הורים, כדאי שתכירו: לתינוקות שלכם יש שפה

תינוק נולד כשהוא יודע להגיד לנו למה בדיוק הוא זקוק כמו כל התינוקות בעולם, אבל כדי שנבין אותו חשוב שנכיר את "דנסטן" - שפת התינוקות. מה עומד מאחורי השיטה, מהם הקולות שחשוב להכיר - ועל מה היא מבוססת?

חשוב להכיר את שפת התינוקות
חשוב להכיר את שפת התינוקות | צילום: shutterstock

הבכי של התינוק שלכם הוא בעצם שפה. התינוק שלכם נולד כשהוא יודע להגיד לנו למה בדיוק הוא זקוק כמו כל התינוקות בעולם, זו שפה אוניברסלית וזו מיומנות נלמדת להקשיב לו ולדעת מה הוא צריך. אז אנחנו יכולים להפסיק לנחש או לסמוך על האינטואיציה וללמוד את השפה שלו - שפת התינוקות "דנסטן".

נעים להכיר, פרסילה דנסטן

את שפת התינוקות פיתחה פרסילה דנסטן, ואני מדריכת מוסמכת של השיטה. פרסילה היא מוזיקאית אוסטרלית מחוננת. כשנולד הבן שלה, תום, היא הבינה שהיא שומעת צלילים חוזרים בבכי שלו, מין דפוס חוזר של בכי כאשר לכל בכי יש את המשמעות שלו. היא זיהתה חמישה צלילים שונים שמבוססים על חמשת הצרכים הבסיסיים של תינוקות בחודשים הראשונים: רעב, עייפות, גזים עליונים ותחתונים וחוסר נוחות פיזית.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

חשוב להכיר את שפת התינוקות
חשוב להכיר את שפת התינוקות | צילום: shutterstock

היא ביקשה להבין האם זה מאפיין רק את הבכי של תום, או שזה משותף לעוד תינוקות? השיטה נחקרה במחקר בינלאומי מקיף של יותר מאלף תינוקות במשך 10 שנים ואחרי שמונה שנות מחקר שנערך ברחבי העולם, סוף סוף ניתן תוקף מדעי לתובנה המדהימה: כל התינוקות, מכל מין, גזע, צבע ותרבות משמיעים את אותם 5 קולות לפני שהם בוכים וכל קול מבטא צורך ספציפי אחר של התינוק. סוף לניחושים. כל מה שצריך לעשות זה להקשיב ולהגיב לפני שהקולות מתגברים.

חשוב לציין, מאז 1998 שפת התינוקות של דנסטן נחקרה ביסודיות, בהשתתפות יותר מ-1,000 תינוקות והורים, וביותר מ-30 לאומים. המחקר העצמאי נערך והועתק באוסטרליה, ארה"ב ובריטניה, ב- 2006 ו-2007.

איך זה עובד?

שפת התינוקות דנסטן הזו מבוססת על רפלקסים. כשנוצר צורך בגוף אצל התינוק, למשל רעב, האיברים מתכנסים לייצר תנועה, תנועת המציצה, ואז יתווסף גם קול שמיוצר ע"י הגוף כתגובה לצורך פיזי. הקול שמביע רעב נשמע כמו "נה" - אם נשמע "נה", נציע לתינוק אוכל. הצלילים האלה יישארו איתו בחודשים הראשונים, ואז ייעלמו כמו רפלקסים אחרים שלא יופיעו יותר במהלך ההתפתחות. הרבה פעמים יופיעו שני צרכים או יותר יחד, התינוק עייף וגם רעב, אז תהיה קומבינציה של צלילים – "נה" ו-"או".

הקולות

נה - לאוכל
או - עייפות
אה - גזים עליונים (גרפס)
אר- גזים
הה - חוסר נוחות פיזית

עכשיו, תחשבו כמה ביטחון זה נותן כשיודעים מה הצורך של התינוק ואפשר לתת מענה מדויק לצורך שלו.

ניתן ללמוד את השפה בסדנאות של שלומית שוסטר - מומחית לגיל הרך והתפתחות תינוקות, יועצת משפחתית ומדריכת הורים מוסמכת