כל מה שצריך לדעת על לידה מוקדמת

לא תמיד יש הסבר ברור מדוע מתרחשת לידה מוקדמת. עם זאת, לרוב, יש סימנים מקדימים וכדאי לדעת אותם. החדשות הטובות – ברוב המקרים עם קצת עזרה ומנוחה הלידה תגיע בזמן

אנה בול
אנה בול | צילום: פוטוליה
בטן
בטן | צילום: פוטוליה

מרבית ההריונות מסתיימים במועד, אחרי שבוע 37. מרביתם נמשכים כ-40 שבועות ומסיבה שאינה ברורה לחלוטין מתחילים צירים סדירים וכואבים שיביאו לריכוך, קיצור ופתיחה של צוואר הרחם. בחלק מהמקרים ירידת מים תקדים את הופעת הצירים.

כ 10% מהלידות הן לידות מוקדמות, כלומר, מתרחשות מתחת לשבוע 37 להריון - לפני המועד הצפוי.
ככל שגיל ההריון בו מתרחשת לידה מוקדמת קטן יותר, בשלות העובר קטנה יותר והסכנות והסיבוכים האפשריים לעובר חמורים יותר. מדובר בבעיה רפואית ראשונה במעלה, שכן סיבוכי פגות יכולים לגרום לנזק נפשי, משפחתי וכלכלי. לא קל אחרי לידה לבלות שבועות בפגיה, מדובר לעיתים במסע ארוך ומייגע שמלווה בטלטלות רבות.

ברוב במקרים, ילודים שנולדים מוקדם, אך סמוך לשבוע 37, דווקא לא יסבלו מסיבוכי פגות. סיבוכי הפגות שכיחים יותר במקרי פגות קיצוניים, קרי שבוע 24-28 ושכיחותם יורדת בצורה משמעותית מעבר לשבועות אלה.

סיבוכי פגות במקרים הקיצוניים, כלומר בשבועות הקטנים יותר, הם בעיקר כתוצאה מאי בשלות של הרקמות והמערכות השונות. לדוגמה: אי בשלות של הריאות תביא לקוצר נשימה וצורך בהנשמה, תתכן אי בשלות במערכת העיכול, ראייה, שמיעה וכתוצאה מאי בשלות של כלי דם במוח הם עלולים להיות שבירים יותר ויתכנו דימומים תוך מוחיים. שוב, חשוב לציין שסיבוכים אלה קורים בעיקר בשבועי הפגות הקיצוניים ולא בלידות מוקדמות שמתרחשות סמוך יותר למועד.

 

 

פג באינקובטור
פג באינקובטור | צילום: shutterstock

מה הן הסיבות ללידות מוקדמות?
חלק מהלידות המוקדמות הינן לידות יזומות, כלומר הצוות הרפואי מחליט ליילד את האם כתוצאה ממצב שעלול לסכן את העובר או את האם - לדוגמה, רעלת הריון קשה, מיעוט מי שפיר קיצוני, מצוקת עובר וכו'... אנחנו, רופאי הנשים, מטפלים בשני פציינטים: האם והעובר, ולעיתים נדרשים להחליט מתי יהיה לעובר או לאם טוב יותר? לפעמים, האופציה הטובה ביותר היא שהעובר ימשיך להתפתח מחוץ לרחם.

לידות מוקדמות ספונטניות
ישנן לידות מוקדמות ספונטניות. הסיבות לכך יכולות להיות:
צירים מוקדמים - צירים מוקדמים הם הסיבה הנפוצה ביותר ללידה מוקדמת, כלומר, צירים שדומים לצירים שמופיעים בשבוע 40. הצירים האלו מביאים לריכוך, קיצור ופתיחה של צוואר הרחם. אלא שתהליך זה חל מוקדם מסיבה לא ברורה.

חשוב לציין, שלא כל הצירים שמופיעים מוקדם הינם צירים שיביאו ללידה. נשים רבות חוות צירים מדומים , המכונים ברקסטון היקס, צירים שהם בד"כ פחות כואבים, אינם סדירים, יכולים לחלוף במנוחה ואינם מביאים לדינמיקה צווארית (כלומר, לפתיחה או קיצור צוואר הרחם).

 

אולם, כשיש צירים בייחוד אם כואבים או סדירים חשוב לפנות לבדיקה על מנת לשלול אפשרות של צירים מוקדמים, שעלולים לגרום לדינמיקה צווארית או ללידה מוקדמת. 
אישה אשר ילדה בעבר בלידה מוקדמת נמצאת בסיכון גבוה יותר ללידה מוקדמת נוספת.

הריונות מרובה עוברים - תאומים ויותר, הרחם גדול יותר ועלולים להופיע צירים מוקדם יותר.
ירידת מים מוקדמת תביא במרבית במקרים ללידה מוקדמת, הסיבה לכך אינה תמיד ידועה.

חולשה של צוואר הרחם - צוואר הרחם הינו החלק התחתון של הרחם ותפקידו לסגור את תעלת הלידה במהלך ההיריון. במצבים בהם יש חולשה של צוואר הרחם/אי ספיקה של צוואר הרחם עלולה להתרחש לידה מוקדמת. חולשה כזאת יכולה להיות מולדת או נרכשת משנית לפרוצדורות רפואיות כגון הפלות מלאכותיות חוזרות או פרוצדוקצות שבוצעו בצוואר הרחם כגון קוניזציה.

כיצד עוקבים? על מנת לאתר שינויים בצוואר הרחם אנחנו מבצעים מעקב אחר אורך צוואר הרחם, הן בבדיקת ידנית והן במעקב סונוגרפי אחר אורך צוואר הרחם.

 

האם ניתן לטפל בהתחלה של לידה מוקדמת?

מנוחה - מרבית הנשים שנחות מדווחות על הקלה בצירים בעת מנוחה והחמרה בעת פעילות , למרות שלא מוכח בוודאות שמנוחה תדחה לידה מוקדמת.

 

עם הופעת צירים מוקדמים האישה תקבל במיון עירויי נוזלים, שכן התייבשות יכולה לגרום לצירים.

נקפיד לבצע תרבית שתן על מנת לשלול דלקת בדרכי השתן, שגם היא עלולה לגרום לצירים.

תרופות להפסקת צירים - עשויות להפסיק צירים לזמן קצר, לכן ניתנות בד"כ לא לתקופה ממושכת אלא סמוך להופעת הצירים.

מתן הורמון פרוגסטרון בזריקה או כטבליה נרתיקית. ההורמון נמצא יעיל במניעת לידה מוקדמת בנשים בסיכון ללידה מוקדמת, בעיקר כאלה שילדו לידה מוקדמת בעבר.

במקרה של חשש ללידה מוקדמת ניתן זריקת צלסטון (סוג של סטרואידים) שמטרתה לסייע להבשלת ריאות, להפחית סיכון למצוקה נשימתית וכן להפחית סיכון לדימום מוחי עוברי.

בנשים להן יש חשד לאי ספיקה של צוואר הרחם ניתן לבצע תפר צווארי על צוואר הרחם ולהסירו בהמשך סמוך ללידה.

 

לסכום, צריך לזכור שמרבית הלידות מתרחשות במועד. אנו הרופאים עדיין לא יודעים לומר בוודאות מדוע לידות מוקדמות מתרחשות  אולם חשוב לזכור שגם אם יש צירים מוקדמים, הלידה לא בהכרח תתרחש מוקדם. במרבית המקרים תוך מנוחה ומעקב קפדני - הלידה תסתיים במועד, גם ללא טיפול.  עם זאת, היה ויש חשד לצירים מוקדמים, היסטוריה של לידה מוקדמת או תלונה חשודה אחרת - חשוב מאד לפנות לבדיקה ולעשות כל שניתן על מנת למנוע לידה מוקדמת.

 

 

 

לידה
לידה | צילום: פוטוליה

***הכותבת היא ד"ר רונית אלמוג, רופאת נשים בכירה, בית חולים איכילוב, מרכז רפואי תל אביב