אני קודם כל אישה, אח"כ אמא

רוב הנשים נוטות לחשוב שלהיות אמא זה הדבר הכי חשוב. אני לא מזלזלת בזה, אבל את לא הפסקת להיות אישה כשהפכת לאמא. רק הפכת לאישה אחרת

מאת: מיכל פיירמן

שמי מיכל פיירמן, מטפלת ריגשית, מובילה תהליכים נפשיים קבוצתיים לנשים. ובמהות שלי אני קודם כל אישה. אחר כך אמא.

ההגשמה שלי כמיכל לפני הכל, היא משמעותית. אנחנו הנשים, חונכנו מגיל צעיר לדאוג לאחרים, ולכן לרוב הנשים קשה לבקש עזרה או לדאוג לעצמן.

תמיד קיימים רגשי אשמה. נשים שמות עצמן אחרונות אחרי כולם וזו טעות. אם כאמא, כבת, כבת זוג, כחברה - אני נותנת כל הזמן לאחרים ולא ודאגת לעצמי. בסופו של דבר אתרוקן. אני חייבת לדאוג לעצמי קודם כל, למסאז', לאוזן קשבת, לחיבוק- כל מה שימלא אותי ויעזור לי להיות חזקה ולהגשים את עצמי.

אני חייבת לדעת לבקש את מה שאני רוצה עבור עצמי.

כשאנחנו הופכות לאימהות, אנחנו מרכזות את כל הכוחות והרגשות והדאגות בילדים ולעיתים שוכחות למלא את המצברים שלנו. רוב הנשים נוטות לחשוב שלהיות אמא זה הדבר הכי חשוב, ואני לא מזלזלת בו לרגע, להיפך, אבל את לא הפסקת להיות אישה כאשר הפכת להיות אמא. רק הפכת להיות אישה אחרת. ואותה אישה עכשיו צריכה להיות יותר חזקה ויותר מאושרת, גם בשביל הילדים. כי כשאמא מאושרת, הילדים יהיו מאושרים. כשאמא כבויה ומרוקנת הילדים מרגישים זאת.

את לא הפסקת להיות אישה כאשר הפכת להיות אמא. רק הפכת להיות אישה אחרת
את לא הפסקת להיות אישה כאשר הפכת להיות אמא. רק הפכת להיות אישה אחרת | צילום: shutterstock

במסע של חיי למדתי מהי אהבה עצמית, במסע של חיי עברתי דרך חרדות ופחדים אינסופיים ודימוי עצמי נמוך. פצעי הילדות והטראומות שחוויתי ליוו אותי לכל מקום, הילדה הפנימית שבי ניהלה את חיי. כל מגוון הרגשות שביטאתי נבעו מהמקום הכואב של הילדה הפגועה שרצתה שיאהבו אותה. הגבתי בעלבון, הגבתי באשמה ולעיתים גם בכיתי כשנאמר לי משהו, שלא תמיד היה קשור בדיוק אליי.

יום אחד ישבתי בגינה, נהניתי מקרני השמש הנעימות ותוך כדי שאני עוצמת עיניי פגשתי אותה, את הילדה הקטנה שהיתי. דיברתי אליה, היא נראתה עצובה, חיבקתי אותה, דמעה ירדה לי וגם לה. התחברנו פעם ראשונה, אחרי כל כך הרבה שנים.

הדרך אל האישה היא דרך הילדה. לפגוש אותה. לאהוב. לקבל. לחבק. כפי שאף אחד מעולם לא עשה. אחד מהנושאים שאני מזכירה לעצמי באופן יום יומי וגם מדברת עם נשים אחרות הוא אהבה עצמית ולשים את עצמך ראשונה לפני כולן- ולהרגיש שלמה עם זה. לשחרר את תחושת האשמה שמלווה אותך באופן תמידי ויום יומי, לנקות את התודעה לרגע ממחשבות טורדניות ולזכור שגם אם את אמא, את קודם כל אישה.

יום האישה הבינלאומי 2017

(תו)בנות הזהב: נשות מגדלי הים התיכון בשיחה על נשים, זוגיות, תרבות וסקס

[brightcove_iframe video_id='health-articles-042' autoplay='1' credit='' desc='' kid='1_r878sjrz' duration='217']

בחני את עצמך - איזו אישה חזקה את?

טור מיוחד ליום האישה: "אני קודם כל אישה, אח"כ אמא"

נשים חזקות במשק הישראלי חושפות: איך משלבים קריירה ואימהות?

השפיות המובילות מדברות: "הפכתי לשוביניסטית. לא הסכמתי לקבל נשים לעבודה"

פתחו את הרמקולים: פלייליסט נשי מיוחד ליום האישה