המצב הביטחוני מלחיץ - והילדים חוששים? כך תוכלו להקל על הסיטואציה

גל הטרור ששוטף את הרחובות בשבועות האחרונים העלה את רף הלחץ, וגם הילדים שלנו חשים במתח. אז כשהם באים לשאול אותנו על המצב - חשוב שנקפיד על כמה כללים בסיסיים

ילד ואבא בשקיעה
תשמרו על שיח פשוט | צילום: Shutterstock

״היה פיגוע״, ״נהרגו אנשים״, ״מפחיד להסתובב בחוץ״, אלה משפטים שפוגשים את כולנו בעת שאנחנו מגלים שהיה אירוע ובלי לשים לב אנחנו כל כך רגשיים ולא הבחנו שהילדים שלנו נמצאים לידנו כשאנחנו מדברים על זה, אבל הפרשנות שלהם היא הרבה יותר קטסטרופלית משלכם, בטח שהחשש מגיע מהצד שלכם.

מבחינתם אתם המודל לביטחון ואם אתם מפחדים ואומרים מילים גדולות וכאלה מלחיצות באופן כל כך רגשי ונרתע אז העולם שלהם מקבל זעזוע וחששות מציפות אותם. וגם אם לא דיברתם לידם על המצב, ייתכן שישמעו על זה כשילכו למסגרות ממי שכן נחשף. אז עם כל המצב הקשה יש כמה דברים שנוכל לעשות כדי להתמודד עם התחושות שלהם.

תדברו איתם בצורה פשוטה

ילדים מבינים פשוט. אל תסתבכו עם הסברים אבל גם אל תמנעו אותם מהם, כי הם מיד ירגישו שיש משהו שאתם לא רוצים לספר. אין צורך להיכנס לתיאורים, אלא להסביר שהיה אירוע מצער שכבר נגמר והמשטרה וכוחות הביטחון עושים הכול כדי לשמור עלינו.

אמא ובת בשיחה
תישארו סבלניים לכל השאלות

לא להתנער

ילדים לא חוסכים בשאלות, וכשהם מרגישים שמסתירים מהם החשש רק גדל, אז תנו להם לשאול את כל השאלות שיש להם, גם אם הם יחזרו על אותה שאלה כמה פעמים, זו הדרך שלהם לבטא את הצורך בביטחון, חשוב שתישארו סבלניים ותענו שוב ושוב עד שהם ירגעו. ותזכרו שהפחד שלהם הוא רגש טבעי לחלוטין.

שגרה

שגרה היא בסיס לביטחון אצל ילד, ואם נעביר להם את החששות שלנו דרך שבירת השגרה שהם רגילים אליה הם יכנסו גם כן לחרדה. אבל, אם נשמור על שגרה בריאה ובכל זאת בטוחה, ניתן להם בסיס להתגבר על החשש ונעביר להם את המסר שהחיים ממשיכים למרות הכול.

 

הכותבת היא מנטורית להורים ויועצת שינה לגיל הרך