"כשהבנק מפנה את גבו לאזרח, אנחנו נותנים לאזרח גב"

משבר הקורונה פגע במצבם הכלכלי של ישראלים רבים. כתוצאה מכך, דירוג האשראי שלהם, הנקרא גם דירוג BDI – הפך לשלילי. בדיוק כשהם היו זקוקים לעזרה של הבנק שלהם יותר מתמיד - הבנק מסרב לתת להם הלוואה. "המרכז להבראה פיננסית" בא לעזרתם של אנשים אלו בדיוק עם תוכנית הבראה מיוחדת ומדויקת. מה התהליך כולל? מה חשוב לבדוק? יצאנו לברר.

המרכז להבראה פיננסית | צילום: קורין לק

השנה וחצי האחרונות היו מאתגרות מאוד עבור האזרח הישראלי. המשבר הבריאותי גרר אחריו משבר כלכלי חמור, שגרם לישראלים רבים להיכנס לחובות, לפספס החזרי משכנתא והלוואות, להתמודד עם עיקולים, תיקים בהוצאה לפועל ואף לפשוט רגל. לחילופין אולי חזר להם צ'ק או שהוראת הקבע שלהם לא כובדה.

אותם ישראלים תלוו את תקוותיהם בבנק, כדי שיבוא לקראתם בשעה הקשה ויעניק להם הלוואה שתיתן להם אוויר לנשימה, ויעזור להם להרים את הראש מעל המים. במקום זאת, במקרים רבים הבנק מקשה מאוד ואף מסרב, גם כשלכאורה אין לו מה להפסיד. הסיבה לכך היא פירוט היסטוריית האשראי, הבאה לידי ביטוי בדירוג BDI שלילי.

"הקורונה השאירה חותם כלכלי שפגע בהרבה אנשים, ולמעשה המצב עדיין כזה. עד עכשיו, הכל היה יחסית רגוע הודות למענקים ודמי החל"ת שהעניקה המדינה. הרבה אנשים הצליחו להחזיק את הראש מעל המים אך כעת כשהבנקים וחלק מגופי האשראי מקשיחים עמדות ומסרבים להעניק אשראי. הרבה משפחות פונות אלינו כדי להוריד את ההחזרים החודשיים ולהשתקם כלכלית", סיפר לנו אריאל בבצ'יק, מנכ"ל המרכז להבראה פיננסית. "אותם אנשים חושבים שברגע שהבנק סרב להם, אין להם יותר אופציות והם הגיעו למבוי סתום. האמת היא אחרת – יש להם מה לעשות, ובשביל זה אנחנו כאן".

 

יש נכס? יש תקווה

אם יש נכס בבעלותכם, בהחלט יש לכם מה לעשות. תוך כשנתיים עד שלוש תוכלו לתקן את ה-BDI השלילי שלכם באופן אורגני, חכם ונכון – ולצאת לדרך חדשה ויציבה כלכלית.

"אנחנו עוזרים ללקוחות שלנו לגייס אשראי בתנאים נוחים, ולאחר תקופה של שנתיים עד שלוש, הם עוברים תהליך של מחזור משכנתא – וחוזרים לבנקים, תוך ליווי צמוד ואישי שלנו לאורך כל תהליך ההבראה. כך אנו מוודאים שההתנהלות הכלכלית תמשיך להיות חיובית על מנת שיוכלו להנות ממשכנתא ארוכת טווח בתנאים מעולים לאחר מכן. בשלב זה, לאחר יישום תוכנית ההבראה הכלכלית שלנו, הבנק מסתכל עליהם באופן אחר לגמריי".

"הלקוחות מגיעים אלינו לחוצים מאוד, אך נרגעים כבר מהשיחה הראשונה, כי הם מבינים שיש להם אפשרויות. שיש מה לעשות. שיש מי שדואג להם לאחר שהבנק סרב להם. הם זוכים לאמפתיה ומבינים שהמצב שלהם נפוץ למדי. הם מבינים שאנחנו יודעים באיזה מצב הם נמצאים ומה הם עוברים, וחשוב מכך – שאנחנו יודעים מה לעשות בשביל לסייע להם לצאת מהמצב הזה", סיפר לנו בבצ'יק.

 

"לפתוח דף כלכלי חדש"

תוכנית ההבראה הכלכלית של "המרכז להבראה פיננסית" כולל גם ייעוץ בכל הקשור לכלכלת המשפחה והתנהלות פיננסית נכונה. "מלבד יישום של פתרונות כלכליים יצירתיים, ושיפור נתוני האשראי, אנחנו דואגים שהלקוחות שלנו לא יחזרו על הטעויות שלהם, במידה והם ביצעו כאלה. תמיד אפשר ללמוד להתנהל טוב ונכון יותר מבחינה כלכלית. רק כך באמת אפשר לפתוח דף כלכלי חדש. עד היום עזרנו למאות בתים בישראל לעשות בדיוק את זה", אמר בבצ'יק.

 

"ניצלנו בדרך לאבדון כלכלי"

אביחי ודנה הם זוג בעשור הרביעי לחייהם. במשך השנים ידעו כי ההתנהלות הכלכלית שלהם אינה טובה אך בכל פעם שראו כי אינם מצליחים לעמוד בהתחייבויותיהם, לקחו עוד הלוואה.

"בכל פעם שראינו שהתשלומים עומדים לחזור, לקחנו עוד הלוואה עד שהגענו להחזרים חודשיים שלא יכלנו להתמודד איתם, ערב משבר הקורונה הינו עוד זוג רגיל עם הלוואות וקצת מינוס בבנק אבל כבעלי עסק בתחום התיירות, לא ידענו מה עתיד לקרות".

לדבריהם של הזוג, משבר הקורונה הכניס אותם לחובות שלא הכירו קודם לכן. "המשבר נפל עלינו כרעם ביום בהיר. אני ואשתי נלחצנו מאוד מהחובות שנקלענו אליהם. פנינו לבנק בתקווה שיוכל לחלץ אותנו מהצרה. רצינו להרגיש שאנחנו עומדים על 2 הרגליים. שיש לנו עם מה לחיות. לצערנו, בבנק סירבו לאשר לנו הלוואה או פריסה ליותר שנים".

לדברי דנה, היה ברור כי יש צורך לעצור את אפקט הדומינו שעלול בסופו של דבר להשאיר אותם ללא הבית בו הם מתגוררים.

"היינו נחושים לעשות כל מה שדרוש כדי לפתוח דף חדש ולשמחתנו, צוות הכלכלנים של המרכז להבראה פיננסית ליווה אותנו ועזר לנו בבניית תוכנית הבראה אמיתי, כזאת שפותרת את הבעיות מהשורש. זה לקח ויקח עוד קצת זמן עד שנהיה חופשיים מהתחייבויות  – אבל כבר עכשיו המצב הכלכלי שלנו הרבה יותר טוב, עם תובנות כלכליות חשובות והכי חשוב - עתיד טוב, רגוע ויציב כלכלית".

לאתר של המרכז להבראה פיננסית