הילד לא רוצה משקפיים? 6 סימנים שיעזרו לכם לגלות אם הוא מוכן לעדשות מגע

בשנים האחרונות, ממש כמו המבוגרים, גם ילדים סובלים מבעיות ראייה, שמאובחנות בגילאים צעירים יותר ויותר. בעוד שמשקפי ראייה מגבילים ילדים בפעילות ספורטיבית, או פשוט לא נראים להם אסתטיים במיוחד, נשאלת השאלה באיזה גיל ניתן לעבור מהרכבת משקפיים לעדשות מגע, למה כדאי שההורים ישימו לב - ובאילו מקרים בכל זאת כדאי לחכות?

עדשות מגע לילדים
עדשות מגע לילדים | צילום: shutterstock

כאשר יותר ויותר ילדים סובלים מבעיות ראייה ומתביישים להרכיב משקפיים, הורים רבים שואלים את עצמם האם עדשות מגע יכולות להיות פתרון בעבור הילד שלהם? מעבר להשפעות הפסיכולוגיות של משקפיים והשפעתם על הביטחון העצמי, משקפיים מהווים לא פעם קושי פונקציונלי, במיוחד כאשר מדובר בפעילות גופנית, ולא מאפשרות לקפוץ, לעשות עמידת ידיים או אפילו לרוץ מבלי שהן זזות ממקומן. מעבר לכך, לפעמים הילד פשוט לא אוהב להרכיב משקפיים.

בכדי "לעקוף" את הקשיים הללו בוחרים הורים רבים באופציה של עדשות מגע, אך המעבר ממשקפיים לעדשות מגע אינו פשוט. השאלה שהורים רבים שואלים את עצמם היא כיצד ידעו מתי הזמן הנכון לעשות את המעבר? בעוד שילדים רבים מבקשים לעבור לעדשות מגע לכבוד בת או בר המצווה, בית ספר חדש או טורניר הספורט שבפתח, אורטל סבג, מנהלת חטיבת מחקרים ב-CooperVision, מציינת 6 סימנים ברורים שכדאי להורים לבחון ומעידים לרוב שהילד מוכן לעבור להרכבת עדשות מגע.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

משקפיים או עדשות מגע?
משקפיים או עדשות מגע? | צילום: shutterstock

תמיכה וליווי של אופטומטריסט מוסמך

האם המעבר לעדשות נכון לילד מבחינה רפואית? כשעושים את המעבר לעדשות מגע, חשוב לעשות זאת בליווי ובתמיכה של אופטומטריסט לאורך כל התהליך על מנת לעשות זאת בצורה הטובה והנכונה ביותר עבור הילד.

הילד אחראי ויזכור להוציא את העדשות לפני השינה?

שאלו את עצמכם עד כמה הילד שלכם אחראי? ילדים שעושים את המטלות שלהם מבלי שנתבקשו לכך שוב ושוב עשויים להיות מוכנים להרכבת עדשות מגע. הסיבה לכך היא שהם כבר מראים סימני אחריות בכל היבטי חייהם. אם אתם עדיין צריכים להזכיר לילדכם מספר פעמים לבצע את חלקו במשימות הבית, אולי יהיה חכם לחכות עם עדשות המגע שנה או שנתיים, אלא אם אתם ההורים מוכנים לקחת את האחריות הזו ולהרכיב את העדשות לילד בעצמכם.

האם הילד שומר על היגיינה וניקיון?

הרכבת עדשות מגע ללא תקלות דורשות שימוש וטיפול נכון. ילד אשר מקפיד על ניקיון והיגיינה יכול להיות מוכן לעבור לעדשות מגע מבלי לחשוש שייגע בעדשות או בעיניו עם ידיים לא נקיות, דבר שעשוי לגרום לדלקת עיניים ולבעיות נוספות. שימו לב להרגלי ההיגיינה של ילדכם לפני שאתם מקבלים את ההחלטה לעבור לעדשות מגע ולמדו אותם על החשיבות שלה. פתרון הגייני שיכול לסייע לילד הוא עדשות יומיות. מדובר בעדשות שאינן דורשות ניקוי, פשוט זורקים אותן בסוף היום ולמחרת מרכיבים זוג חדש. לכן הן הבטוחות ביותר לשימוש בילדים ובכלל.

האם הילד מעוניין להשקיע במראה החיצוני, ומבקש להפסיק ללכת עם המשקפיים מטעמי אסתטיקה?

לא משנה מה הסיבה, אם ילדכם לא אוהב להרכיב משקפיים, סביר להניח שהוא לא ירכיב אותם לעתים קרובות מספיק, מה שעלול להזיק ללמידה ולאיכות החיים לטווח הארוך. הדבר החשוב הוא למצוא את הפתרון המתאים ביותר שיתקן את הראייה של הילד תוך שיתוף פעולה מצידו או מצידה.

בעל מוטיבציה להצלחת התהליך

בסופו של דבר ההחלטה להרכיב עדשות מגע צריכה לבוא מהילד. הילד צריך לרצות לעשות את המעבר הזה ולהיות בעל מוטיבציה לטפל היטב בעדשות המגע שלו, באחריות ובזהירות רבה.

המשקפיים מפריעים לו חברתית או מגבילים את הפעולות היומיומיות שלו

משקפיים יכולים להוות נטל, בעיקר עבור ילדים. הם יכולים לגרום להם להרגיש חוסר ביטחון במראה החיצוני שלהם. כמו כן, המשקפיים יכולים להפוך פעולות יומיומיות פשוטות למורכבות, כמו למשל ריצה או קפיצה. עדשות מגע יוכלו לאפשר להם להפסיק לדאוג שהמשקפיים שלהם יחליקו, ייפלו או יישברו מפגיעות כאלה ואחרות בזמן הפעילויות.