הכירו את נורות האזהרה: כך תוכלו לזהות שילדכם צריך בדיקת ראייה

לכבוד חודש המודעות לבריאות העין אצל ילדים, חשוב שכל הורה ומחנך יכירו את הסימנים שיכולים להצביע על הצורך בבדיקת ראייה

בדיקת ראייה
בדיקת ראייה | צילום: shutterstock

עידו בן ה-7 הוא ילד מבריק, הוא אובחן כמחונן אבל לא מסוגל לשבת בנחת בכיתה. הדאגה הראשונה של הוריו הייתה שיש פה אולי הפרעת קשב וריכוז. לאחר סדרת אבחונים ארוכה ומייגעת לא נמצא משהו חריג. בדיקת הראייה שהגיעה רק אחר כך גילתה שעידו פשוט צריך משקפיים! הוא פשוט לא רואה את הלוח ולא מצליח לעקוב אחר המתרחש במהלך השיעור. בדיקת ראייה שגרתית אחת לשנה הייתה יכולה לחסוך לעידו, להוריו וגם למורים הרבה כאב ראש.

הילדים שלנו מבלים את רוב שעות היום במסגרות החינוכיות, בית הספר או בגן. לעיתים דווקא הדמות המחנכת היא זו שתבחין בבעיות שונות בילדינו. אחת הבעיות הנפוצות בעידן המודרני הוא קוצר ראייה בילדים, מדובר במגפה רחבת היקף בעיקר בעולם המערבי. משנה לשנה יש יותר ילדים שהופכים להיות קצרי רואי.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

בדיקת ראייה
בדיקת ראייה | צילום: shutterstock

על אף ההנחה שמדובר בליקוי ראייה שניתן לפתור עם משקפיים, לא כך הדבר. קוצר ראיה מוגדר כבעיה בריאותית של ממש, הוא גורם סיכון משמעותי למחלות ראייה שונות כמו היפרדות רשתית, גלאוקומה או ניוון מרכז הראייה בהמשך החיים. ככל שקוצר הראיה גדל, גדלים הסיכונים למחלות עיניים השונות.

אז מה אפשר לעשות? הכירו מספר סימנים שיכולים להדליק נורה אדומה אצל ההורים וגם אצל המחנכים לכך שצריך לקחת את הילד לבדיקת ראייה:

  1. מחזיקים את הספר קרוב מידי לעיניים.
  2. מכווצים את העיניים.
  3. מתקרבים למסך הטלוויזיה.
  4. משפשפים את העיניים.
  5. לא מסוגלים לראות חפצים מרחוק.
  6. ממצמצים לעיתים קרובות.
  7. נתקלים בקשיים לקרוא מהלוח.
  8. מתלוננים על כאבי ראש ועיניים עייפות.

אבחון מוקדם הוא הקו הראשון להתמודדות עם קוצר ראייה ולהקטנת מחלות רשתית העלולות לסכן את הראייה בהמשך החיים. לכן, מומלץ לגשת לבדיקת עיניים לפני כיתה א' ולעקוב אחר סימנים שיכולים להעיד שייתכן שישנה בעיית ראייה.

אם אובחן קוצר ראייה ישנם פתרונות שונים, תרופתיים וגם אופטיים כמו משקפיים מיוחדים ואפילו עדשות מגע היעילים בהאטת החמרת המחלה. חשוב להכיר את הפתרונות השונים ולוודא שהטיפולים נבדקו מחקרית. התייעצו עם האופטומטריסט או רופא העיניים שלכם על פתרונות אפשריים.

המאמר נכתב עבור עמותת לראות לכבוד חודש המודעות לבריאות העין אצל ילדים