החשש ממחסור באפידורל: זה המסר של ארגון המיילדות לנשים בהיריון

בארגון מבינים כי "המידע החדש מכניס לאי שקט", עם זאת, הם בוחרים לנקוט בקו מרגיע, שכן "יש דרכים נוספות להפחתת כאב מלבד אפידורל" וכי "לידות טבעיות מתרחשות בכל יום בישראל"

מיילדת תומכת באישה רגע לפני הלידה
מיילדת תומכת באישה רגע לפני הלידה | צילום: ארגון המיילדות בישראל

בעקבות החשש ממחסור באפידורל התקבלו פניות מודאגות בארגון המיילדות בישראל, המייצג את 1,400 המיילדות במדינה. בעקבות זאת יצא הארגון במסר מרגיע לנשים: "במערכת הבריאות מודעים לחשש ועושים הכול כדי למנוע מחסור. יחד עם זאת גם אם חלילה נגיע לשם אנחנו המיילדות יודעות להציע פתרונות רבים להתמודדות עם צירי הלידה".

אסנת לוי, מיילדת בחדר לידה במרכז הרפואי הלל יפה וראש ועדת הסברה בארגון המיילדות, אומרת כי: "החשש ממחסור מרעיד את עולמן של רבות מהנשים בהיריון. הידיעה שיש אפשרות לקבל אפידורל נותנת שקט נפשי גם לאלו שמתכננות לידה טבעית ואין ספק שהמידע החדש מכניס לאי שקט".

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

בדיקת היריון, אילוסטרציה
בארגון שולחים מסר מרגיע לנשים | צילום: shutterstock

עם זאת, לדבריה, "יש עוד פתרונות ואמצעים תרופתיים רבים כגון גז צחוק, פטידין ומשככי כאב נוספים הניתנים דרך הווריד אך לא פחות חשוב ועוזר, תנועתיות, מים, מגע, דמיון מודרך, מכשירי טנס, תרגילי נשימה ותמיכה של מיילדת אשר עוזרים רבות להפחת הכאב והיכולת להתמודד איתו".

בארגון מדגישים כי "זכרו שהחלק הקשה של הציר לא נמשך יותר מדקה בכל פעם ואנחנו שם איתכן לתמוך לנשום וללוות את הרגעים האלה יד ביד". בארגון ציינו לסיכום כי "לידות טבעיות ללא אפידורל מתרחשות בכל יום בחדרי הלידה ברחבי הארץ."

על פי מכתבם של איגוד הרופאים המרדימים בישראל כ - 80-70 אלף יולדות מקבלות מדי שנה אלחוש אפידורלי. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתבצעות בישראל כ - 170,000 לידות בשנה. על פי ממוצע נתוני משרד הבריאות מחדרי הלידה עולה כי 52.3% מהלידות בישראל מתבצעות תחת הרדמה אפידורלית.

בימים אלו מקדם ארגון המיילדות את מודל ליווי היריון רציף לנשים ביחד עם משרד הבריאות, קופות החולים והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, תוך יצירת פרוטוקול אישי, עבור כל אישה במהלך כל ההיריון ולא רק ברגע השיא של הלידה. התמודדות עם כאבי הלידה הוא אחד הנושאים בהם יעסוק הפרוטוקול האישי במטרה להתאימו לצרכים הספציפיים של כל אישה. במקביל פועל הארגון להרחבת התקינה בארץ למיילדות כמקובל במדינות מפותחות ביחס של מיילדת לכל יולדת.