"אבל הבטחת לי..": מה אסור לעשות כשהילדים שלכם מבקשים מכם משהו?

כמה פעמים הבטחנו להם משהו קטן רק כדי להשיג שקט אבל לא באמת עמדנו בזה? אבל ברגע האמת, שהם יגלו שזה לא קרה, איך זה ישפיע על יחסי האמון ביניכם?

pinky swaer
pinky swaer | צילום: Shutterstock

כמה פעמים הילד בכה כל כך עד שהבטחתם לו שמחר תדאגו להביא לו משהו ושכחתם או שפשוט לא הספקתם כי היה יום מטורף? התירוצים לא חשובים, זה הזמן לבנות את האמון ביניכם וזה בדברים הקטנים.

הם לפעמים יכולים לבקש את אותו דבר אינספור פעמים, ולהוציא כל מיני הבטחות שאין לנו בכלל יכולת לקיים אותן, כמו לאסוף אותם מוקדם מהגן או לקחת אותם מחר לחבר שהם נורא רוצים רק כדי שיהיו מרוצים, אבל זה יחזיק רק עד הרגע בו יגלו שזה לא ממש יצא לפועל.

וכשזה לא יוצא לפועל, האכזבה היא נורא גדולה ואז אנחנו צריכים להסביר להם את כל מה שעברנו היום ואיך זה פשוט לא התאפשר. ההשפעות של רגעים כאלה סוחבים אותם לאורך הילדות והבגרות ונותנת להם קווי מציאות שלא הייתם רוצים להעביר להם.

במקרה כזה עדיף שלא נבטיח, ונתמודד עם הרגשות הקשים שלהם באותו רגע בכך שנאמר להם שכנראה לא נצליח למלא את הבקשה שלהם או לפחות נשתדל מאשר שיגיעו לרגע האמת ויחוו אכזבה קשה, לא רק מהמצב אלא מכך שלא עמדתם במילה שלכם מולם.

ילד מחזיק ידיים להורים
ילד מחזיק ידיים להורים | צילום: Shutterstock

כדי שילד יאמין בעולם הוא צריך ביטחון ודוגמא ליחסי אמון בריאים מהדבר הכי יציב ובטוח בחיים שלו, ההורים. אבן דרך ראשונה בבניית יחסי אמון בין הורה וילד היא הדוגמא שתתנו להם, והנקודה הכי רגישה אצלם היא ההבטחות שלכם. ההורים הם העוגן מבחינתם ואם הם לא יעמדו בהבטחות שלהם אז מה זה אומר על העולם? זה השלב בחיים שלהם שהמוח מתפתח וסופג מידע בצורה יוצאת דופן, אבל מצד שני פרופורציות הן דבר שמתפתח רק לקראת אמצע שנות ה-20 וחייבים להיות רגישים לכך כי מה שמבחינתכם נראה שולי ואולי שטותי מבחינתם יכול להוות עניין רציני.

אתם לא יכולים לצפות ולדרוש מהם לעמוד במילה שלהם ולעשות מה שאתם מבקשים ולא להיות הדוגמא לכך. כולנו רוצים לרצות את הילדים שלנו, והדבר הראשון שזה מתבטא בו זה להבטיח להם דברים, כאלו שלא בטוח נעמוד בהם, אבל יש דרך מפלט במקרים כאלה וזה שימוש בהסחת דעת או אלטרנטיבות קרובות, לדוגמא אם הם מנסים להוציא הבטחה שתגיעו מוקדם לאסוף אותם, ואתם יודעים שככל הנראה זה לא יקרה תאמרו שתשתדלו, תסבירו להם שאם תבטיחו אתם מחויבים לקיים ולא בטוח שתספיקו, אבל כן תבטיחו שאם לא תספיקו להגיע מוקדם תגיעו עם משהו טעים או תלכו לגינה לעשות כיף בזמן שנשאר ביחד.

ילדים בוחנים אותנו בכל שלב בחיים וכדי לבנות יחסי אמון אנחנו חייבים לעמוד במילה שלנו, כדי לבנות את האמון בנינו שאחראי על כל כך הרבה אלמנטים בהתפתחות ובתפיסה שלהם וחלק מלעמוד במילה שלנו, היא להפוך אותם גם לכאלה.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך