כל ביקורי הנשיא: מניקסון ועד טראמפ - רגעים בלתי נשכחים בישראל

ניקסון היה הנשיא הראשון לבקר ב-1974 ומאז פקדו את ישראל עוד 5 נשיאים ב-10 ביקורים. קרטר קידם את השלום עם מצרים וקלינטון זכור בזכות ההספד המרגש לרבין ז"ל

דונלד טראמפ הינו הנשיא השישי שמבקר בישראל במהלך כהונתו. מאז קום המדינה ועד היום, חמישה נשיאי ארה"ב ביקרו בישראל במהלך כהונתם, 10 פעמים בסך הכל. מרבית הביקורים עסקו בקידום יחסי ישראל והעולם הערבי, וחלקם הגדול התרחש החל משנות ה-90.

ביקורו של דונלד טראמפ בישראל מתרחש על רקע המחלוקת סביב מעמדה של ירושלים והעברת השגרירות האמריקאית לעיר. טראמפ צפוי להיות הנשיא המכהן הראשון שמבקר בכותל המערבי במה שהוגדר כביקור פרטי, ללא ליווי של אישיות ישראלית רשמית. בנוסף, צפוי טראמפ לסעוד הערב עם רה"מ בנימין נתניהו במעונו, ולבקר מחר ב"יד ושם" ומיד לאחר מכן לנאום במוזיאון ישראל.

הביקור של טראמפ בולט גם בגלל ההיבטים הטכניים: הביקור בישראל נעשה כחלק מסבב הביקורים הראשון שלו מחוץ לארה"ב כנשיא, כאשר ההעדפות האישיות שלו לא ידועות לגמרי לצוות שלו.

הסיפתח של ריצ'רד ניקסון

ריצ'רד ניקסון היה הנשיא הראשון שהגיע לישראל. ביקורו בן היומיים התרחש ב-1974, זמן קצר לאחר מלחמת יום הכיפורים ופחות מחודשיים לפני שהתפטר מתפקידו בעקבות פרשת ווטרגייט. הביקור עורר התרגשות רבה במדינה, ורבבות תושבי העיר יצאו לרחובות המקושטים בדגלי ישראל כדי לקבל את פניו.

ניקסון נוחת בנתב''ג
ניקסון נוחת בנתב''ג | צילום: יעקוב סער, לע''מ
הנשיא ניקסון נפגש עם שר הבטחון שמעון פרס
הנשיא ניקסון נפגש עם שר הבטחון דאז שמעון פרס | צילום: סער יעקוב, לע''מ

המתווך ג'ימי קרטר

הנשיא ג'ימי קרטר ביקר בארץ בשנת 1979 במטרה לקדם את הסכם השלום בין ישראל למצרים. המו"מ נתקל בקשיים למרות הסכמי קמפ דייוויד שנחתמו מספר חודשים לפני כן, בשנת 1978. לאחר רצף של ביקורים בירושלים ובקהיר, ולחץ שהפעיל קרטר, הושגו הסכמות שני הצדדים, וב-22 במרץ 1979 אישרה הכנסת את ההסכם. טקס החתימה הרשמי התקיים ארבעה ימים אחר כך על מדשאת הבית הלבן.

הנשיא קרטר סועד עם רה''מ מנחם בגין ז"ל desc="הנשיא קרטר סועד עם רה''מ מנחם בגין
צילום: יעקוס סער, לע''מ

שיאן הביקורים ביל קלינטון

ביל קלינטון מחזיק במספר שיא של ביקורים בישראל במהלך כהונתו כנשיא: ארבע פעמים הגיע לארץ, בין השנים 1994 ל-1998. הביקור הראשון התרחש לאחר חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן, ואילו הביקור השני התרחש ב-1995, בנסיבות כואבות יותר: הלווייתו של רה"מ יצחק רבין ז"ל. קלינטון נשא אז הספד בהר הרצל ובו חזר על צמד המילים האיקוניות שטבע "שלום חבר". כשנודע לקלינטון על ההתנקשות אמר: "יצחק רבין היה שותפי וידידי, הערצתי אותו ואהבתי אותו מאוד. מכיוון שמילים לא יבטאו את רגשותיי הכנים אומר רק: 'שלום חבר'".

קלינטון בהלווית רה''מ רבין ז''ל
קלינטון בהלווית רה''מ רבין ז''ל

קלינטון שב לארץ פחות משנה לאחר מכן, ב-1996 עם סיום "ועידת עושי השלום" בשארם א-שייח'. ביקורו זה עסק בשיתוף פעולה נגד הטרור, והתרחש על רקע סדרת פיגועים בישראל. ביקורו האחרון, ב-1998, התקיים לאחר חתימת הסכם וואי בין נתניהו לערפאת.

קלינטון עם רה''מ נתניהו ב-1998
קלינטון עם רה''מ נתניהו ב-1998 | צילום: יעקוב סער, לע''מ

ג'ורג' וו בוש מטייל במצדה

הנשיא בוש ביקר בישראל פעמיים בשנת 2008. ביקורו הראשון התרחש במסגרת מסע בין מדינות המזרח התיכון, כשההגעה לישראל נועדה לקדם את הסכם השלום. במהלך הביקור נפגש עם רה"מ אהוד אולמרט ונשיא המדינה שמעון פרס. ארבעה חודשים לאחר מכן, שב לכאן לציון יום העצמאות ה-60 למדינת ישראל, ונפגש שוב עם הנשיא והרה"מ. בעת שהייתו בישראל ביקר במצדה, ביד ושם, וכן במוקטעה ברמאללה, שם נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

בביקורו נאם במליאת הכנסת והביע תמיכה במאבקה של ישראל בארגוני הטרור, התבטא בחריפות נגד איראן ("להרשות לאירן לפתח נשק גרעיני תהיה בגידה בלתי נסלחת בדורות הבאים") והתייחס לפתרון שתי המדינות ("ביטחון לישראל ויכולת קיום למדינה הפלסטינית הם אינטרסים הדדיים של שני הצדדים")

הנשיא בוש נוחת בנתב''ג
הנשיא בוש נוחת בנתב''ג
בוש ואולמרט בביקור לא שגרתי במצדה
בוש ואולמרט בביקור לא שגרתי במצדה

ברק אובמה מוריד את הז'קט

אובמה הגיע לישראל רק בקדנציה השנייה שלו, בשנת 2013. הביקור התקיים על רקע דיווחים על מתיחות בינו לבין נתניהו, אך התנהל באופן ידידותי, ואף הותיר אחריו תמונה איקונית של הנשיא האמריקאי וראש הממשלה הולכים זה לצד זה כאשר הג'קט שלהם מונף מעל כתפם.

אובמה ונתניהו מורידים את הז'קט
אובמה ונתניהו מורידים את הג'קט | צילום: לע''מ

הסוגיות שעמדו על הפרק היו הגרעין של איראן ("אמריקה תעשה כל מה שצריך כדי למנוע מאיראן להשיג יכולת גרעינית"). וביסוס פתרון לסכסוך ("אני מדבר אליכם בתור חבר שדואג לעתידכם", אמר אובמה בנאום. "שלום הוא הכרחי, והוא הנתיב היחידי לביטחון אמיתי. הדרך היחידה שישראל תתקיים ותשגשג כמדינה דמוקרטית ויהודית היא על ידי הקמת מדינה פלסטינית").

בנאומו מול סטודנטים בבנייני האומה, באמצעותו פנה לציבור הישראלי, אמר כי "שלום לא מתחיל רק בתכניות של מנהיגים, אלא בלב העמים. אתם חייבים להניע את השינוי שאתם רוצים לראות". ב-30 בספטמבר 2016 הגיע הנשיא אובמה לישראל לביקור בזק כדי להשתתף בהלווית הנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל שנערכה באותו יום בירושלים, והיה בין נושאי ההספדים.

אובמה חולק כבוד אחרון לפרס ז''ל
אובמה חולק כבוד אחרון לפרס ז''ל