באמצעות משחק ושאלון יומי דיגיטלי: המערכת שתזהה מצוקות של תלמידים בזמן אמת

במרכזו של הפרויקט ששמו "מר-גיש", נמצאת מערכת לניטור המצב הרגשי-חברתי של תלמידים בבתי ספר על בסיס יומי, במטרה לספק לצוות החינוכי תמונת מצב מתעדכנת בנוגע לילדים ולסביבה הכללית במוסד החינוכי

ילד שסובל ממצוקה בשטח בית הספר

קבוצת הייטקיסטים התארגנה בהתנדבות במסגרת יוזמת Code For Israel לבניית מערכת לניטור המצב הרגשי-חברתי של תלמידים בבתי ספר על בסיס יומי, במטרה לספק לצוות החינוכי תמונת מצב מתעדכנת וכלי הערכה לתהליכי התערבות שנעשים בסביבת בית הספר. המערכת תאפשר לאתר במהירות מצבי קיצון, כמו תחושות ניכור ובדידות וחרם חברתי, כבר בשלבים המוקדמים ולתת מענה מקצועי חינוכי.

הפרויקט, ששמו "מר-גיש", נמצא במהלך של פיילוט בערים שדרות ונהריה, בשיתוף עם אגפי החינוך העירוניים ומתנדבים ממכללת תלתן לעיצוב ותקשורת חזותית. הוא נבנה על פלטפורמות דיגיטליות שמוכרות לתלמידים ומעודדות השתתפות ומעורבות. אנשי ההייטק הכינו עבור הילדים שאלון שהילדים ממלאים באופן דיגיטלי על תחושותיהם בבית הספר ועם החברים. המערכת מנתחת את התשובות מעניקה למורים ולהנהלה תמונת מבט יומית עם מדדים על שיפור או התדרדרות במצב החברתי וכן התראות נקודתיות במקרים של תלמידים שמשדרים אותות חריגים של מצוקה.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

ההשתתפות של התלמידים נעשית תוך כדי משחק Bubble Shooter, כשבמהלכו ואחרי כל שלב הם מקבלים שאלות שונות כמו עד כמה את/ת סומך על התלמידים בכיתה שיעזרו לך ומרגיש שייך לכיתה, האם אתה מרגיש שלמורים אכפת ממך, האם אתה חושש ללכת לבית הספר, ממה אתה נהנה וכן שאלות של דירוג שביעות הרצון מהמצב החברתי, מספר החברים, עד כמה ילדים מציקים לך ועוד.

המערכת גובשה על ידי קבוצה רחבה של 23 מומחים ובהם אנשי ונשות הייטק מפתחים, מנהלי מוצר, ארטיסטים, מפתחים ומעצבי משחקים וכן פסיכולוגים ואנשי חינוך. לדברי יניב פלג, מנהל הפרויקט, המצב הרגשי-חברתי של תלמידים בעידן הנוכחי נתון לשינויים תכופים, מגמה שהולכת ומתעצמת בעקבות השפעת הפוסט הקורונה ובערים כמו שדרות גם בשל האירועים הביטחוניים בשנתיים האחרונות. גיבשנו מערכת שמאפשרת עם השקעת זמן לא רבה לקבל תמונת מצב דינמית ולאתר מגמות ושינויים על בסיס יומיומי.

הפרויקט הינו חלק מיוזמת Code For Israel בה מאות הייטקיסטים מקדמים בהתנדבות 20 פרויקטים טכנולוגיים שונים למען החברה בישראל. הפרויקט הוקם על ידי היזמית יסמין לוקץ', במטרה לרתום את היכולות האנושיות המתקדמות של ההייטק לפיצוח אתגרים חברתיים ולהוביל מהלכים חיוביים במדינה. שותפים בו מעל 30 חברות, גופים חברתיים, עמותות וגופי ממשל שמיישמים את הכלים הטכנולוגיים בשטח.

מובילי הפרויקט
מובילי הפרויקט | צילום: Code For Israel

בתמונה (מימין לשמאל): אביב שפיגלמן, ראש צוות פסיכולוגי בפרויקט; יניב פלג, מנהל הפרויקט; איריס מלכה אללוף, מנהלת בית הספר גולדה מאיר בנהריה; אופיר חדש, מנהל אינטרנט בעיריית נהריה ואייל טלר, מנכ״ל Code For Israel.