חודש הקניות בעיצומו: כך תציבו גבולות לילדים שלכם

בשנים האחרונות חוויית הקנייה השתנתה, ואם אנחנו המבוגרים לא מצליחים לעמוד בפני שלל הפיתויים שיש ברשת, אז מה יגידו הילדים. איך בכל זאת נוכל לאפשר לילדינו לקחת חלק בטירוף השופינג מבלי לאבד שליטה?

אם ובתה במסע קניות
אם ובתה במסע קניות | צילום: shutterstock

נובמבר ודצמבר הם חודשי חג לאוהבי הקניות. המון מבצעים, הנחות ומגוון ענק של אפשרויות, שלעיתים, עוד יותר מקשה על הבחירה. בשנים האחרונות השתנתה חוויית הקנייה שהכרנו וכיום הרכישה ברשת היא נחלתם של רבים.

למי שיש ילדים בשלב טרום גיל ההתבגרות וגיל ההתבגרות ודאי נתקל לא פעם בתופעה שהם צריכים לקנות "רק" משהו אחד, אך בפועל ממלאים עגלה שלמה בפרטי לבוש שיכולים להספיק למשפחה שלמה. בשלב זה עלול להתחיל משא ומתן שמסתיים בחוסר הסכמה ואף בוויכוח האם לרכוש, וכמה לרכוש. אז מה בכל זאת ניתן לעשות?

החליטו: האם אתם מוכנים לאפשר לילד שלכם לצאת ל"מסע" קניות ברחבי הרשת?

אם החלטתם, מכל סיבה שהיא, שכרגע אתם לא מאפשרים זאת, הסבירו לילד מדוע זה לא מתאפשר, אך הישארו עקביים ואל "תיכנעו" ללחץ היום יומי המופעל עליכם. אם אתם חושבים שיש סיכוי שתשנו את עמדתכם מתוך לחץ, קחו רגע נוסף לחשוב על הנושא וקחו החלטה שאתם מרגישים שלמים איתה. שינוי ההחלטה לנוכח לחץ של הילד גורם לו להבין שככל שהוא ינדנד, יבקש, ילחץ הוא יצליח לקבל את מבוקשו והוא ימשיך לפעול בדפוס התנהגות דומה גם בתחומים אחרים.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

ילדה מבצעת רכישה דרך הרשת
ילדה מבצעת רכישה דרך הרשת | צילום: shutterstock

החלטתם שאתם מאפשרים לילד לערוך את הקניות?

נצלו הזדמנות זו ללמידה ותרגול של תפקודיים ניהוליים כגון תכנון, בקרה ושליטה רגשית. שתפו את הילד בתהליך החשיבה ובקבלת ההחלטות. שיתוף אמיתי יוביל ללמידה חווייתית והתנסות מעצימה.

תכננו את תהליך הרכישה

שאלו את הילד מה הוא צריך לרכוש, בקשו שיעשה בדיקה ראשונית של עלויות ויציג לכם עלות משוערת לרכישה. בתום שלב זה שבו עם הילד לשיחה וערכו תיאום ציפיות בין הצורך והרצון שלו לבין הסכום שאותו אתם יכולים ומוכנים כרגע לשלם. אם קיים פער בין הסכומים שוחחו על בחירה, סדר עדיפויות, מה ניתן לדחות למועד אחר למול מה כדאי לרכוש דווקא עכשיו. סיימו את השיחה כאשר קיימת הבנה ברורה לגבי הסכום שמוקצב לקניות.

הגדירו גבולות ושחררו

ברשת קיימים פיתויים רבים. הגדירו מראש מה לא ניתן לרכוש. כשהילד יוצא לדרך - זה הזמן שלכם קצת לשחרר. אפשרו לו להרכיב את סל הקניות שלו, בין אם באתר אחד, ובין אם במספר אתרים באופן עצמאי. עודדו אותו שאתם סומכים עליו והזכירו לו שאתם זמינים במידה והוא צריך עזרה. שלב זה לעיתים יכול לקחת זמן, השפע הרב עלול לבלבל אותם ולעיתים אף להוביל למצבי תסכול. עודדו, תתמכו, אך הישארו במסגרת התקציב שתכננתם.

נהלו שיח על השוואת מחירים

קנייה באינטרנט שונה מקנייה בחנות, שכן לא ניתן למדוד או לחוש את הפריט המבוקש. נצלו זאת לשיח על השוואת מחירים, בדיקת איכות המוצר, חיפוש של ביקורות ברחבי הרשת על המוצר, בדיקה של המידה המתאימה, תנאי ביטול והחזרה ועוד. וכשהילד סיים להכין את עגלת הקניות החלומית, בקשו ממנו לעשות בקרה בהתאם לקריטריונים שהוסכמו מראש. למשל, האם רכש רק מהמוצרים שהסכמתם עליהם, האם עמד בתקציב המתוכנן ועוד. במידה ויש צורך במקצה שיפורים, אפשרו זאת ובקשו שיערוך פעם נוספת בקרה.

אם ובתה במסע שופינג ברשת
אם ובתה במסע שופינג ברשת | צילום: shutterstock

עידוד לאורך התהליך

על אף שלעיתים לא נבין את מידת התסכול שהילד חווה כאשר ויתר על חולצה שכל כך רצה, זכרו כי בגיל ההתבגרות הדברים מקבלים משמעות מעט אחרת. שבחו את הילד לאורך התהליך ועודדו את הבחירות שעשה, גם אם הן פחות לטעמכם, אך הן עומדות בגבולות שהוגדרו. מומלץ בסוף הרכישה לסכם את התהליך שנעשה ולשבח על ההצלחות, גם אם היו קשיים בדרך.

ואם אתם חוששים שעומס הגירויים יקשה על הילד ובזמן האמת הוא לא יזכור, שלחו לו הודעה וואטסאפ המסכמת את הדברים עליהם הסכמתם. נסחו הודעה קצרה, נעימה ועם מסרים ברורים.

וכשהמשלוח הגיע, הוא יכול לעורר צהלות שמחה, אך לעיתים בשלב זה הילד יכול לחוש אכזבה אם לא קיימת הלימה בין המוצר שחשב שיקבל למול המוצר שהגיע. זכרו לגלות אמפתיה ורגישות ובמידת הצורך הציעו עזרה להחזרה או החלפת המוצר.

רכישה כזו היא למידה, וכמו בכל תהליך של למידה יש הצלחות אך גם קשיים ואכזבות. הזכירו לילד שרכישה זו היא רק התנסות אחת מיני רבות ובפעם הבאה תמיד ניתן יהיה לבחור אחרת.

הכותבת היא מומחית לטיפול בילדים עם בעיית קשב בחברת הסטארט-אפ Periapt המסייעת להורים לילדים עם ADHD להתמודד עם האתגרים שבדרך