האם מחכה לנו מדינה יהודית לא דמוקרטית?

לפי המל"ס, בעוד 50 שנה כל ישראלי שלישי - חרדי. שי ושרון מתלבטים מה יהיה גורל המדינה?

זמן צפייה: 03:09

הצד של שרון כידון:
תמונת העתיד הדמוגרפית שלנו, כפי שמשתקפת מנתוני הלמ"ס היא תמונה מטרידה מאוד. אין לי כל בעיה עם עצם העובדה שמדינת ישראל תורכב משליש חרדים – להם יש זכות לחיות כאן בדיוק כמוני. הבעיה שצריכה להטריד את כולנו היא שינוי המשוואה הדמוגרפית והמשמעות שלה מבחינת הנטל שהחברה הישראלית לוקחת על עצמה. עם כל הכבוד והערכה לחברה החרדית. מדינת ישראל לא ערוכה לשאת בנטל של אוכלוסיה שצורכת משאבים אבל לא תורמת את חלקה הכלכלי בהתאם.

הקטסטרופה מחכה לנו מעבר לסיבוב: איך נעמוד בתשלום קצבאות ילדים וזקנה לכולם? איך נוכל לספק חינוך שיוויוני ? כיצד נדביק את הצורך בעוד מיטות בבתי החולים בעתיד? חלק האוכלוסיה ההולך וקטן, לפי הסקר, הוא החלק שמשלם מיסים, משרת בצבא ומניע את הכלכלה. החלק הזה הולך ונשחק ובעצמו מוותר על איכות השירותים שהוא מקבל תמורת מיסיו.

והחרדים עצמם גם הם סובלים מהמצב: הפערים החברתיים העצומים בין האוכלוסיה הכללית לחרדית מדאיגים. חלקם המשמעותי של הילדים החרדים הם עניים. חלקם בשוק העבודה, האמנם צומח, אבל לא עומד בקצב גידול האוכלוסיה.

גם ההיבט החברתי מדאיג לא פחות. הרי ברור שכששליש מחברי הכנסת יהיו חרדים תהיה לכך השלכה משמעותית על צביון החיים שלנו : השבת, מעמד הנשים, ערכים ליברלים ועוד.

אין בי כל רצון לעורר אנטגוניזם או ללבות שינאה כלפי חרדים, אבל הגיע הזמן שמדינת ישראל תעורר ותיערך לאתגר הזה שמאיים עלינו לא פחות מהאיומים החיצוניים- ותכין חזון חברתי ותוכנית ארוכת טווח שתתמודד עם התמונה הדמוגרפית החדשה .

הצד של שי גולדן:
אני מבין את החשש מהפיכת ישראל למדינה בה שני שליש נושאים בנטל עבור השליש הנותר. אני משוכנע שתהליך ההשתלבות של החרדים בחברה יתגבר וייתחזק והם יהפכו לחלק אינטגראלי מהחברה ומהמשק הישראלי, פשוט כי זה ההכרח, וכי אין באמת אפשרות אחרת. אבל גם החרדים של עוד חמישים שנה יהיו דומים לחרדים שכולנו מכירים היום, גם אז, אין לי בעיה אמיתית עם זה.

מדינת ישראל היא מדינה יהודית. ואגב, המדינה היחידה שיש ליהודים בעולם. הסיבה שיש כאן קהילה חרדית כה גדולה היא בדיוק בגלל הסיבה הזאת. חרדים הם חלק מהנוף הטבעי והנורמלי והסביר של מדינה שנוסדה עבור יהודים. לפני מאה שנים, הורי ההורים שלנו נראו כך והתלבשו כך, והחזיקו בערכים ובנורמות האלה, בלב מדינות זרות בגלות.

אני שמח שמתאפשר ליהודים חרדים לחיות בארץ של יהודים ולהרגיש בביתם ובמקומם. זה הנוף הישראלי, אלה פני המדינה הצעירה והמורכבת שהקמנו כאן וזה בסדר גמור מבחינתי. יותר מזה, גם כשכל ישראלי שלישי יחבוש קפוטה ויתהלך בשטריימל, זה יהיה בסדר מבחינתי. כי זו ישראל החדשה והגיע הזמן להתרגל אליה. להפנים שאלה פניה ולהערך לשינוי הכרוך במצב החדש המתהווה. אני נושא אליו עיניים לא בדאגה, כמוך, אלא בהבנה ובהשלמה. זו מדינת היהודים והיא לא בהכרח מוכרחה להיות דמוקרטית.

שי ושרון כל הפרקים