ערן צרפתי פישר – רואה חשבון, יועץ עסקי ומלווה פיננסי לעסקים וחברות

בכל שנה נפתחים בישראל 50 אלף עסקים, ובכל שנה 40 אלף עסקים בממוצע נסגרים. על השאלה מה ההבדל בין עסקים מצליחים לעסקים שנכשלים, בראיון מיוחד עם המומחה לליווי עסקים ערן פישר צרפתי

ערן צרפתי פישר

על פי נתונים שפורסמו בעשור האחרון בישראל, בכל שנה נפתחו בממוצע כ- 50 אלף עסקים חדשים. במקביל, 40 אלף עסקים נסגרו. מה בדיוק עושה את ההבדל בין מי שמצליחים להחזיק מעמד, לצמוח ולשגשג עם העסק שלהם, לעומת מי שנכשלים?
על מנת להבין את הדקויות שיכולות לעשות את ההבדל, שוחחנו עם ערן צרפתי פישר. לערן, רואה חשבון בהכשרתו, ומי שמלווה כבר שנים רבות עסקים וחברות בסדרי גודל שונים, ניסיון רב שנים. בשיחה קיבלנו הצצה קטנה אל עבר השיקולים המוטעים שעושים מנהלים רבים, על ניהול תזרים מזומנים, כיצד ניתן לחלוף בהצלחה מעל למשברים כלכליים שיכולים לקרות, סיוע לעסקים ועוד.

טיפ לניהול עסק: מנהל חשבונות ורואה חשבון אינם מספיקים - רצוי ומומלץ גם ליווי פיננסי

ערן צרפתי פישר, בן 48, הוא רואה חשבון עם ניסיון של למעלה משני עשורים בתחום. עיקר ההתמחות שלו בשנים האחרונות באה לידי ביטוי בליווי של בעלי עסקים וחברות. לא מכובעו כרואה חשבון רגיל, אלא כמלווה פיננסי.

על הבחירה שלו להביא ערך מוסף אחר בתחום, הוא מספר: "בחרתי להתחיל להעניק ליווי לבעלי חברות ועסקים בכל הנוגע להתנהלות כספית נכונה יותר שלהם. לאורך השנים זיהיתי תופעה שחזרה על עצמה מצד בעלי עסקים וחברות מכל הגדלים והסוגים. לצד העבודה שהם ידעו לעשות מצוין, הייתה התנהלות קלוקלת בכל הנוגע להתנהלות כלכלית. זה כולל בהגדרה: עבודה מול בנקים, שיטות תמחור, הלוואות, ניהול כספים וכמובן אשראי".

"מצאתי, כי עסקים בודדים בלבד מחזיקים באיש כספים באופן קבוע. בעסקים שפחות הצליחו היו מנהלי חשבונות ורואה חשבון, אך פרופר איש כספים קבוע, לא היה. איש כספים, מלווה פיננסי מקצועי, שיכול להסתכל מהצד ולזהות את שורש הבעיה. שורש בעיה בגינה עסקים מתחילים לאבד שיווי משקל פיננסי, או לחילופין, אפשרות להגדיל את תזרים המזומנים פנימה".

"לנישה הזאת בחרתי לתת דגש. לטעמי, ואין זה משנה אם מדובר בעסק קטן, בינוני או גדול, היא זו שיכולה לעשות את ההבדל. הבדל בין עסק מצליח, עסק שיכול להמריא גבוה עוד יותר, לבין עסקים שלאט לאט מאבדים מנכסיהם ואף נסגרים בסופו של התהליך".

ערן צרפתי פישר: על ערך מוסף של יועץ פיננסי שהוא גם רואה חשבון

בעוד משרדו של ערן צרפתי פישר ממשיך להעניק שירות רגיל של הנהלת חשבונות, ראיית חשבון, ודיווח של דוחות אל מול הרשויות, ערן מלווה עסקים בכל הנוגע להתנהלות הפיננסית שלהם.

נכון להיום, רוב המלווים הפיננסים הם לא רואי חשבון, אלא בעיקר מנהלים לשעבר, כלכלנים, בוגרי מנהל עסקים, מהנדסי תעשייה וניהול, מאמנים אישיים, מאמנים עסקיים, ולכל אחד מהם יש יתרונות מסוימים.

ההבדל הבולט הוא העובדה שערן מעניק ליווי פיננסי, כאשר עושה שימוש בידע שלו כרואה חשבון. "זה נכון, יש לי את הניסיון ואת הידע של רואה חשבון ותיק", הוא אומר: "לכן, הליווי הפיננסי שאני מעניק, תמיד אני לוקח בחשבון גם נקודת מבט אחרת. לדוגמה, עניינים של מיסוי - מע"מ, מס הכנסה וכדומה. יש לזה חשיבות עצומה בעיניי".

"בעוד שמנהל מכיר את החברה מהקרביים שלה, כאשר אני מגיע אל בית עסק מסוים, אני יכול ללמוד ולדעת גם את הנעשה בתוכו ומחוצה לו. מעבר לזה, לאורך השנים צברתי ידע רב גם בכל הנוגע למיסים ודיני עבודה. אומנם, אני לא עורך דין, אבל בתור רואה חשבון, אי אפשר שלא ללמוד את ההבחנות הללו לאורך השנים", משתף צרפתי-פישר.

צילום: צילום: שאטרסטוק

ליווי פיננסי מקצועי: הקושי לזהות דימום כספי קטן שיכול לגדול

מרבית העסקים והחברות שערן צרפתי פישר מעניק להם שירותי ליווי פיננסי, הם עסקים המגלגלים עד כעשרה מיליון שקלים בשנה. על פניו נשמע כמו עסקים מצליחים, אז היכן הבעיה?
צרפתי-פישר מסביר: "לא פעם, בעלי חברות שמגיעים למעמד מסוים, כאשר החברה שלהם מגלגלת סכומים נאים, מאבדים כיוון. חלקם מתחילים להרוויח פחות בכל שנה, או שמפספסים הזדמנות לבצע קפיצת מדרגה גבוהה עוד יותר".

ערן צרפתי פישר: מה הכוונה עסקים שמאבדים כיוון?

"לפעמים זה עניין של תמחור לא נכון של המוצרים, או משכורות גבוהות שלא לצורך. לפעמים מיסוי שמכביד, ספקים שמתעכבים להעביר תשלומים בזמן ועוד. לעיתים, זו בעיה הרבה יותר עמוקה שצריך לתת עליה דין וחשבון. כבר ראיתי בעבר עשרות מקרים שהידרדרות העסק החלה מדבר קטן, שהפך להיות גדול ומוטט עסקים עד כדי פשיטת רגל".

כיצד הידרדרות של עסק, שהחלה מדבר קטן, עלולה להפוך לכדור שלג גדול?

"כאשר פתאום יש ירידה בהכנסות, האינסטינקט הראשוני של רבים הוא לקחת הלוואות. לחיות עם המינוס שגדל, ואפילו להביא כסף מהבית. מדובר בצעד נמהר, בלי היכולת להבין מהיכן החלה הנסיגה שהובילה לכל הבלגן. לכן, סיכויי ההצלחה לצאת מהמצב קטנים. פה אני נכנס לתמונה, ומשתמש בכל הכלים שיש לי כמומחה וכמלווה פיננסי – זאת בנוסף לכלים הקיימים אצלי מתחום ראיית החשבון".

מה הקושי הכי גדול של בעל עסק - וכיצד ייעוץ פיננסי מסייע לעסקים

"הקושי הגדול ביותר הוא להודות שמשהו לא בסדר. להודות שנעשו טעויות", אומר המומחה לליווי עסקים ערן פישר - צרפתי.  "המחשבה שאם פונים אל איש מקצוע כמוני, זה סימן לכישלון, זה פשוט לא נכון. עצם זה שנכנסים לסחרור של חובות או של תשלומים, זה לא אומר שהעסק לא טוב, או שהם לא מנהלים טובים. זה אומר, שבשלב מסוים תזרים המזומנים וניהול הכספים לא נעשה בצורה מדויקת. ברגע שמקבלים את ההכוונה הנכונה ומשנים מספר סדרי עדיפויות, העסק יכול להבריא מחדש תוך זמן קצר".

"תראו, אם עסק מסוים, ולא משנה באיזה תחום, מצליח להכניס 50, 100 ו 200 אלף שקל בכל חודש, זה אומר שהוא שווה משהו. אף אחד לא היה משלם עבור מוצר או שירות, אם לא היה מוצא בו עניין. זה גם אומר, שמדובר על בסיס מצוין שממנו אפשר לקפוץ ולתקן את הנדרש. עסק נמדד כשיש לו לקוחות, כי אם אתה לא מוכר, לי כאיש כספים אין מה לעשות. אני לא יכול למכור את המוצרים או את השירות עבור אחרים, ולא צריך אותי רק כדי לקבל הלוואה מהבנק. אני כן יכול לעזור בתמחור שירותים, תמחור מוצרים ולתקן התנהלות כלכלית לא נכונה".

בעלי חברות ועסקים – שימו את האגו בצד - ייעוץ עסקי על-ידי מלווה פיננסי זה מה שעשוי להציל אתכם. 

צילום: צילום: שאטרסטוק

ערן חידד עבורנו את הנקודה החשובה הזו. "הייתה לי פעם פגישה עם איש עסקים בן 70, שניהל בהצלחה עסק בן 30 שנה", הוא מספר: "הוא הרוויח המון לאורך התקופה, אבל בשלב מסוים נקלע לסיטואציה קשה. בפגישה הראשונה שלנו הוא היה די תוקפני ושאל אותי, 30 שנה אני מנהל את העסק, עכשיו אתה תבוא ותגיד לי שאני לא מנהל נכון? התשובה שלי הייתה פשוטה: 'אני מוריד בפניך את הכובע. 30 שנה לא הולכים ברגל, אבל מאוד יכול להיות שבשנתיים האחרונות עשית מספר בחירות לא נכונות. זה יכול לקרות. התפקיד שלי, כאיש שמסתכל אך ורק דרך הזווית הפיננסית, היא לראות את המצב בבירור. בלי רגש או אגו. תפקידי הוא לעזור לך בנקודה הזו'. זה היה הרגע בו איש העסקים השאיר את האגו בצד והתחלנו לעבוד יחד".

טיפ: התנהלות מול בנקים מחייבת אסטרטגיה ברורה - הם לא באמת לטובתך

למדנו מערן צרפתי, כי אחת הטעויות שעושים בעלי עסקים, זו הנטייה לחשוב שהבנק נמצא כדי לעזור להם בעת צרה. לא כך הם פני הדברים. צריך לזכור כי הבנקים או נותני ההלוואות השונים, הם עסק לכל דבר שמטרתו היא אחת. להרוויח.

"כאשר עסק נקלע לצרה, הדבר הכי קל הוא לגשת לבנק, לבקש ולקבל הלוואה. חצי מיליון שקלים? אין בעיה, תחתום על הטפסים. זו הריבית ושיהיה לך בהצלחה. זה מה שהבנקים עושים. אני יכול להגיד מניסיון, כי ההלוואה הזו, לא תעשה את העבודה. לא משנה אם מדובר בהלוואה גדולה יותר או פחות. היא גם לא תוביל לפתרון הבעיה, אלא תשמש פלסטר זמני. לאחר מכן ההפסדים ימשיכו להגיע, רק שהפעם בעוצמה גדולה הרבה יותר. ולמה? כי בנוסף להפסדים יש גם הלוואה גדולה לשלם. הפתרון טמון לא בלקיחת הלוואה, אלא קודם בשינוי מדיניות ונהלים בעסק עצמו", צרפתי הסביר.

ערן צרפתי פישר – יצירת קשר

ערן צרפתי פישר
צילום: צילום: תומר בראון

לפני סיום השיחה, שאלנו את ערן צרפתי-פישר איך הוא יכול להגדיר בכמה מילים אחרונות את התפקיד שלו:

"ליווי פיננסי וסיוע לעסקים זאת משרת אמון נטו. אני איש כספים אובייקטיבי, שעומד ובוחן את העסק ממבט הציפור כמו האח הגדול. בודק כל צעד שנעשה, אך לא על מנת לבקר. מטרתי היא לשפר, לייעל ולהקנות שקט נפשי".

ליצירת קשר ישיר עם ערן צרפתי-פישר, חייגו עכשיו: 052-3522929

אתר הבית

פייסבוק

לינקדאין