חוששים משעון החורף? כך תצלחו את המעבר מבלי לשבש את שנת הילדים

בלילה בין שבת לראשון השעון יזוז שעה אחת אחורה, ולמרות שזו רק שעה אחת הגוף של הילדים שלנו צריך להסתגל לשינוי. ככה נעשה את המעבר לשעון חורף מבלי שהם ירגישו

ילדה קמה בבוקר
מעבר לשעון חורף | צילום: Shutterstock

בלילה שבין שבת לראשון בלילה השעון יזוז שעה אחת אחורה וכך גם כל שגרת היום והערב של הילדים שלנו. כדי לעשות את השינוי בשעות השינה בהצלחה עלינו להקפיד על כמה כללים חשובים.

הרדמות

חלק מהשעון הביולוגי הוא שהגוף מרגיש באותה שעה שהוא מתחיל להתעייף והילד יצליח להירדם. עם זאת, כשמזיזים את השעון שעה אחת אחורה ושמים את הילד במיטה בשעה הקבועה, סביר להניח שהוא יתעייף עוד שעה קודם לכן ועלול להגיע למיטה עייף מדי. כתוצאה מכך הוא יחווה קשיים להירדם כי הגוף שרגיל להירדם ב-19:00 לא עושה את המעבר בכזו קלות ויתחיל להתעייף כבר ב18:00.

כדי שיצליחו להירדם בשעה הקבועה שלהם במקום להגיע עייפים מדי ולחוות קושי בהירדמות או להתחיל הרדמות מוקדם מדי ולייצר התעוררויות מוקדמות יותר, עלינו לעשות את השינוי באופן הדרגתי. זאת אומרת, אם לצורך העניין הילד שלכם רגיל להיכנס לישון ב-19:00, עליכם לקחת בחשבון שיום למחרת לא תשימו אותו ב-19:00 אלא ב-18:15 וכל כמה ימים תעלו ברבע שעה את שעת ההשכבה עד שתגיעו חזרה ל-19:00.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

שעון חורף
איך נעשה מעבר לשעון חורף לילדים | צילום: Shutterstock

התעוררות

אותו אפקט יקרה בבוקר רק הפוך. אם הילד רגיל לקום ב07:00 או יקום ב06:00- שוב השעון הביולוגי שלא מסונכרן עם המעבר וכדי שנחזור לשעה המקורית עלינו לגרור ברבע שעה את הקימה בכל כמה ימים.

אם נוציא אותם מהמיטה שעה קודם במקום לאותת לגוף על השינוי בשעה בצורה ביולוגית, נקבע הרגל לקום שעה לפני כן, שכן השהות במיטה בחושך מעודדת את הפרשת המלטונין (הורמון השינה) ובכך עוזרת לגוף להבין שזו לא השעה לקום ומכוונת אותו מחדש.

התמודדות עם השקיעה

עכשיו כשהשעון זז שעה אחורה, כך גם השקיעה והחושך, ובמהלך החורף זה יכול דווקא לגרום לתינוקות ופעוטות להתעייף מוקדם מדי וקושי לגרור אותם לשעה הרצויה או הורים שעלולים למצוא את עצמם עם תינוק שהלך לישון שנת אחה"צ אבל נכנס לשנת הלילה, שבעצם זו שעה שלא מתאימה עדיין להשכיב לישון אחרת הם יקומו מוקדם מדי וכל השעון הביולוגי ישתבש לגמרי.

בשביל זה עלינו להאיר את הבית גם אם חשוך לגמרי בחוץ עד כשעה לפני השינה וגם בזמן תנומות היום להשאיר קצת אור, זאת בכדי שהורמון השינה לא יופרש מוקדם מדי.

לתינוקות שישנים עדיין שנת אחה"צ - אם יש צורך, יש להעיר אותם בשעה שהם קמים בד"כ מהתנומה על מנת שלא יחברו אותן ויכנסו לשנת הלילה, זאת בכדי לעקוף את ההטעיה שהחושך בחוץ עושה על הגוף, כך נכניס את התינוק לשנת הלילה בזמן הנכון ונייצר לו שגרת שינה בריאה.

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך