צדק צדק תרדף

אומרים שהברק לא מכה באותו מקום פעמיים, אבל סיפורה הטראגי של שושנה אדלשטיין, מוכיח אחרת. אייל בלחסן מסכם את תיק העד

זמן צפייה: 01:06:15

ההחלטה ללוות את שושנה אדלשטיין במאבקה לצדק עבור בנה המנוח, הייתה ההחלטה הכי קלה שקיבלנו בסדרה. יצאנו מהפגישה איתה נחושים לתעד את מאבקה כדי לנסות למנוע את ביטול המשפט של רוצח בנה, מתן אדלשטיין, שיביא לייאושה המוחלט.

אומרים שהברק לא מכה באותו מקום פעמיים, אבל סיפורה הטראגי של שושנה אדלשטיין, מוכיח שהוא יכול להכות באותו המקום פעמים רבות. בשורות איוב נחתו על שושנה פעם אחר פעם: היא איבדה בן, סטודנט בטכניון שנרצח בשנת 2001 כאשר שכנו דקר אותו למוות לאחר שחשד כי ניהל רומן עם אשתו. בשנת 2011, בן הזקונים שלה, מתן, נדקר למוות בפתח ביתם ולפני שלוש שנים, התאלמנה מבעלה, שהצער על מות שני ילדיו הביא למותו שלו.

בתוך ימי השבעה על מתן, כמו לביאה, קמה שושנה מהריסות חייה ולבקשת המשטרה סיפקה עדות מוקלטת של עד הראייה, החבר של מתן, שהגיע לביתה ותיאר לה את השתלשלות אירוע הרצח לפרטי פרטים. עדות שהייתה אמורה להביא להרשעתו של הנאשם ברצח, מיכאל בן שושן. תחילה, נעלם בן שושן וחמק מידי המשטרה במשך כמעט שלוש שנים וכשהסגיר את עצמו, דאג לשמור על זכות השתיקה.

שושנה אדלשטיין
שושנה אדלשטיין

משהחל המשפט התריעה שושנה בפני גורמי החקירה כי נאמר לה שהעד ייצא מן הארץ כדי לא להעיד במשפט, המשטרה לא מייחסת לכך חשיבות וכך, באישון ליל, נמלט העד לצרפת... שושנה שסמכה על המשטרה והפרקליטות, מקבלת בשורה נוספת שקשה לעיכול: היועץ המשפטי לממשלה מודיע כי אם העד לא יאותר תוך חמש שנים, יבוטל כתב האישום כנגד הנאשם לאלתר.

בסדרה התיעודית הזו קיבלנו פניות, מכל מיני מקורות, על אנשים שמרגישים שמערכת אכיפת החוק לא עשתה עימם צדק. מחד, נאשמים שנשפטו לתקופות מאסר ארוכות וטוענים לחפותם. ומאידך, משפחות נפגעי העבירה שנאבקות למיצוי הדין עם האשמים.

ככלל, אנו נזהרים מאוד כשאנו עוסקים בפרשות הנוגעות לחקירות המשטרה והתנהלות הפרקליטות ובצדק, יש חוקרים ישרים ומצוינים במשטרה ופרקליטים מוכשרים ורודפי צדק בפרקליטות. אבל, הפרשה הטראגית הזו והטיפול הלקוי של רשויות החוק בה, חייבים להדאיג כל אזרח שומר חוק בישראל.

לשושנה ולנו נותרה התקווה כי המשטרה והפרקליטות יעשו את עבודתם במלוא המסירות כמו שהם יודעים לעשות בתיקים בעלי פרופיל תקשורתי גבוה, יביאו את העד לארץ וימצו את הדין עם כל המעורבים בפרשה. אז נדע ששושנה מקריית אתא, לא "שקופה".

תיק בחקירה, תיק העד, הערב אחרי החדשות

כיצד מתמודדת שושנה אדלשטיין מאז רצח בנה?

תיק בחקירה ב-60 שניות: תיק העד הנעלם

האם פענחה את רצח בנה, אך הרוצח עדיין מסתובב חופשי

יוצרי תיק בחקירה מדברים: "צדק עולה פה הרבה מאוד כסף"

צוות החוקרים מדבר: "יש משהו לא בריא במערכת המשפטית"