שי גולדן: "לתואר 'הצבא המוסרי בעולם' נלוות חובות מוסריות"

כל אחד שכופר בהרשעה של אזריה, מאיים על צה״ל ועל היותו החומה היחידה שמפרידה בין ישראל להשמדה

זמן צפייה: 01:02

אני פחות מודאג משלומו של אלאור אזריה ומשלום משפחתו. כמובן שאיני שמח לאידו. זה רגע לא קל עבורו ומאד לא פשוט עבור משפחתו. אבל אני לא דואג להם. אני דואג יותר לצה״ל, למפקדיו ולערכיו, שעוברים בחודשים האחרונים - ולשיאם הגיעו הדברים היום - מתקפה מטורפת, נעדרת גבולות ומסוכנת מאד מאד.

במהלך החודשים האחרונים נשבר קוד שעמד במשך שנים בין הצבא לעמו: העם מניח לצה״ל לנהל את ענייניו וסומך על מפקדיו שיקבלו את ההחלטות הנכונות, בטח בהיבט המבצעי. אחרי הכל, צה״ל הוא אחד הצבאות הטובים בעולם ומפקדיו הם מהמנוסים והידענים ביותר בתחום - עניין של ריבוי מלחמות ותרגול מתמשך על רטוב.

והנה, בחודשים האחרונים, עולה לה תופעה חדשה - אזרחים, נעדרי כל הכשרה צבאית, הבנה של שדה המערכה והבנה של הדרך בה מתקבלות החלטות מבצעיות מנסים לנהל את צה״ל מבחוץ ולכפות עליו מערך חדש של ערכים, אמות מידה חדשות של מוסר וטוהר נשק חדש.

[brightcove_iframe video_id='elor_ba_vtr2_n20170104_v1' autoplay='0' credit='' kid='' duration='1929'']

כשהרמטכ״ל ושר הביטחון לשעבר, יעלון, מתבטא בפרשה אחרי תחילתה, הוא שוגה שגיאה פוליטית קשה, אבל הוא האחראי על צה״ל ומי שאחראי גם לכך שצה״ל יעמוד בסטנדרטים המוסריים הגבוהים שהנחילו מפקדיו מהיום הראשון לכל החיילים. וכשהרמטכ״ל הנוכחי, רא"ל גדי אייזנקוט, מרגיש שיש שחיקה מסוכנת בערכי הצבא ובחומת הברזל ההכרחית בין התערבות אזרחית לבין הנהלים של צה״ל, הוא משמיע את קולו. גם הוא שוגה שגיאה קשה מבחינה תקשורתית וציבורית, אבל הוא הרמטכ״ל והוא האחראי העליון לטוהר הנשק של צה״ל ושל רוחו.
וכאשר אזרחים קוראים לרמטכ״ל בוגד, וכאשר המטה לשחרור אזריה אומר בגלוי שהוא אינו מקבל את הכרעת בית הדין הצבאי ומאיים שיפעל לסילוק מטה הפיקוד של צה״ל כולו, כ״אקט של ענישה וניקוי אורוות״, הוא פוגע פגיעה קשה בצה״ל ובישראל כולה.

מה שמרבית תומכי אזריה לא מבינים הוא שלתואר ״הצבא המוסרי ביותר בעולם״ נלווים כמה חובות מוסריות. בית הדין הצבאי היום הגדיר מהו הקו התחתון המוסרי של צה״ל וקבע כי אזריה חרג ממנו. כל פוליטיקאי או אזרח שכופר בהחלטה הזאת מאיים על צה״ל ועל יכולתו להיוותר מגן העם והחומה היחידה שמפרידה בין ישראל להשמדה.

[brightcove_iframe video_id='liberman_vtr2_n20170104_v1' autoplay='0' credit='' kid='' duration='1929'']

זה משחק מסוכן, באש של ממש, והוא מתנהל על גבו של ילד בן 19 - אבל פוגע הרבה יותר בצה״ל, בישראל ובבטחון אזרחיה. תנו לצה״ל לנצח. ותנו לו לעשות זאת בדרך שבה הוא עושה זאת מיום שקמה המדינה.

לסיקור המלא: אלאור אזריה הורשע פה אחד בהריגה