שרון כידון: "אלאור אזריה הוא לא גיבור ישראל, רחוק מזה"

הרבה התבלבלו בין גיבור באופן יוצא דופן, כמו רב סרן חגי בן ארי ז"ל, ובין חייל שלא מילא פקודות ושיקר לבית המשפט כמו אזריה

זמן צפייה: 01:56

מאת: שרון כידון

הרבה מאד אנשים, למעשה יותר מדי אנשים, השתמשו אתמול בצירוף המילים ״גיבור ישראל״ בהקשר של אלאור אזריה. ״גיבור ישראל״ הם קראו, למי שבית הדין הצבאי פסק אתמול, ששיקר באופן שיטתי לבית המשפט, שפעל בניגוד מוחלט להוראות מתוך נקמנות ומתוך כוונה ברורה להרוג אוייב מנוטרל.

לא ניכנס שוב לוויכוח על הלגיטימיות של המעשה. שי ואני מבקשים להקדיש את הדקה הקרובה לביטוי ״גיבור ישראל״. כי ממש במקרה, ובאופן לא פחות מסמלי, ממש בשעה שהוקראה הכרעת הדין של אזריה הובא למנוחות רב סרן חגי בן ארי, חלל צה״ל האחרון ממבצע ״צוק איתן״.

חייל ששיקר באופן שיטתי לבית המשפט, ושפעל בניגוד מוחלט להוראות מתוך נקמנות. אינו גיבור
חייל ששיקר באופן שיטתי לבית המשפט, ושפעל בניגוד מוחלט להוראות מתוך נקמנות. אינו גיבור | צילום: פלאש 90 / מרים אלסטר

 

סגן מפקדת סיירת צנחנים, מי שהשתתף באינספור מבצעים מסוכנים וחשאיים. מי שלחם מול אוייב רצחני תחת תנאי אש וסיכן את נפשו וגופו במלחמה לטובת ביטחון ישראל. חגי, שנטש חופשה משפחתית במיוחד כדי להצטרף לחבריו בשדה הקרב, נפגע בראשו במהלך לחימה מכדור של צלף פלסטיני. הוא נאבק שלוש שנים על חייו. מאבק שהוא בעצמו סיפור של גבורה.

אז מעט אירוני, ואפילו עצוב בעינינו, שבשעה בה מובא למנוחות גיבור ישראל של ממש, המדינה כולה סוערת סביב חייל שעומד למשפט צבאי על מעשה שלא ייעשה. גם אם יש להמתיק את עונשו של אזריה, וגם אם הוא קורבן של נסיבות גדולות ממנו, גיבור ישראל הוא לא. רחוק מזה. אפילו רחוק מאד.

התבלבלנו בלהט המשפט הזה, כולנו. התבלבלנו בין חייל גיבור ואמיץ באופן יוצא דופן, ובין חייל שלא מילא פקודות ושיקר לבית המשפט. מושגי היסוד שלנו, כחברה וכאומה, מוכרחים לשוב ולעמוד על כנם הנכון.

״גיבור ישראל״ הוא תואר שמעטים זכאים לשאת אותו. אלאור אזריה הוא בוודאי לא אחד מהם, והכתרתו לכזה על, ידי תומכיו, מבזה את גיבורי ישראל האמיתיים לאורך הדורות, וכאלה יש לא מעטים. והיא גם פוגעת בזכרו של גיבור ישראל רב-סרן חגי בן ארי זכרו לברכה.

שי גולדן: "לתואר 'הצבא המוסרי בעולם' נלוות חובות מוסריות"

שי ושרון כל הפרקים