דיני ויחסי עבודה בעולם העבודה החדש בשנת 2023 

נדמה שיחסי עבודה תקינים הכפופים לחוק אמורים להיות מובנים מאליהם. למרות זאת, עדיין קיימים לא מעט מקרים שאמורים היו כבר להיעלם מעולם העבודה לגמרי ויפה שעה אחת קודם. עורך הדין רועי סבג, המתמחה בדיני עבודה, מסביר על שניים מהם וגם נותן שני דגשים לשנה הקרובה - למעסיק ולעובד

Dsc 1268 1

בתחילת שנת 2023, בעיצומו של עידן ה - 'ME TOO' ולאחר שנתיים של מגפה עולמית ששינתה בין היתר את עולם התעסוקה - נדמה שיחסי עבודה תקינים הכפופים לחוק אמורים להיות מובנים מאליהם. למרות זאת, עדיין קיימים לא מעט מקרים שאמורים היו כבר להיעלם מעולם העבודה לגמרי ויפה שעה אחת קודם. עורך הדין רועי סבג, המתמחה בדיני עבודה, מסביר על שניים מהם וגם נותן שני דגשים לשנה הקרובה - למעסיק ולעובד.

Img עו''ד רועי סבג 1
עו''ד רועי סבג | צילום: יחצ

דיני עבודה הוא תחום משפטי דינאמי ומורכב המחייב עורך דין בעל ותק וניסיון:
בתחום דיני העבודה קיימות פסיקות רבות וחקיקות מרובות העוסקות בהסדרה של היחסים המשפטיים ביחסי העבודה בין העובד למעסיק, לכן בכל מקרה שנוגע בתחום חשוב לפנות לעורך דין עם מומחיות וניסיון בתחום כמו עורך הדין רועי סבג, עורך דין דיני עבודה בחיפה. עו"ד סבג רכש את הניסיון והידע הרב שלו בתחום דיני עבודה כבר בתחילת דרכו כמתמחה ובהמשך כעורך דין צעיר במשרד עורכי הדין נ.פינברג ושות’ בתל אביב, המשרד המוביל ביותר בישראל לתחום משפט העבודה. בעבודתו במשרד התמקצע עו"ד סבג בייצוג מעסיקים בבתי הדין לעבודה ובתיקי ליטיגציה מורכבים, לרבות סכסוכים קיבוציים. כמו כן שימש בעברו כמנהל מחקרים מטעם פרופ’ מרדכי מירוני והיה שותף לכתיבת מאמרים וספרים בתחום משפט העבודה הפרטי והקיבוצי. לפני כארבע שנים החליט עו"ד סבג לחזור לחיפה, עיר מולדתו, בה הוענקה לו תעודה מטעם הסתדרות העובדים במרחב חיפה (ע”ש דורון מיבלום ז”ל, נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה) על הצטיינות בחקר משפט העבודה הישראלי ובה הוא פתח את משרד הבוטיק שלו, בו הוא מייצג מעסיקים וגם עובדים.

 

הטרדות מיניות והתעמרות בעבודה - רעות שצריכות להיעלם מהנוף התעסוקתי:
עו"ד סבג, שבמהלך שנות עבודתו הראשונות במקצוע ייצג אך ורק מעסיקים, בחר לייצג תחת משרדו גם את הצד השני במערכת - הלא הוא העובדים. "משפט העבודה ריתק אותי מאז ומתמיד. אני נמשך לתחום הזה משום שכמעט בכל תביעה של עובד יש פן אנושי ונגיעה בזכויות אדם בסיסיות". מסביר עו"ד סבג.  "ההתמחות וההתמקדות שלי בתחום דיני העבודה מספקים ללקוחותיי, מעסיקים ועובדים כאחד, יתרון משמעותי. משפט העבודה, שבעבר היה תחום נישתי, עבר בהדרגה למרכז הבמה, וכיום ישנה חשיבות רבה לכך שרק עורך דין בעל ניסיון והתמחות ממוקדת בדיני עבודה ילווה משפטית את לקוחותיו וייצגם בבתי הדין לעבודה".

אחת מהתלונות הנפוצות ביותר, גם בעידן הפמיניסטי המתקדם של היום הינה בנושא הטרדות מיניות. "כאשר עובד או עובדת במקום העבודה מתלוננים על הטרדה מינית - בין אם מדובר במנהל או בקולגה, נשאלת השאלה האם זו הטרדה מינית בהתאם לחוק" מסביר עו"ד סבג. "לפי החוק למניעת הטרדה מינית, ישנה רשימה של שש התנהגויות אסורות אשר כל אחת מהן בנפרד מהווה הטרדה מינית. אני מלווה את מי מהצדדים בתהליך הבירור והגשת התלונה, תהליך מורכב שיש להתייחס אליו ברגישות רבה".

תלונה נוספת, גם היא נפוצה מדי, היא התעמרות בעבודה. "זה קורה לצערי גם בחברות הכי גדולות וגם מצד סמנכ"לים ומנכ"לים בכירים" אומר עו"ד סבג. "מדובר בתופעה חברתית שהיא נפוצה מדי במקומות העבודה והיא פוגעת לא רק בעובד עצמו, אלא בכל סביבת העבודה שלו וגם בחייו הפרטיים. התעמרות בעבודה פוגעת בכבוד העובד, בחירות וברווחה שלו וגם ביכולת שלו לבצע את עבודתו בצורה מקצועית". עו"ד סבג, שבמסגרת עבודתו במשרד נ. פינברג ושות' העניק יעוץ משפטי לחברות הגדולות ביותר במשק (הבנק הבינלאומי, בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק מזרחי-טפחות, חברת ויזה-כאל, רשת סופר פארם ועוד גופי ענק) יודע כיצד ללוות את שני הצדדים, עובדים ומעסיקים כאחד, בצורה המקצועית ביותר ולייצר סביבת עבודה נקייה ובטוחה עבור כלל העובדים בארגון.

עו''ד רועי סבג
עו''ד רועי סבג | צילום: יחצ

חוזה עבודה אישי וצווי הרחבה - לדעת מה מגיע לכם:
חוזה עבודה או הסכם עבודה מאגד בתוכו את כלל ההסכמות ואת כלל ההבנות בין המעסיק לעובד והמטרה העיקרית שלו היא להסדיר את יחסי העבודה בין שני הצדדים ולהגן עליהם. "למרות שחוזה עבודה אישי ומותאם יכול לפתור הרבה בעיות שעלולות לצוץ בעתיד, הרבה מאוד מעסיקים עדיין בוחרים להשתמש בהסכם גנרי או בטיוטה כללית שלא מגנה עליהם במידת הצורך" מסביר עו"ד סבג. גם מהצד של העובדים לא תמיד קיים הידע הנדרש כאשר מגיעה עת החתימה על החוזה. "חוזה עבודה אישי יכול רק להוסיף על הזכויות המוקנות לעובד בחוק אבל לא לגרוע מהן" מסביר עו"ד סבג. "אם העובד חתם על חוזה בו מצויים סעיפים המנוגדים לחוק, הוא אינו מחויב להם. כמו כן אם יש תנאי מוסכם בחוזה – ניתן לשנות אותו רק בהסכמה של שני הצדדים". לדברי עו"ד סבג, למרות שהחוק אינו מחייב בחוזה עבודה, אלא רק במסירה של הודעה על תנאי עבודה לעובד, חתימה על חוזה עבודה אישי ומותאם מונעת הרבה מאוד בעיות בהמשך ומאפשרת העסקה ארוכה בתנאים ברורים המוסכמים על שני הצדדים ותקפים על פי חוק. נושא נוסף וחשוב לא פחות אך מוכר הרבה פחות הוא צווי הרחבה. צו הרחבה כהגדרתו הוא צו המקנה לעובדים במגזרי עבודה מסוימים זכויות שמטיבות עימם מעבר לקבוע בחוק. "ההוראות מכוח צו הרחבה מרחיבות הסכם קיבוצי והן חלק מחוזה העבודה האישי שבין המעסיק לעובד והן יכולות להחיל את ההסכם על מגזר, חלק ממנו או רק על עובדים או מעסיקים מסוימים" מסביר עו"ד סבג. "לכן הידיעה שקיים צו הרחבה במגזר בו אתה עובד היא חשובה מאוד, על מנת שכל עובד יקבל את כלל הזכויות המגיעות לו". "מכיוון שאף מעסיק ובטח שאף עובד לא יכולים להכיר את הסעיפים ואת תתי הסעיפים השונים בדיני העבודה, המשתנים ומתעדכנים חדשות לבקרים, חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום אשר יכול לספק מידע ואף ליווי וייצוג במקרה הצורך", מסכם עו"ד סבג.

ליצירת קשר עם משרד עוה”ד - https://law-sabag.co.il/