מיכל ידגר עיצוב פנים והתאמות דיור - להפוך את החלל לפרקטי ומעוצב

בעל גבוה ואישה נמוכה רוצים לבשל יחד. מה עושים? באיזה מטבח הם עובדים? נשמע כמו התחלה של חידה אבל זאת לא. מדובר על סיפור אמיתי, אחד מיני רבים איתם מתמודדת בהצלחה מרובה מיכל ידגר, מעצבת פנים ומומחית בהתאמות דיור לאנשים עם מוגבלויות, אנשים עם צרכים מיוחדים ולגיל השלישי, כהכנה לעתיד.

"מקרה שהיה כך היה. התבקשתי לעצב מטבח שיתאים לבעל גבוה במיוחד ולאישה שנמוכה ממנו באופן משמעותי. מטבח סטנדרטי, לא יכול היה לתת מענה לצרכים של האישה, שסיפרה לי שהיא לא רואה מה קורה בסיר בזמן שהיא מבשלת. מיותר לציין ששניהם מאוד אהבו להיות יחד במטבח, היא בישלה והוא אפה. מצאתי פתרון שכלל בניית אי נמוך עם כיריים באמצע המטבח, ובו משולב משטח עבודה רחב. מאחוריו בניתי משטח עבודה נוסף בגובה סטנדרטי שצמוד לקיר" מספרת מיכל (37), העוסקת בתחום כ-8 שנים, נשואה ואמא לשני ילדים בן 9.5 ובת 4.5 , מכפר סבא.

צילום: קרדיט צילום: ירון גרזון

 

לאחר שלמדה חשמל בתיכון והנדסאי חשמל בכיתות י"ג – י"ד, שירתה 4 שנים בקבע ונרשמה ללימודי הנדסת חשמל, במהלכם נכנסה להריון עם בנה הבכור. במהלך חופשת הלידה הבינה שהיא לא מעוניינת להמשיך בתחום. בעצת חבר יקר פנתה למכון שמנתב תעסוקה, שם נאמר לה שהיא מתאימה למקצועות העיצוב, החל מעיצוב תכשיטים ועד לעיצוב אירועים. בהמלצתם נרשמה ללימודי עיצוב פנים ב'אורט שפירא'. את היום הראשון היא זוכרת בבירור: "כבר בשיעור הראשון הרגשתי שהגעתי הביתה. עבורי היו אלה 3 שנים לא פשוטות ויחד עם זאת, נהניתי מכל רגע. בשנה האחרונה ללימודים התחלתי לעבוד באופן עצמאי".

 את הפרויקט הראשון שלה כמעצבת פנים עשתה עבור הוריה, וזה גרם לה להבין שהיא רוצה להתמחות בתחום התאמות דיור. "יש לי אח ואחות הקטנים ממני. אחי נכה סיעודי לגמרי, למרות שנולד בריא. בגיל חצי שנה נכנס לניתוח בעקבות התפשלות מעיים, ויצא ממנו עם פגיעה מוחית קשה מאוד. כיום, בגיל מבוגר הוא גר עם ההורים שלי ותלוי בהם לחלוטין. מטרת ההתאמות הייתה להקל על ההורים שלי בטיפול בו, ולאפשר נגישות לכל אחד מהחללים בבית" היא מסבירה.

צילום: הפרויקט הראשון: חדר הרחצה של אחיה של מיכל, בבית הוריה. קרדיט צילום: ירון גרזון.

 

מה הרגשת כשסיימת את הפרויקט?

"וואו! היה לי כיף לראות שהבית הופך למקום בו קל יותר להורים שלי לטפל באחי. במשך זמן רב לאחר השיפוץ נהג אבי לומר שבכל פעם שהוא נכנס הביתה, הוא מרגיש שהוא נכנס לבית מלון".

 

מה זה בדיוק אומר התאמות דיור?

"-מדובר על פתרונות ספציפיים לאדם עם מגבלה פיזית כלשהי, במטרה לעזור לו להפוך לעצמאי יותר בביתו שלו וגם להקל על הסובבים אותו. אתן לך דוגמא- לקוחה שעברה תאונת דרכים והייתה מוגבלת בכל הקשור לנושא הרחצה. כדי לתת לה מענה ולאפשר לה להתנהל באופן עצמאי, הגדרתי כל פרט בחדר האמבטיה כדי שיתאים לצרכיה, החל מהמיקום המדויק של הטוש ושל האינטרפוץ ועד למיקום המקלחת והכניסה אליה. התאמות הדיור כוללת גם תשומת לב לפרטים הכי קטנים ולהבדלים בין אדם עם מוגבלות שיכול ללכת לבין אדם המתנהל עם כיסא גלגלים, ואפילו לתת את הדעת על ההבדל בין מי שמתנייד עם כיסא גלגלים כתוצאה ממחלה או כתוצאה מתאונה. חשוב גם להתייחס לבעיות הנלוות של אדם מסוים וגם לאפשרות שמצבו עלול להחמיר, במטרה להכין את החלל להתנהלות עתידית, וכדי למנוע עריכת שינויים שוב.

"חשוב לשים לב להבדל בין נגישות שמאפשרת התאמות לקהל הזקוק לכך על פי התקן ולכלל הציבור במקומות ציבוריים, לעומת התאמות דיור שמיושמות בחלל הבית הפרטי ומותאמות לאדם מסוים ועל פי הצרכים שלו, המוגדרים מראש". 

צילום: קרדיט צילום: ירון גרזון

 

התאמת החלל בימי קורונה

מיכל מציעה שירותי עיצוב ואדריכלות פנים של הבית או החלל גם לכלל האוכלוסייה, בין אם מדובר במשפחה שזקוקה לעיצוב וסידור החלל, למי שמעוניין להכין דירה להשקעה, במקרים של שיפוץ ושינויי דיירים לרוכשים דירה מקבלן וגם לגיל השלישי, שזקוק להתאמות מיוחדות. השירות כולל מעטפת שלמה של ליווי משלב התכנון, דרך בחירת אנשי מקצוע מתאימים וחומרי גמר ועד העיצוב הסופי.

בתקופת הקורונה, היא החלה לקבל פניות לעיצוב חללים והתאמות דיור במטרה להתאים את הבית לרוח התקופה, כפי שהיא מתארת: "הבית הפך בחודשים האחרונים למקום עבודה ולבית הספר, בנוסף להיותו מקום מגורים. מסיבה זו, חשוב להתאים אותו ולתת מענה למפגשי הזום של ההורים ושל הילדים. חשוב מאוד שהבית יהיה מעוצב ויפה, אבל לא על חשבון פרקטיות, דבר אותו אנו חווים כעת בקורונה, כשכולם נמצאים בבית וכל אחד צריך את הפינה שלו".

מיכל גם מנדבת טיפ אישי אותו היא מיישמת בביתה שלה: "אני מקפידה שאצלי בבית הארונות יהיו סגורים כל הזמן, גם אם מדובר בכוורות או במדפים. זה עושה שקט בעיניים, גם אם בפנים יש בלגאן", היא צוחקת. 

 

קורה שאת לא מצליחה לעשות התאמות בהתאם לרצון של בני הבית?

"בהחלט. עיצוב פנים והתאמות דיור מבוססים על תקציב ועל מבנה הבית. ישנם מקרים בהם אין אפשרות להוסיף חדרים כפי שבעלי הבית רוצים או לשנות חלל ספציפי ויחד עם זאת, אני מנסה להתגמש ולמצוא פתרונות, גם אם מדובר בפרויקט מורכב ומאתגר.  

"לפני שנים עיצבתי דירה מקבלן עבור זוג הורים, שני ילדים ועוד אחת בדרך. לאחרונה נוסף תינוק חדש למשפחה, דבר שלא נלקח בחשבון בתכנון המקורי. בפועל הם נאלצו לוותר על חדר עבודה, כדי לאפשר לכל ילד חדר. לפעמים, וכשאין ברירה, דבר אחד או חלל מסוים, בא על חשבון חלל אחר. חשוב מאוד להיות ריאליים מבחינת התקציב והשטח, העומדים לרשותנו". 

צילום: קרדיט צילום: Vitaly Kraevski

 

מיכל מודה שאין לה סגנון עיצוב מסוים, ושהיא נוטה לזרום עם מה שהלקוח אוהב ורוצה. המוטו שמנחה אותה הוא שהבית אמור להיות חלל נוח, מזמין וכיפי, גם במקרים של שטח מוגבל, תקציב נמוך ו/או כאשר אחד מדיירי הבית הוא עם מגבלה מסוימת. "רוב העבודה שלי מתמקדת בהתאמות דיור וזה גם הערך המוסף של מה שאני עושה. אני למעשה עוזרת לאנשים לשנות את חייהם, להפוך אותם לקלים יותר, בין אם מדובר באדם עם המוגבלות או בבני הבית שגרים איתו. אני מנסה לעזור לאדם להיות כמה שיותר עצמאי בבית שלו, דבר שאמור להקל ולהטיב עם כולם". 

למידע נוסף וקבלת ייעוץ לגבי עיצוב פנים והתאמות דיור ממיכל, באזור השרון, והמרכז .

מוזמנים להיכנס לאתר >>

אתר העסק

פייסבוק

מייל - michalyadgar1@gmail.com

0547208522 - טלפון להתקשרות