האם להפעיל את חוק ההדחה על ח"כ באסל גאטס?

שי גולדן ושרון כידון פותחים את הפה על פרשת ח"כ באסל גאטס ועל הקריאה להפעיל עליו את חוק ההדחה. מה דעתכם?

זמן צפייה: 02:42

הצד של שי:

אני לא מתומכי חוק ההדחה. בעיניי הוא חוק מסוכן, שמהלך על השוליים של הדמוקרטיה ומסכן אותה. אבל אני מוכרח להודות שאם כבר החוק הזה חוקק, זה ה-מקרה בו יש לעשות בו שימוש. חברי כנסת, לאורך השנים, נחשדו ונחקרו בדברים ובעבירות שונות ומשונות. שלטון החוק בישראל איתן מספיק כדי להתמודד עם אתגרים מסוגים רבים. אבל אתגר כזה, כמדומני, עוד לא היה לנו. חבר כנסת שנחשד - ואינו מכחיש - העברת טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים שדם קורבנותיהם עדיין לא יבש על ידיהם; כזה עוד לא היה לנו.

כשאנו מדברים בשנים האחרונות על זילות מוסד הכנסת, אנחנו מדברים גם על רגע כזה - רגע של שחור ולבן, בו הכנסת מוכרחה להגן על מעמדה בעיני הציבור וגם בעיני עצמה, ולהוציא משורותיה אדם כמו באסל ראטס. כי על המעשים האלה - וכאמור, הוא הודה בהם - הם מעבר להתפלפלות פרלמנטרית. הם חדים וברורים וחמורים ואסורים ונפשעים. חבר הכנסת באסל ראטס לא יכול לצעוד אפילו לא עוד פעם אחת לתוך בניין הכנסת. ואם חוק ההדחה הוא הדרך להבטיח זאת - יופעל נא היום. ממש היום.

הצד של שרון:

זה הכי פופולרי היום לשבח ולהריע לחוק ההדחה. גאטס צריך להיפרד מהבופה במזנון החכים כמה שיותר מהר, אבל למרות שהחוק עבר, הוא עדיין לא עמד בכמה מבחנים: במבחן הרוב המיוחד ובעיקר במבחן המשפטי של בגצ. הפעלת החוק הזה תיקח זמן רב. לפיד אפילו הרשה לעצמו לכנות את הנסיון של אלקין להחתים את חברי הכנסת: מהלך אדיוטי. התגובה של נתניהו התיחס לאמירה הזאת של לפיד היא היא כי לפיד הוא שמאלני וזאת סיבת התנגדותו. אבל בואו לפני שנריע לחוק ההדחה. נהיה קצת יותר מעשיים - המהלך להפעלת החוק יקח זמן רב, הוא צפוי למהמורות משפטיות מול העתירות לבגצ. אומר לפיד, ובמידה רבה של צדק, שהדרך להוציא את ראטס מהכנסת בזריזות היא לא דרך החוק , אלא על ידי הסרת החסינות והגשת כתב אישום. אם לרגע לא נהיה פופוליסטים, יתכן שחוק ההדחה נשמע מאוד מרשים אבל דה פקטו לא כלכך ישים במיידיות. אם המטרה היא הדחתו ולא תחרות מי ימני יותר במשכן, יתכן שההצעה של לפיד לא כ"כ גרועה.

שי ושרון כל הפרקים