"כך תפרצו את מעגל התקיעות! תנצחו את הנטייה לדחיינות ותתחילו לעשות פשוט הרבה יותר"

יוסי עמנואל הידוע בשם הבמה שלו ד"ר חיוך מגלה לנו את סודותיו הכמוסים ביותר ומציע דרך מהפכנית שטרם הכרתם: 

זמן צפייה: 16:43

יוסי עמנואל המוכר כיום  כ"דוקטור חיוך"   עשה מהפך גדול בחייו.  כנגד כל הסיכויים רק בגיל 40  הוא הפך משיפוצניק כושל וחסר כל עם קשיי תפקוד בסיסיים, לסופר, מרצה וקאוצ'ר מצליח. 

היום הוא איתנו באולפן כדי לספר לנו איך אפשר לנצח את הדחיינות ולנהל את עצמנו  בצורה יעילה הרבה יותר. 

 

ספר לי קצת על הרקע שלך בעולם ההתפתחות האישית, איך הגעת לתחום? 

אני הגעתי 'מהאוניברסיטה היוקרתית  ביותר' שנקראת האוני' של החיים,  הגעתי מהמקום הכי נמוך שיש, עם חוויות טראומטיות קשות מהילדות, הזנחה והתעללות נפשית.  גדלתי עם אבא אלכוהוליסט שהיה פעמים רבות גם אלים.. ראיתי סכינים נשלפות, דקירות ודם. כתוצאה ממה שתיארתי  הפכתי להיות אדם בוגר עם פוסט טראומה מורכבת עם קשיי תפקוד בסיסיים, חרדות ודיכאון. אדם שמחפש פתרון למצוקה שלו במהלך כל החיים שלו. אחרי שמצאתי את הפתרון בגיל כמעט 40, הרגשתי שעליתי על משהו, ואז בערה בי התשוקה לעזור גם לאחרים, כי אם זה עובד על מקרה קשה כמוני זה יעבוד גם על הרבה אחרים. אני מרגיש שיש לי את הזכות להרצות על הנושא הזה כי הגעתי מהאשפתות בלי שום לימודים. אני לא מסתכל על המתאמן שלי ממקום גבוה, אלא בגובה העיניים וזו לא סיסמא, אני עדיין נמצא שם ועדיין מתמודד עם אותם המצוקות, אבל הפעם בדרך אחרת. 

 

מיהו קהל היעד שמגיע אליך לאימון וליווי אישי, ומה כולל תהליך הליווי? 

קהל היעד הם אנשים כמוני, מתקשים בניהול הזמן שלהם, בלנהל את עצמם ובתפקוד הבסיסי עד הרמה של קושי בלנקות ולסדר את הבית. לרוב אנשים בוגרים שיש להם הפרעת קשב וריכוז. מבחינת התהליך, כאשר מגיע אליי מתאמן אני עובר איתו סדרה של 12 מפגשים שבהם אני עובד בשיטה שאני פיתחתי(לדחות את הדחיינות) כאשר אפשר להפעיל אותה גם מרחוק. בשיטה הזאת יש 10 טכניקות נוירופסיכולוגיות שמשפיעות מאוד על הרגש ומניעות אותנו לפעולה, כמו גם עוקפות את החסמים הרגשיים שלנו ביעילות רבה. כי אם מדברים על דחיינות מדובר בבעייה רגשית, וליתר דיוק, חרדה מוסווית וסמויה מהעין. כזו שבדר"כ לא מודעים אליה. אם כך הדבר אז גם הפתרון לבעיית הדחיינות הוא רגשי. המטרה שלי היא להטמיע את הטכניקות האלו אצל המתאמן, בכדי שבסיום המפגשים הוא יוכל להמשיך ולתפקד טוב יותר בכוחות עצמו. 

 

אתה יכול לתת לי דוגמא למתאמן שהגיע במצב בעייתי ועזרת לו להתגבר ולצאת לדרך חדשה?

הגיע אלי מישהי שהייתה מעשנת כבדה, ואמרה לי 'תקשיב יוסי אני כל הזמן אומרת מחר אני אפסיק לעשן'. אני לא מדבר על להפסיק  בפועל אלא רק על לנסות, והיא אומרת לי שהיא סובלת גם מעודף משקל וכבר שנים רוצה להתחיל להתאמן אבל אין לה חשק לזה. שהבנתי מקרוב את המצוקה שלה, אחד הדברים שביקשתי ממנה לעשות זה לתת בי אמון, ועשינו דבר ענק.  ביקשתי ממנה לכתוב צ'ק של 2500 שקלים דחוי לשלושה חודשים לכבוד האגודה למלחמה בסרטן, ולהפקיד אותו אצלי. ביקשתי ממנה לפרסם פוסט בפייסבוק שהיא מפסיקה לעשן. ואז אמרתי לה שבעוד שלושה חודשים במידה ותפסיקי לעשן אני אחזיר לך את הצ'ק, אבל אם את תמשיכי לעשן הכסף יתרם לאגודה למלחמה בסרטן. ביקשתי ממנה גם להתחייב לזה בכתב בהסכם, והצלחתי להשפיע לה על הרגשות. במילים אחרות, שתלתי לה חרדה אופטימלית, חרדה זה לא דבר שלילי אם יודעים איך להשתמש בו. ידעתי תוך כדי השיחה איתה להפעיל את החרדה האופטימלית בנקודה שהכי טובה. את לא תאמיני, האישה הזאת מפסיקה לעשן, וחודש אחרי האימון היא מתחילה לעשות שלוש הליכות, 3 אימונים בשבוע, בשבילי זה האושר הכי גדול. 

 

מה הטיפ הכי חשוב שלך לאנשים שמרגישים שהם תקועים בחיים ורוצים לעשות צעד ראשון בדרך לשינוי?  

הדבר הכי חשוב לדעתי הוא להבין מה בדיוק הבעיה, להיות מודע אליה, להבין שזו בעיה רגשית, בדר"כ חרדה סמויה. להבין שזו לא אשמתנו שהגענו למצב הזה. אם יש דבר שהוא הרסני במיוחד זו הביקורת העצמית, שהיא רעילה שבעתיים מהביקורת מבחוץ. אז קודם כל להיפטר מתחושת  האשמה העצמית.  כי זה נכון, לא הגענו לזה כי אנחנו עצלנים, אלו נסיבות חיינו, הגנטיקה שלנו, הטראומות מהילדות, דברים שהם לא בשליטתנו. אז לא להאשים את עצמכם, תהיו מודעים לכך שזו בעיה רגשית ולא טכנית של ניהול זמן, ולכן גם הפתרון הוא רגשי. 

 

אתה באמת איש של עשייה, כתבת 2 ספרים שהאחרון ביניהם נקרא "איך דחיתי את הדחיינות" מה אתה יכול לספר לי על הספר?

את הספר הזה בחרתי להקדיש  לאנשים שסובלים מתסמינים דומים לשלי, אני כותב שם שאני סובל מתסביך הכבשה השחורה לאורך חיי. אני פיתחתי שיטה שהיא בסיס לשיטה הזו ונקראת "חוכמת החיוך". בעזרת השיטה הזו גיליתי שאם אנו מצליחים להכניס חיוך, צחוק, או חוויה של הומור לפעילות שלנו - אין דרך טובה, מהירה וזולה יותר להתגבר על המחסומים שלנו מאשר בעזרת החיוך שלנו. שאלת השאלות היא  איך עושים זאת?! ואת התשובה אני מגלה בספר.  אני גם מספר על 'חוק החמש דקות' שאני פיתחתי, בו  אני נותן טיפול נקודתי ומוחץ לדחיינות ולחסמים רגשיים. 

 

יש לך הרצאה שנקראת "איך ניצחתי את הדחיינות"? למי היא מתאימה ומה התוכן שלה?

ההרצאה הזו היא קודם כל סיפור החיים שלי, אנשים מבינים שיש לי את מלוא הלגיטימציה לעמוד על במה, לספר את הסיפור שלי , ולהסביר איך אני עשיתי את זה. ואיך עשיתי את זה? על ידי כך שפיתחתי לעצמי מנגנונים להשפעה רגשית. לדוגמא לקחתי אפקט עוצמתי מתחום הכלכלה ההתנהגותית שנקרא - 'חוק העלות השקועה'. אין זמן להסביר מה זה אבל אלו אפקטים התנהגותיים שמשפיעים על הרגשות ומניעים אותנו לפעולה, כמו למשל אפקט המחסור. למה למשל להקת כוורת אמרו כל הזמן בשנות השבעים 'זו ההופעה האחרונה שלנו' וכולם רצו לקנות כרטיסים? התשובה היא שהם בפועל שתלו לקהל את  אפקט המחסור. יש כל מיני אפקטים רגשיים והתנהגותיים שחלקם לא אמנה פה, אחד מהם לקחתי מסיפור היסטורי ונקרא 'לשרוף את הספינות'.  באמצעות האפקטים האלו יחד עם תרגול  אני והמתאמנים שלי מצליחים לנצח את הדחיינות בגדול.  אני גם מראה להם איך נוכל להצליח להכניס קצת  חיוך מרפא לפעילות  שלנו וזה כמעט תמיד עושה פלאים. בהרצאה אני מספר להם,  לא ממש מלמד אלא מגלה איך אני עשיתי את זה, הם יכולים לקחת מזה מה שהם רוצים אם בכלל. 

 

הרצאה סוחפת נוספת שלך נקראת "מייאוש ודכדוך לדוקטור חיוך" שמספרת את סיפור החיים שלך וחוכמת החיוך הפנימי, ספר לי על ההרצאה? 

פה אני דווקא מתמקד בחוכמת  החיוך שמתחלקת ב2 חלקים: תרפית החיוך הפנימי וספורטתרפיה בחיוך. אני מתמקד באיך התחלתי את השינוי, על ידי מדיטציית חיוך פנימית רפואית, שבעצם משם הגיע הישועה. אם אפשר להגיד מה היה האירוע המכונן, זה היה פשוט זה, ככה לימדתי את עצמי להכניס חיוך לפעילות שלי ללא קשר בכלל לאינטראקציה עם אחרים. אני מספר להם צעד אחר צעד את סיפור חיי, על המקום הנמוך ממנו הגעתי, והמסר המרכזי שלי הוא "אם אני עשיתי את זה אז גם אתם יכולים לעשות את זה". אם יש משהו מיוחד בסיפור החיים שלי, זוהי העובדה הבלתי נתפסת  באשר למשבר חיי שהתחיל מגיל אפס ונמשך עד ארבעים.  אם אני  הייתי במשבר כזה ורק בגיל ארבעים אני מגלה את עצמי, אני חושב שיש לי את מלוא הזכות להעביר את הקורס ולהרצות בפני אנשים. 

 

יש לך קורס דיגיטלי שנקרא: "איך לנצח את הדחיינות" שמי שעובר אותו למעשה מוסמך להיות קואצ'ר ויכול לממש את השיטה הזו על עצמו או על אחרים, מה מחכה לנו בקורס?

הקורס בת'כלס הוא פרקטי מאוד, אני מלמד אנשים להיות הקואצ'רים של עצמם. יש לי שיטה מתודולוגית מוכחת, שלב אחרי שלב, איך לאמן אחרים אפילו מרחוק ואיך לאמן את עצמנו. אני מלמד אותם צעד אחד צעד איך לעשות את זה, בעזרת חמישה שיעורים אינטרנטיים בני שעה כל אחד. הקורס נקרא גם חמש על חמש. ..

 

לסיום, השיטות שלך המבוססות על תיאוריות נוירופסיכולוגיות, ועובדות על מנגנון הנעה לפעולה שנקרא "חרדה פרודוקטיבית", מה אתה יכול לספר לי על כך?

אז איך אני בעצם הגעתי לתאוריות האלו? במסגרת החיפוש שלי אחרי פתרון לתעלומת חיי, אני עד גיל ארבעים הייתי עם קשיי תפקוד בכל תחום בחיי, אפילו בלסדר ולנקות את הבית.. אני הגעתי אליהן במקרה, אחרי ששמעתי על חוק שנקרא 'חוק ירקס דודסון'. זה חוק שפותח ע"י שתי חוקרים פסיכולוגים לפני מעל   100שנים.  הם לימדו אותנו שיש גרף בצורת פעמון, והדרך הטובה ביותר להניע עובדים לפעולה ולהעלות את התפוקה שלהם למקסימום זה להיות בנקודה אופטימלית של הפעלת לחץ. אבל לחץ טוב, שגורם להם להתעורר, אם הלחץ יהיה מעל הנקודה הזו העובדים יחוו שחיקה בעבודה, ואם זה יהיה מתחת לנקודה האופטימלית הם  יפתחו שאננות. אני לקחתי את זה, הבנתי שזה בעולם העבודה של הארגונים והחברות, אבל איך לוקחים את זה לחיים שלנו?   אז מצאתי דרך בה נוכל להיות הבוסים של עצמנו, לקחת את החוק וליישם על עצמנו, בין אם זה בין מאמן למתאמן או על עצמנו. אני גיליתי שיטות ואפקטים מיוחדים כמו 'אפקט המחסור', 'חוק העלות השקועה', חרדת החמצה, לשרוף את הספינות ועוד...סה"כ 10 אפקטים התנהגותיים רגשיים.   ומצאתי את הדרך איך להגיע לנקודה האופטימלית שבה אנחנו נשתול לעצמנו לחץ-חרדה בריאה, מועילה ואפקטיבית שגורמת לנו להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמנו. 

 

אז אם גם אתם מרגישים תקועים ומייחלים לשינוי חיובי בחיים, בעזרת מגוון שיטות חדשניות וכלים ייחודים תוכלו לצאת מהתקיעות ולמצות את הפוטנציאל הרב שטמון בכם.

 

רוצה להשתתף בהרצאה על דחיינות? 

בבקשה ללחוץ כאן- דף ההרצאה-"איך ניצחתי את הדחיינות", "ואיך גם אתם יכולים".

 

רוצה לדעת במה עוד יוסי עמנואל יוכל לעזור לך? 

בשביל זה כדאי להיכנס לרובוט הוואצאפ שעוזר לנצח את הדחיינות אחת ולתמיד

 

או להתקשר…

 052-6264419- יוסי עמנואל- ד"ר חיוך