עו"ד סיון כהן על ההתפתחויות בתחום דיני המשפחה

אחת מן ההשלכות החמורות של משבר הקורונה שפקד אותנו בשנה האחרונה, היא ריבוי הסכסוכים בתוך המשפחה ובעיקר בין בני זוג, מה שהוביל לעלייה באירועי אלימות וגירושים. הזמנו לאולפן את עורכת הדין סיוון כהן המתמחה בדיני משפחה, כדי לשמוע ממנה על ההיבטים המשפטיים והשינויים שחלו בתחום בתקופה האחרונה

זמן צפייה: 12:47

כיצד התקופה הנוכחית משפיעה על יחסי המשפחה?

"התחום של דיני המשפחה הושפע מאד מהקורונה. בסגר הראשון, זוגות לא ידעו 'איך לאכול אותו': במקום להיפגש רק שעה-שעתיים ביום, זוגות רבים פתאום מצאו עצמם סגורים באותו בית ללא הפסקה ללא הכנה, והתחילו חילוקי דעות של מי יהיה עם הילדים, מי יהיה בזום וכדומה. הדבר הוביל לחיים בתוך סיר לחץ, ולכן כבר בסגר הראשון ראינו המון סכסוכים חדשים שהגיעו לבית המשפט לענייני משפחה. מה שהקורונה עוררה, הוא שבני זוג שלא הייתה להם תשתית טובה מלכתחילה, נקלעו מהם לסכסוך משפחתי. גם זוגות מבוגרים של 60+, הבינו בעקבות הסגר שהנישואים כבר לא מה שהיו".

"בסגר השני הייתה עלייה נוספת, ובסגר השלישי הייתה כבר התפוצצות של ממש. שנה שלמה אנשים שהיו סגורים בבית, החלו בעיות כלכליות, פתאום אין חוגים לילדים וצריך לתפעל אותם וכדומה. כל אלו הביאו לעלייה ניכרת בגירושין".

מה הם האתגרים שניצבים בפני זוגות שבוחרים להתגרש?

"יש כמה מסלולים. יש את המסלול 'הנעים', שבו הזוג הולך ביחד למגשר. זה יכול לעבוד מעולה, אבל זה תלוי בשאלה 'האם תשתית ההידברות בין הצדדים טובה מראשית הקשר', וכן תלוי בסיבה שהובילה לגירושים. אם הסיבה היא בגידה למשל, אפשר להבין מדוע צד אחד לא מעוניין לשבת עם הצד השני, ולא פעם יצר הנקמה מתעורר בהם".

"אם הצדדים לא יכולים להידבר בנעימים, יש את המסלול של בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה. במסלול הזה חשוב מאד לתכנן בעזרת עורך הדין את האסטרטגיה הנכונה לתיק. יש חשיבות גדולה לשאלה איפה פותחים את ההליך (בית הדין הרבני או בית המשפט). כמו כן, בניגוד למה שהיה לפני כמה שנים, שההליך היה נפתח בהגשת תביעה, כיום ההליך נפתח בבקשה ליישוב סכסוך. במצב כזה, קובעים פגישה ביחידת הסיוע, שמגיעים אליה ללא נוכחות ערך דין, ומוצע להם הליך גירושין בהליך גישורי, שמנסים לגבש בו הסכם כולל. אם לא מצליחים, רק לאחר מכן אפשר להגיש תביעה".

האם יש עליה במקרים של אלימות במשפחה? לא תמיד קל להגדיר מהי אלימות בתוך זוגיות

"יש לנו שלושה סוגי אלימות: ראשית האלימות הפיזית, שיחסית קל להוכיח אותה, והיא מאפשרת לאישה שמגישה תלונה להביא להרחקה של הבעל המכה. יש לציין כי ישנן נשים משתמשות בכלי הזה שלא בצורה כנה, ופוגעות באותן נשים שבאמת זקוקות לכלי הזה. 

יש אלימות מילולית, שהיא סיפור מורכב יותר לביסוס ראייתי. בתוך כך, יש את האלימות הנפשית, שכאן אנחנו מדברים על משהו מאד אבסטרקטי, אבל חשוב לומר שהוא קיים. לפעמים היא יותר קשה מאלימות פיזית: לפעמים מדובר בגברים שהם כלפי חוץ נראים הבעלים הכי טובים, והם עצמם בטוחים שהם בסדר, אבל בפועל הם מקטינים את האישה שלהם, וגורמים לה למצוקות נפשיות קשות, והן מאמינות בסוף במה שהבעל שלהן אומר עליהן. סוג נוסף של אלימות הוא האלימות הכלכלית: בעל שמחליט 'לסגור את הברז', ומנתק נשים ממקור ההוצאה שלהם. לפעמים נשים מגיעות למצב שממש אין להן מה לאכול.

היו לא מעט מקרים של רצח נשים השנה. האם נעשה תיקון בחוק בעקבות כך?

"אני שמחה לבשר כי אחרי שנים ששמענו על מקרים מזעזעים שכאלה, נכנס תיקון 19 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, ששולל אפוטרופסות מהורה שעבר עבירה חמורה. לפי התיקון הורה שרצח או ביצע מעשה סדום או אונס, תישלל ממנו האפוטרופסות מהקטין. זה צעד שיש לו השלכות חשובות לרווחת ילדים שהתא המשפחתי בו  הם חיים עבר טראומה". 

 

על מנת לעבור את המשבר שנוצר במשפחה בעקבות הסכסוך בין בני הזוג, מומלץ מאוד להיעזר בעורכי דין מקצועיים אשר יעניקו לכם את ההגנה המשפטית במקרה הצורך.

אתר הבית של עורכת הדין סיון כהן

דף הפייסבוק

עמוד האינסטגרם

טלפון: 0503644228