האם פענחה את רצח בנה, אך הרוצח עדיין מסתובב חופשי

ב-2011 נרצח מתן אדלשטיין, ובמשך תקופה ארוכה התקשתה המשטרה להוכיח מי הרוצח. אמו של הנרצח סיפקה את העדות החסרה בחקירה עצמאית. אז מדוע הרוצח עדיין חופשי?

מאת: אלון שני

בשנת 2011, חודש בלבד לאחר ששוחרר ממאסר, נדקר למוות מתן אדלשטיין בן ה-21 בפתח ביתו שבקריית אתא. המשטרה ניהלה מצוד ממושך אחר החשוד במעשה, עבריין מוכר בשם מיכאל בן שושן, שנמלט מהזירה וירד למחתרת. כעבור שנים הסגיר עצמו, ולמרות שתיקתו, הוגש נגדו כתב אישום חמור, בזכות ראיות שהשיגה לא אחרת מאמו של הנרצח.

על פי כתב האישום שהוגש דאז לבית המשפט, אדלשטיין סטר לבן שושן בתום ויכוח סוער שניהל עמו ועם עבריין נוסף, מ.ח. בתגובה דקר אותו בן שושן בחזה ונמלט. במשך שלוש שנים הוא היה מבוקש בגין רצח, ברח והסתתר, אך לבסוף נואש והסגיר עצמו לאחרונה למשטרה.

שושן לא ידע שבידי חוקרי ימ"ר חוף, בפיקודו של ניצב משנה אלי אסייג, ראיות הכוללות עדות של אחד האנשים שהיו עדים לדקירה הקטלנית. עד הראייה, לא שיתף פעולה עם החוקרים, אלא דווקא עם שושנה אדלשטיין, אמו של הנרצח, תרמה לפיצוח התיק כשניהלה עמו שיחה שהוקלטה לבקשת המשטרה.

[brightcove_iframe video_id='news-under-investigation-season-01-articles-promo-08-tmr' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_n1xkgpz2' duration='44']

כך התנהלה השיחה שבה הצליחה האם לדובב את העד:

אמו של הנרצח: "אני לא יודעת מה הלך שם, אני ניזונה משמועות, השמועות קורעות אותי לגזרים. אני מבקשת ממך, רק תגיד לי מה היה שם שאני אבין בדיוק".
עד הראייה: "שושנה, כל מה שקורה פה נשאר בחדר הזה, אני אין, אני בעיניים עצומות סומך עלייך".
עד הראייה: "מתן התעצבן ונתן למיכאל בן שושן הזה כאפה".
אמו של הנרצח: "אוקיי".
עד הראייה: "מיכאל הוציא סכין, דקר אותו וברח".
אמו של הנרצח: "אבל איך הוא הוציא, איך?"
עד הראייה: "הכל בעניין של שניות, לא ראינו כלום. אני רדפתי אחריו עם קרש. ואז מתן צעק לי 'אני מת אני מת' חזרתי אליו".
אמו של הנרצח: "ווה ווה, הבן שלי, איך הלך, מה אני אעשה עכשיו עם המידע הזה, איך אני אחיה כשהבן שושן הזה בחוץ, איך, איך נחייה עם זה? איך?"

לדברי פרקליטו של בן שושן, עו"ד ציון שמעון, מרשו אינו אחראי למעשה, זאת למרות עדותו של עד הראייה. "מרשי מכחיש את כל החשדות המיוחסים לו, התיק רובו ככולו בנוי על שמועות, את זה אנחנו נוכיח בבית המשפט אנחנו מאמינים שבית המשפט יזכה אותו בסופו של יום", הדגיש עורך הדין.

השיחה בין האם לעד מצטרפת לשורה של ראיות פורנזיות, הכוללות טביעות אצבע, DNA ועדות ראייה נוספת. למרות שהסכין שבה בוצע הרצח לא נמצאה, היה בכך די בכדי לגבש את כתב האישום. אך בתזמון חשוד, העד המרכזי, נעלם. עד היום, בעקבות מחדלים מקוממים, אנשים שותקים, עדים נעלמים והחשוד העיקרי ברצח מצליח לחמוק ממשפט. בחמישי הקרוב, תיק בחקירה פותחת את תיק הרצח של מתן אדלשטיין והולכת הכי רחוק כדי למצוא את העד, אך המחיר עלול להיות כבד.

תיק בחקירה, חמישי מיד אחרי החדשות

תיק בחקירה ב-2 דקות: תיק הרוצח החף מפשע

תיק בחקירה: תיק הרוצח החף מפשע - התכנית המלאה לצפייה ישירה

יוצרי תיק בחקירה מדברים: "צדק עולה פה הרבה מאוד כסף"

צוות החוקרים מדבר: "יש משהו לא בריא במערכת המשפטית"