איך עוזרים לילדים להתגבר על פחדים?

מפלצות בארון, חושך מוחלט ולהישאר לבד. כיצד מתמודדים נכון עם הפחדים של הילדים שלנו?

מאת: טל סגולי

ילדים קטנים נוטים לפתח פחדים שונים- פחד מהחושך, פחד להישאר לבד, פחד ממפלצות. לעיתים הפחדים מובנים וברורים ולעיתים לא, והתפקיד שלנו כהורים הוא להרגיע אותם ולעזור להם להתגבר על אותם פחדים.

הדבר החשוב ביותר הוא לא לבטל את הפחד. הפחד הוא לרוב מהלא נודע או מרגשות שמציפים את הילד ולכן חשוב להכיל את הפחד, להבין את הילד ולא לענות 'אין לך ממה לפחד'.

חשוב מאוד לתת מקום לפחד על מנת לא להגדיל ולמקסם אותו, נהלו שיחה עם הילד שלכם בהתאם לגילו וליכולת ביטוי שלו, ובדקו מה מפחיד אותו. ציורים, סיפורים, משחקי דמיון (אפילו כשהוא משחק לבד ואתם צופים מהצד) יעזרו לכם לקבל אינדיקציה של מה מפחיד את הילד.

ילד מפחד
נסו להבין את הילד ולא לענות 'אין לך ממה לפחד'

אז איך מתגברים על הפחדים?

על מנת לעזור לילד להתגבר יש לעשות זאת בעבודה עקיפה - לייצר עבורו סביבה אוהבת בטוחה ותומכת וגם בעבודה ישירה, לדבר על הפחד ולהתייחס אליו באופן ישיר על מנת לעזור לילד להתגבר. אז איך עושים את זה?

עבודה עקיפה

עבודה עקיפה על הפחד היא ההתנהלות בבית. יש לתת מקום לרגשות של הילד, להכיל אותו ולשקף לו את המצב. התייחסו לפחדים, הבינו ממה הוא מפחד ותנו לו מקום לבטא את עצמו. מומלץ ורצוי לרכוש ספרים שעוסקים בפחדים כמו פחד ממפלצות, או פחד מהחושך או להמציא לילד סיפור לפני השינה על ילד שמפחד מהדברים שהוא מפחד. אפשר גם לספר לו ממה אתם, כהורים, פחדתם בתור ילדים, או מפחדים היום כמבוגרים ובכך לתת לו לגיטימציה לפחד שלו.

עבודה ישירה

עבודה ישירה על הפחד היא התייחסות ישירה לפחד. אם למשל הילד מפחד מחלומות רעים בלילה, אפשר להכין ביחד לוכד חלומות ולתלות מעל המיטה שילכוד את החלומות הרעים. כמו כן, אפשר לצייר ולכתוב רעיונות לחלומות טובים ולהניח מתחת לכרית בשביל לחלום על דברים טובים בלילה.

אם הילד מפחד ממפלצות אפשר לבקש מהילד לצייר את המפלצת ולהסביר מה מפחיד בה. אפשר לתת לה שם ואפילו להתיידד איתה בשביל שהילד לא יפחד ממנה. רעיון נוסף הוא להכין שיקוי קסמים מיוחד לשים לילד ליד המיטה- שיקוי שמרדים או מבריח מפלצות ובכך מגן על הילד.

חשוב מאוד לתת מקום לפחד על מנת לא להגדיל ולמקסם אותו
חשוב מאוד לתת מקום לפחד על מנת לא להגדיל ולמקסם אותו

הראו להם שהם לא לבד

ילדים שמפחדים להישאר לבד צריכים ביטחון. לכן גם אם אתם צריכים ללכת לכמה רגעים, לא להיעלם להם מבלי להגיד להם. הכינו אותם מראש לכך שאתם הולכים, וודאו שהם בסדר וחברו אליהם חבר או מבוגר. חשבו ובחרו ביחד איתם בובה או תמונה או כל חפץ מעבר שיעזור להם להתגבר על הפרידה ועל הפחד מלהיות לבד והראו להם שהם בעצם לא לבד.

טל סגולי היא מטפלת באמנות

עוד באסיפת הורים:

הסוד לאריכות ימים: בייביסיטר לנכדים

איך להגיב כשהילד חוטף התקף זעם

הכירו את דור ה-Z