מה אפשר ללמוד מעסקים מצליחים?

זה לא סוד שבישראל עומס המיסים על אוכלוסיית העצמאים הוא גדול במיוחד. אבל מצד שני, אנחנו רואים המון עסקים שאכן מצליחים. אז איך הם עושים את זה? קצת על קצה המזלג על המשותף לעסקים משגשגים.

נדב בורלא, מומחה לפיתוח עסקי
נדב בורלא, מומחה לפיתוח עסקי | צילום: שחר וין

בעידן בו לא חייבים הלוואה של חצי מיליון ש"ח לפתיחת עסק או שבירת חסכונות בשביל לפתוח חנות, עסקים נפתחים כמו פטריות אחרי הגשם. למרות הגידול במספר העסקים הפועלים בישראל, נתונים מראים באופן חד-משמעי שכ-90% מהעסקים שנפתחים בשנה, נסגרים.

בהרבה מאוד מקרים, סגירת עסק משמעותה שבירת החזון, כי לא מעט בעלי עסקים פותחים אותם מתוך חלום וייעוד, וכשאלו יורדים לטמיון, האכזבה והייאוש יכולים למנוע מאיתנו לנסות שוב.
אפשר להאשים את אובר הרגולוציה על העסקים הקטנים והבינוניים, וזה לא סוד שבישראל עומס המיסים על אוכלוסיית העצמאים הוא גדול במיוחד. אבל מצד שני, אנחנו כן רואים המון עסקים שאכן מצליחים. אז איך הם עושים את זה.

1. למידה

רוב הסיכויים, שכל טעות שנעשתה בעסקים שלנו, כבר התרחשה לא פעם בכל עסק אחר מצליח לפני שבכלל נולדנו. לכן, ההבנה שאנחנו לא יודעים הכול ושכדי למזער את כמות ה"נפילות", עלינו להיות פתוחים תמיד ללמוד ולצמוח, היא מפתח בטוח להצלחה. אם ניקח את זה צעד נוסף, יותר ממה שחשוב המודלינג מבעלי עסקים שכבר הצליחו, יותר קריטי שנדע ממי ללמוד.

אם אתם רוצים להיות אלופי העולם בגולף, ללמוד ולהתייעץ עם מוכר בגדים מצליח, לא ייתן לכם הרבה (חוץ מאאוטפיט מלא בסטייל. במקרה הזה עדיף יהיה ללמוד ממקצועני ספורט שמצליחים כבר לא מעט זמן, והרגישו את השטח. רק ככה אפשר ללמוד פרקטיקה ולא להיתקע באזור התאורטי.

2. גמישות

עסקים בישראל

אם תסתכלו על החברות המצליחות ביותר, המותגים הגדולים, אתם תשימו לב שכדי להגיע לאן שהגיעו, היו חייבים להיות גמישים ולהתאים עצמם כל הזמן לעולם המשתנה בקצב מסחרר.
אם זה לעבור מהפרינט לדיגיטל או לשנות את המסרים כך שיתאימו לשיח הציבורי. חברות מצליחות עושות התאמות כל הזמן, תוך כדי הבנה שאם הן לא יהיו איפה שהקהל שלהן נמצא, בצורה שהקהל שלהן רוצה לראות, הן יישארו מאחור.

3. ביחד מגיעים רחוק

אולי הדבר הכי חשוב שנזכור בתור בעלי עסקים, הוא שלבד אתם יכולים להגיע לאנשהו, אבל ביחד אתם תגיעו הכי רחוק. מה שנכון לחיים האמיתיים, בטח ובטח נכון גם לעסקים.
אם תעיפו מבט על בעלי העסקים המשגשגים סביבכם, אתם תשימו לב שהם לא עשו זאת לבד. בין אם הם בחרו בקפידה צוות של מקצוענים שיעבדו איתם ובין אם התייעצו ולמדו אחד על אחד ממי שכבר היה שם.
ואם קיים משהו שמוכיח עצמו כל פעם מחדש, הוא שלקחת את המומחים הכי טובים בתחום, משיג תוצאות חיוביות ומהירות יותר מכל ניסיון לחלוש על הכול לבד.

לסיום, נקודה חשובה שכדאי שתיקחו איתכם - להיות מקצוענים בתחום לא אומר אוטומטית שהעסק שלכם ימריא.

הרבה מבעלי העסקים הם אולי נאמבר וואן בתחומם, אך עדיין, העסקים שלהם נופלים.
גם מעצב השיער הכי מוכשר שיש, או מעצבת הגרפית היצירתית ביותר, צריכים לדעת מה זה אומר בכלל לנהל עסק. מה המשמעויות של זה.
בקיצור, אפילו המאסטרים המוערכים ביותר, הטופ שבטופ, צריכים להבין שאין תחליף לניהול עסקי חכם כדי לשגשג.