים גנטיים בשלבי מחלה מוקדמים שעלולים לגרום למחלה גרורתית ובכך למנוע את התקדמות הסרטן או לאתר מאפיינים שיכולים להביא להישנות של הסרטן לאחר סיום הטיפול.

רפואה מותאמת אישית קיימת גם במחוזות אחרים בעולמות הרפואה מלבד הטיפול בסרטן, לדוגמה בראומטולוגיה, תחום העוסק במחלות הקשורות במפרקים וברקמות הרכות והחיבוריות ולרוב נובע מכשל כזה או אחר במערכת החיסונית. כיום במחלות ראומטולוגיות רבות, זיהוי המנגנון הביולוגי שגורם להתפרצות המחלה הביא להופעה של טיפולים ממוקדי מטרה אשר באמצעות נוגדנים יכולים לתקוף חלבון כזה או אחר שלוקח חלק במנגנון. ההתקדמות הרפואית הזו אפשרה לאותם חולים ליהנות מטיפולים יעילים יותר ורעילים פחות.

מעבר לחידושים אלה, כיום ישנם כלים טכנולוגים המאפשרים איסוף כמות נתונים חסרת תקדים אשר מביאה להבנה טובה יותר של החולה ומחלתו ומהווה הזדמנות לקיים רפואה מותאמת אישית דה-פקטו.

בתחום האונקולוגיה לדוגמה, ככל שאפשר יהיה לאבחן חלקים נרחבים יותר מהריצוף הגנטי של הגידול, ולצד זאת ככל שאפשרויות האבחון הללו יהפכו לנגישות יותר ולמהירות יותר, כך אפשר יהיה לקבל תמונה מדויקת יותר של מאפייני הגידול ולחזות את ההיענות לטיפול כזה או אחר. בעתיד גם אפשרויות הניטור אחר החולים במגוון מחלות צפויה להשתפר. כבר היום למשל חולי סוכרת יכולים דרך טכנולוגיות שונות לקבל תמונת מצב של רמות הסוכר בדמם בכל רגע נתון ולקבל את הטיפול לפי הצורך, ובעתיד אפשרויות הניטור בוודאי יתרחבו, כמו לדוגמה מכשירים לניטור לחץ דם שמאפשרות הזלפה של טיפול בזמן אמת שיכול לאזן את לחץ הדם. הניטור הדיגיטלי מאפשר לנהל את הסימפטומים באופן רציף, וכתוצאה מכך להוביל להתערבות רפואית מבלי לחכות לביקור פיזי במרפאה ולטיפול אשר מבוסס על דיווח יחסית מאוחר.

היעד האולטימטיבי ברפואה מותאמת אישית תהיה היכולת לבחון את האדם על פי מאפיינים ספציפיים ייחודיים לו ולהתאים לו את הטיפול הטוב ביותר עבורו , לוודא כי ישנה הנגשה לטיפולים מתקדמים מותאמים אישית וכן ניטור מתמיד תוך שימוש בפלטפורמות דיגיטליות למעקב רציף אחר יעילות הטיפול והתערבות טיפולית במקרה הצורך. ככל שרפואה מותאמת אישית תהיה מבוססת על תשתית משולבת המאגדת מידע איכותי, כך היא תאפשר קבלת תובנות ישימות. נגישות לתשתית הזו, שמכילה את המידע על המטופלים באופן מקיף, תביא לקבלת החלטות נכונה יותר של הצוות המטפל ולתוצאות טיפוליות טובות יותר למטופל.

עד שנצליח להשיג את היעדים האלו, אפשר ליהנות מהפירות של המהפך העצום שכבר חל בשנים האחרונות ולקיים בריאות מותאמת אישית לאורך המסע של המטופל החל מאבחון ברמת דיוק גבוהה, התאמת תוכנית טיפולית אישית, הנגשת הטיפול הטוב ביותר, ניטור ומעקב תוך מתן הפתרון כוללני טוב יותר למטופל הנכון ובזמן הנכון, פתרון שיעניק לו תוחלת חיים ארוכה יותר באיכות חיים טובה יותר.

כותב המאמר הוא אונקולוג מומחה

בחסות חברת רוש, נציגת פאונדיישן מדיסין בישראל.