לא רק מרגיעה אותם: כך מוזיקה משפיעה על ההתפתחות של הילדים שלנו

התינוק נרגע עם מוזיקה, והילד הכי שמח כשהוא רוקד לצלילי השיר האהוב עליו, אבל מוזיקה היא הרבה יותר מזה. אז איך היא משפיעה על ההתפתחות של הילדים שלנו - ומה מומלץ לעשות בכל גיל?

ילדים רוקדים
ילדים רוקדים | צילום: Shutterstock
כמה פעמים התינוק שלכם בכה כל כך עד שהתחלתם לשיר לו שיר ילדות והוא נרגע? מעבר לתוצאה המיידית, שמרגיעה ומשפרת את המצב רוח, למוזיקה יש השפעה רבה על התפתחות הילדים שלנו. היא משפרת יכולות חברתיות ותורמת לילדים בכל הגילאים.
אנחנו משמיעים להם מוזיקה כדי להרגיע, לצחוק ולשמוח ביחד ויש מי שמשמיע מוזיקה לעובר כבר בשלב ההיריון. בנוסף, ממליצים להשמיע מוזיקה גם לפגים, מכיוון שנמצא שהיא גורמת לשיפור בריכוז החמצן בדם.
מחקר של מכון המוח והיצירתיות באוניברסיטת דרום קליפורניה מצא כי חוויות מוזיקליות בילדות יכולות להאיץ את התפתחות המוח של הילד במיוחד באזור שאחראי על שפה ויכולות קריאה. מעבר ליכולות האינטלקטואליות, מוזיקה משפיעה גם על היכולות המוטוריות והיכולות החברתיות והרגשיות.
חשיפת ילדים למוזיקה בשלבי התפתחות מוקדמים מאפשרת להם ללמוד צלילים ואת משמעות המילים ועל ידי כך גם משפרת את יכולות הזיכרון שלהם. ריקוד לצלילי המוזיקה מאפשר לילד להתבטא באופן חופשי, וכן משפר את היכולות המוטוריות שלהם על ידי תנועה וביטוי עצמי.
אמא ובת רוקדות
אמא ובת רוקדות | צילום: Shutterstock
מעבר לתרומה ההתפתחותית של המוזיקה בחיי הילדים שלנו, מוזיקה יכולה להיות מרגיעה במקרה הצורך ואף משמחת, ולאפשר לילד זמן איכות עם ההורה, כי אין כמו זמן איכות מלא בצחוק. כמה פעמים מצאנו את עצמנו שרים או מזמזמים לתינוק שלנו בזמן מקלחת או אוכל כדי לאפשר לו להיות יותר נינוח בזמן אותה פעולה? אצל תינוקות מוזיקה משמשת להרגעה ומאפשרת לתינוק להיכנס לאווירה נעימה בזמן שמוזיקה מושמעת ברקע או שאנחנו ההורים שרים להם שיר קצר ונעים.
אצל פעוטות המוזיקה תורמת לתנועה, ורצוי שסגנון המוזיקה יהיה חזרתי על מנת לאפשר להם לזכור את המילים לשיר. בנוסף, עם פעוטות ניתן למחוא כפיים ולהשתמש במוזיקה יותר קצבית. אצל ילדים המוזיקה נועדה בעיקר כדי לשיר. הטעם שלהם במוזיקה מתחיל להתבהר ויש להם העדפות למוזיקה שהם ירצו לשמוע ולשיר. אז בואו נגביר את המוזיקה, נשתטה ביחד עם הילדים ונרים לכולנו את מצב הרוח, וגם על הדרך נפתח להם את היכולות המוטוריות והאינטלקטואליות.