בוגרי "בוחרים בחיים" מחזור 2022 מסכמים את המסע להולנד

קבוצה של 33 צעירים המחלימים מסרטן, השתתפו השנה בתוכנית "בוחרים בחיים" של עמותת "גדולים מהחיים", ששיאה במסע יפהפה וממלא לבבות להולנד - אחרי שנתיים בהן לא ניתן היה לקיים את המסע. הגר בונה היתה שם, חישבה מסלול מחדש, וכתבה לנו מה בדיוק היה שם בהפלגה בין גלי הים הצפוני

4444
גדולים מהחיים המסע להולנד 2022 | צילום: יוסי מסה

"לפני שנה כל זה היה נשמע דמיוני. מי היה חושב שמסע ההפלגה בהולנד יתקיים, כשהאסוציאציה למילה "גל" הייתה "שלישי" או "רביעי", כתלות באיזה מספר קורונה אנחנו... ולא שפריץ של מי ים

אנו, קבוצה של 33 צעירים המחלימים מסרטן, השתתפנו השנה בתוכנית "בוחרים בחיים" של עמותת "גדולים מהחיים", ששיאה במסע יפהפה וממלא לבבות להולנד. הקיץ, אחרי שנתיים בהן לא ניתן היה לקיים את המסע, התמזל מזלנו שעלינו על סיפונה של הספינה "Summertime".

כך כתבה לנו הגר בונה, משתתפת בתכנית "בוחרים בחיים" ששבה בשבוע שעבר מהמסע המסכם בים הצפוני בהולנד.

"אחד הרגעים המשמעותיים לי במסע קרה בשיחה עם אחת מחברות הקבוצה. שיחת שתי וערב מצטלבת ונפרמת לסירוגין, על הסרטן ועל החיים. ישבנו על גבי הסיפון, עינינו מרותקות לתוכנית הטלוויזיה הטובה ביותר בתבל: ים ושמיים הנפרשים מכאן לכאן. שמש קיץ חיוורת האירה ממרבצי עננים וטשטשה את קו האופק, כך שהיה קשה לומר איפה הים נגמר, והיכן השמיים מתחילים. בזכות טורבינות הרוח האפורות שנראו באופק, יכולנו ללמוד שאנחנו בהולנד.

אותו רגע של התבוננות באינסוף, ורגעים אחרים במסע העניקו לי תחושת בהירות. לפרקים יכולתי להסתכל על בחירות שעשיתי בחיים – מאז החולי, אבל לא רק – ולהבין שהן בחירות ולא עובדה מוגמרת. בחירות – הפיכות ברובן – ותו לא.

בוחרים בחיים המסע להולנד 2022
בוחרים בחיים המסע להולנד 2022 | צילום: יוסי מסה

בלי משים חיברתי לרגע הזה את השיר "עם קומץ שמיים ביד" של חלפי, המתאר איך בזכות קומץ שמיים: "הייתי עובר את חיי/ הייתי חוצה את הים ברגליי/ עם קומץ שמיים ביד". תמיד נראה היה לי שיכולות להיות לו משמעויות כ-2 צדי המטבע: עץ, משמעות אופטימית מאד: "מספיק לי משהו קטן ויציב כדי לעבור את אתגרי החיים"; ופלי, משמעות נגדית, פסימית: "ניסיתי מאד, ניסיתי מאד לעבור את החיים, אלא שהיה חסר לי משהו'". והנה כל אחד מאיתנו חצה את הים, מי מאיתנו בדרך זו ומי בדרך אחרת... והיינו אנחנו, קבוצת "בוחרים בחיים 2022" בים הצפוני.

לחלות בסרטן בגיל צעיר זה טראומתי. משהו בהסכם הבסיסי עם העולם נפגע. יחסי האמון מתערערים באופן כל כך יסודי, כך שנותר רק חוט, דק ושביר, שקושר בין מי שחלה לבין העולם שהשאיר מאחור. חלק מההחלמה מסרטן כוללת לכונן הסכם חדש עם החיים. ניסיתי לחזור לחיים, לעשות את הדרך הזו בעצמי... וניסיוני בשנים האחרונות מגלה שזה עסק מורכב מכפי ששיערתי. ב'בוחרים בחיים' מאפשרים לנו לצלוח את התהום הזו באמצעות הרעפת טוב. הטוב שהרעיפו עלינו לאורך השנה בכלל ובמסע בהולנד בפרט, הוא שמאפשר לנו לכרות ברית עדכנית עם החיים. האהבה הרבה והחוכמה שמעניק לנו הצוות, יחד עם המחוות החומריות שזכינו להן במסע הן צידה לדרך... קומץ שמיים. בזכותן אנו יכולים להסכים לבחור מחדש בחיים.

בוחרים בחיים המסע להולנד 2022
צילום: יוסי מסה

במסע עצמו, במשך 7 ימים ולילות, עשינו מכל וכל: טיולי אופניים, נסיעה בטוק-טוק, הפלגות לאיים, סדנאות עבודה פנימית והעצמה. בישלנו ביחד, ישנו ביחד, דפקנו את הראש בתקרה הנמוכה של בטן הספינה, דפקנו את הראש בברים באמסטרדם, שיחנ"שנו לתוך הלילה, ולפעמים לתוך הבוקר... בכינו מהתרגשות, מעצב, מצחוק, ממי ים שנכנסו לעיניים... למה לא.

זכינו לשבוע ימים אוהבים, מלאים וגדושים בכל טוב. לו יהי נהיה כולנו בריאים ונשיב טוב לעצמנו ולסובבינו."

לצפייה במסע של משתתפי מחזור 2022 בהולנד>>

כל אחד ממשתתפי התכנית הוא עולם שלם, צעיר או צעירה שמחלת הסרטן קטעה את מסלול חייהם: צבא, לימודים, ראשית קריירה, ועכשיו, לאחר ההחלמה, הם צריכים "לחשב מסלול מחדש". בשבילם אנחנו כאן – עם תכנית הצעירים "בוחרים בחיים" – תכנית שנתית שכולה העצמה, תמיכה (גם הדדית), והמון המון כיף.

ההרשמה לשנה הבאה נפתחה. פרטים אצל דפנה 052-5721969