לאן הם נעלמו? כך תחזירו את המשחקים לחייכם - ותסחפו גם את הילדים

המשחק הוא כלי נהדר להפוך את החיים למופלאים, וכהורים הוא מעניק לנו מגוון ערכים מוספים. אז איך נגרום לילדים להצטרף אלינו - ומה חשוב שנדע?

משחק משפחתי
משחק משפחתי | צילום: shutterstock

זוכרים איך פעם היינו מגיעים הביתה, זורקים את הילקוט בפינת החדר ואחרי ארוחת צהריים זריזה יוצאים לשחק עם החבר'ה? או ימי שבת מסביב לשולחן עם המשפחה - משחקי קלפים, משחקי קופסה, צחוקים עד שכואבת הבטן (ומלא פיצוחים). לא פעם אנחנו תוהות איך המשחקים, שכל כך אהבנו בילדות, לאט לאט נעלמים משגרת יומנו. ההתבגרות מביאה איתה איזה סוג של רצינות, אחריות ותחושה של ''למי יש זמן לזה?''.

בעינינו המשחק הוא כלי נהדר להפוך את החיים למופלאים, לא פחות, וכהורים המשחק מעניק לנו מגוון ערכים מוספים: בילוי מהנה ומקרב עם ילדינו, זמן לשיח משמעותי ו''על הדרך'' מקור מצוין לאימון ושיפור מיומנויות.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

משחק משותף כבסיס לקשר

כשאנחנו משחקים ומשחקות ביחד, המשחק מציף חוויות ומאפשר לנו להציץ לדרכי התמודדות ודפוסים חוזרים. בנוסף, משחק הוא כר פורה ללמידה - כל משחק מחדד ומשפר אצלנו מיומנויות.

לדוגמה, אפשר לגלות איך ילדינו מתמודדים עם הפסד ולחזק התמודדות יעילה (''ראיתי שפרגנת לאחותך כשניצחה במשחק, זה ממש משמח כשמצליחים לשמוח בשביל מישהו אחר גם כשאנחנו מפסידים"), האם הם מצליחים לחשוב כמה צעדים קדימה, ולעודד אותם לפתח ראייה אסטרטגית ויצירתיות ("המהלך שביצעת היה מצוין! רוצה שאספר לך על המהלך שאני הייתי עושה?") וגם לפתח שיחות על נושאים שונים. כשמשחקים ביחד בנינוחות ובנוכחות מלאה אפשר לגלות המון על ילדינו (גם על עצמנו) והחיבור מתחזק באופן טבעי.

משחק משפחתי
משחק משפחתי | צילום: shutterstock

''אמא, משעמם לי''

פעם, כשהיינו מתלוננות על השעמום, התשובה הנפוצה הייתה: "צוות הבידור בדרך". לקח קצת זמן, אבל בסוף למדנו לא לחכות. וגם היום, כהורים לא תמיד אנחנו פנויים לשבת ולשחק - יש עוד אחים ואחיות בבית, בישולים, כביסות. או בקיצור: חיי היום יום. אפילו אם נתעלם מכל זה, כהורים היינו רוצים להעניק לילדינו את היכולת לבלות זמן איכות עם עצמם ולהפיק ממנו את המירב.

אז איך עושים את זה?

ההמלצה שלנו היא לייצר בבית פינה נגישה למשחקים. רצוי שבאותה הפינה יהיו 5-4 משחקים (לא להגזים! שפע יכול להיות נחמד, אבל גם מציף ומבלבל), שמחזקים מיומנויות שונות: מוטוריות, רגשיות, חשיבה לוגית, יצירתיות, כל זה בהתאם לגילאים והיכולות שהם מפגינים. אחת לתקופה, לאחר שמיצו את המשחקים האלו, רעננו את הפינה וצרו עבורם עניין מחודש.

החיים כמשחק

וגם אם את או אתה פחות אנשים של משחקים, או שהיום לא מצאתם לזה זמן, אנחנו מזמינות אותך רגע לעצור ולחשוב איזו פעולה בבית יכולה להפוך למשחק בפני עצמו. אפילו פעולות שגרתיות ומטלות יכולות להפוך לכיף, שיסחף את כולם לשתף פעולה.

במקום לבקש שימצאו את זוגות הגרביים בערמת הכביסה שעל הספה כבר שבוע, הפעילו סטופר והכריזו על תחרות - כמה זוגות כל אחד ואחת מצליחים למצוא ב-60 שניות? במקום להשתעמם בשטיפת כלים, אתגרו אחד את השני במשימות: לשטוף כשעומדים על רגל אחת או במשך כל שטיפת הכלים לדבר ללא הפסקה על נושא לבחירתכם.

לכו תדעו, אולי גם החיים שלכם יהפכו למשחק בלתי נגמר.

הכותבות הן יוצרות ספרי הפעילות לילדים וילדות ''יש! הצלחתי''