שכחנו אותם: הילדים שגם ב-2022 עדיין סובלים מפגיעה חמורה בזכויותיהם

לרגל יום זכויות הילד החל היום, מנכ"לית המרכז לחקר וטיפול באוטיזם, על הילדים שלא מקבלים את הטיפולים שמגיעים להם, ההשלכות - והתקווה שבשנה הבאה יהיה יותר | טור מיוחד

שכחנו את הילדים
שכחנו את הילדים | צילום: shutterstock

יום זכויות הילד החל היום ומצוין במדינות רבות ברחבי העולם נועד לעורר את המודעות לזכויותיהם של ילדים וחובתן של מדינות להבטיח את קיומן של אותן זכויות. ב-20 בנובמבר 1959 נחתמה באו"ם הצהרת זכויות הילד. בין החובות המצוינות בה מוזכרת החובה "לתת לילד את האמצעים הנדרשים להתפתחותו התקינה, מבחינה חומרית ורוחנית".

כ-30 שנים לאחר הגשת הצהרה זו, ב-1989, חתמו מדינות רבות החברות באו"ם, ביניהן ישראל כמובן, על אמנת זכויות הילד המציינת, בין היתר, את ה"זכות לחינוך וטיפול רפואי". לצערנו, בישראל של 2022, הזכות הזו, עבור רבים נפגעת ואינה ממומשת במלואה, בלשון המטעה.

ישראל נמצאת במקום טוב בהשוואה למדינות רבות בכל הנוגע לשמירה על זכויות הילדים הגדלים בה. ועדיין, בייחוד בפתחו של יום הילד חשוב שנדע שיש בישראל ילדים רבים שהם ובני משפחותיהם סובלים מפגיעה חמורה בזכויות המגיעות להם לפי האמנה. ובמה דברים אמורים?

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

שכחנו את הילדים
שכחנו את הילדים | צילום: shutterstock

ילדים עם אוטיזם נולדים מראש לעולם רווי באתגרים ורבות דובר על החשיבות באבחון מוקדם וטיפול רציף החל מהגילאים הצעירים על מנת לאפשר להם מימוש עצמי ושילוב מיטבי בחברה. אולם, במציאות השוררת כיום בישראל, ילדים רבים עם אוטיזם, בגילאים הצעירים ובגילאי גן ובית ספר, אינם מקבלים את הטיפולים להם הם זקוקים ולהם הם זכאים. ההשלכות של היעדר המענים הטיפוליים הן חמורות, בייחוד עבור ילדים עם אוטיזם שחשיבות הטיפול עצמו עבורם ורציפותו הוכחו כקריטיים להתקדמותם והתפתחותם.

ישאל השואל - מדוע זהו המצב? ובכן, הסיבה הניתנת לכך לרוב היא מצוקת כוח האדם החמורה. אולם, הרי לבעיית כוח האדם יש פתרונות, מידיים וארוכי טווח, שנראה שהמדינה נמנעת מלאמצם. בין אם זה משיקולי תיעדוף, חוסר יציבות שלטונית במשרדי הממשלה הרלוונטיים או סיבה אחרת, העובדה היא כי הפתרונות שהובאו לשולחן לא יושמו, והתוצאה העגומה היא פגיעה בילדים שנמנעת מהם זכותם.

לצערנו, חוסר היערכות המוקדמת הוביל למצב הקיים, בו למעלה מ-500 ילדים פתחו את שנת הלימודים ללא שירותי טב"מ (טיפול בריאותי מקדם), להם הם זכאים על פי חוק. מצב עגום בו חסרים במערכת החינוך המיוחד בישראל למעלה מ-800 מטפלים בתחומי הטיפול הפרא-רפואי הכוללים פסיכולוגיים, מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת ופיזיותרפיסטים. המחסור בכוח האדם ניכר גם אצלנו בעמותה ועומד על קרוב ל-300 אנשי טיפול במעונות, בגני התקשורת ובתי הספר.

בשבועות הקרובים צפויה להישבע אמונים ממשלה חדשה בישראל ושר או שרת בריאות חדשים יכנסו למשרדם, כמו גם שרי רווחה וחינוך שיתחילו ללמוד את החוסרים בכוח האדם הפרא רפואי והיעדר המענים לטיפול בילדים עם אוטיזם. בפתחו של יום הילד שנת 2022, כולנו תקווה כי תמצא בהם אוזן קשבת למצוקה של ההורים והילדים עם האוטיזם, כי יראו את המחסור בכוח האדם כנושא אסטרטגי ראשון במעלה בישראל ויקדישו מרצם להביא לפתרונו.

נקווה כולנו שביום הילד בשנה הבאה לא נצטרך כחברה "להיזכר" לשמור על זכויות ילדינו, אלא נוכל לחגוג את השגתן ולציין את הניצחון על העמידה האיתנה לשמירתן. כי זו חובתנו כלפי הילדים וזו זכותם.

עו''ד ציפי נגל אדלשטיין, מנכ''לית המרכז לחקר וטיפול באוטיזם העמותה לילדים בסיכון
עו''ד ציפי נגל אדלשטיין, מנכ''לית המרכז לחקר וטיפול באוטיזם העמותה לילדים בסיכון | צילום: שירלי פנקס

הכותבת היא מנכ"לית המרכז לחקר וטיפול באוטיזם העמותה לילדים בסיכון