קיבלתם זימון מהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים? כך תשמרו על הרישיון שלכם 

אם אתם סובלים מבעיה נפשית כמו מאניה דיפרסיה או סכיזופרניה, קיימת סבירות גבוהה שהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים יבקש לשלול לכם את הרישיון. הכירו את צורי סבן מחברת עורכי הדין צורי סבן ושות' - המתמחה בטיפול בנהגים הנדרשים להתנהל מול המכון הרפואי

זמן צפייה: 06:52

מיהם האנשים שנעזרים בשירותים המשפטיים שלך בתחום שבו אתה עוסק?

זה יכול להיות כל נהג שעולה על הכביש, לדוגמא אדם בן 70 שצריך לעשות בדיקות כשירות רפואית ולהעביר מסמכים למשרד הבריאות, ואם הם לא תקינים מזמינים אותו לבדיקות. זה יכול להיום גם בן אדם שמבקש נכות מביטוח לאומי, המבחנים הללו מגיעים למכון הרפואי ומדווחים עליו, וככל שההחמרה היא בתפקוד ככה בודקים אותו גם במכון הרפואי. זה יכול להיות גם חייל משוחרר שהשתחרר על סעיף נפשי, ואז מזמינים אותו לבדיקת כשירות רפואית כדי לבדוק האם הוא יכול להמשיך לנהוג. 

 

אני מבין שיש אנשים שמזמינים אותם למכון הרפואי למבדק והם אפילו לא יודעים למה, מהם הסיבות שבגללן זה קורה?

למשל אדם שיצא מהצבא על סעיף 21 נפשי, וסובל מהבעיה הזו, אז מזמינים אותו לבדיקות. הוא לא יודע למה מזמינים אותו, ואז בדר"כ הם מופתעים. או אדם שמקבל תקציב מביטוח לאומי, ובודקים האם המגבלה הרפואית שלו יכולה לאפשר לו להמשיך לנהוג ברכב. 

 

אתה  בעצם עוזר ללקוחות שלך להתכונן לקראת המבדקים במכון, אז איך באמת צריך להתכונן למבדק כזה? 

אז אם ניקח אדם שיש לו בעיה נפשית כמו סכיזופרניה או מאניה דיפרסיה אז כמובן אני מבקש את המסמכים מהרופא המטפל, בודק האם הוא משתף פעולה בטיפול, האם יש המלצה מהמטפל, והאם המצב שלו הוא מאוזן ולא במצב של החמרה. 

 

האם אתה יכול לעזור למישהו שבאמת יש לו בעיה רפואית לדוגמא מאניה דיפרסיה כדי לשמור על הרשיון שלו למרות המחלה?

כן, השאלה הראשונה היא בנוגע למעקב וטיפול רפואי ופסיכולוגי, אם אדם לא משתף פעולה בטיפול אני לא יכול לעזור לו אז כמובן שצריך את השיתוף פעולה של האדם. 

 

מה קורה במקרים שמגיע אליך לקוח שכבר נשלל לו הרישיון מה אפשר לעשות במצבים כאלו? 

הדבר הראשון שאפשר לעשות זה להגיש ערעור לוועדת ערער בתל השומר, יושבים בה שלושה פרופסרים כל אחד בתחום ההתמחות שלו, והם בודקים את הנהג, שואלים אותו שאלות. כמובן שלפני זה אני מכין את הלקוח לשאלות ולראיון שהוא יעבור.

 

ואתה גם נמצא איתו פיזית שם? 

כמובן, אנחנו מגישים את הערער, את כל התקדימים המשפטים הדומים שבגינם אותו נהג צריך לקבל את הרישיון בחזרה, וכמובן הוועדה בוחנת את הערעור, עושה את השיקולים המקצועיים שלה ומקבלת החלטה באותו רגע. 

 

קרה לך מקרה שהחזרת את הרשיון למישהו שלא האמין שזה יכול לקרות? תן לי דוגמא…

כמעט רוב הלקוחות לא מאמינים, כי זה מערכת שעד שאתה מקבל ממנה תשובה לוקח זמן, ההליך הבירוקרטי כרוך בהרבה מבדקים ומבחנים ועד שהם מקבלים את הרישיון הם ממש מאושרים, זה ממש הפתעה מבחינתם. 

היה לי לקוח שיצא מהצבא על נפשי, היו לו בעיות הסתגלות והוא שוחרר. לאחר מכן הגיעו המבדקים שלו והתוצאות שלו לא היו תקינות יחסית, אבל אנחנו צירפנו חוות דעת מקצועיות של פסיכולוגים ופסיכיאטרים שהראו שהמצב שלו תקין וזה היה רק הליך בתוך הצבא, הוא אדם מאוד רגיש. הוועדה בחנה את כל המקרה שלו בנסיבות העניין, והחליטה להחזיר לו את הרישיון בתנאים מסוימים. 

 

האם יש עוד מקרים של אנשים שאין להם בעיות נפשיות אבל עדיין נדרשים לעבור בדיקות במכון? 

כן, כי כל אדם שמגיע לגיל 70 צריך לעבור בדיקות רפואיות, המסמכים עובדים למכון שבודק אותם. כמו כן, כל אדם שפונה לביטוח לאומי להחמרת מצבו, או אדם שיש לו עבירות פליליות חמורות כמו שימוש עצמי בסמים גם הוא מגיע לבדיקות, כאשר הוא רוצה לחדש את הרישיון רק אז מגלים את העבר הפלילי, ואז מבקשים את התיעוד למה הוא עשה את העבירה ואת כל הנסיבות, ואת הכל הוא צריך להסביר במכון הרפואי. גם אנשים שמעשנים קנאביס רפואי ברישיון, הם מגיעים לבדיקות במכון שבהן בודקים מה צריכת הסם שלהם, כמה הם מעשנים במהלך היום. 

 

האם זה קורה לעיתים קרובות שהמכון  טועה בבדיקות וכתוצאה מכך האדם שנבדק נפגע ללא הצדקה?

יש המון בדיקות, מעל 20-30 אלף בדיקות בשנה ככה שההיקף הוא עצום. אותם פסיכולוגים ופסיכיאטרים שבודקים את הנהגים לא תמיד נותנים את תשומת הלב המלאה לכל בדיקה שהם עושים, ולפעמים יש מקרה שנגרם עוול ואי צדק, כאן אנחנו נכנסים לתמונה כדי לעזור לאותם נהגים. 

 

יש הרבה אנשים שמתמודדים עם סכנה לרישיון בהתנהלות מול המכון הרפואי, מה הטיפ שלך עבורם כדי לשמור על הרישיון שלהם?

כמובן להתייעץ עם עורך דין שיכול להזמין את כל החומר הרפואי, לדעת למה הם הוזמנו, להכין את הנהג על נקודות שבהם צריך לתת דגש בשיחה עם הפסיכולוג או במבחנים הפסיכיאטרים. המוכנות הזאת משפיעה על כל התוצאה של הבדיקה עצמה. 

 

בעזרת משרד עורכי דין המתמחה בתחום התעבורה תוכלו לשמור על הרישיון שלכם גם במצבים בהם המכון הרפואי ידרוש לשלול אותו מכם

עורך דין צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. עו"ד צורי סבן בוגר תואר ראשון במשפטים, בוגר תואר ראשון בקרימינולוגיה, בוגר לימודים באונ' קיימבריג' לונדון, הינו מגשר מוסמך מטעם לשכת עורכי הדין בישראל, ומשרדו נמנה ע"פ אתר אינ' עורכי הדין בישראל כאחד המשרדים המובילים בישראל לענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

טלפון ארצי - 1700-70-10-15

אתר