למה שישראל תחתום על שיתוף פעולה בתחום ביטחון הפנים עם אחת המדינות המושחתות בעולם?

את מה שהשר אמיר אוחנה מהליכוד מכנה כ"הישג דיפלומטי משמעותי", הוא בעצם מזכר הבנות לדיכוי הפגנות באמצעים אלימים, לרדיפה של מתנגדי משטר ולמעקב אחר אזרחים תמימים. שיתוף פעולה ישראלי-רוסי? יותר כמו עלבון גרוטסקי לזכויות אדם

שיא רוסיה ולדימיר פוטין. הקרמלין שולט בחברה החדשה

לאחרונה חתם השר אמיר אוחנה מהליכוד על מזכר הבנות לשיתוף פעולה בין משרד ביטחון הפנים הישראלי לבין מקבילו בפדרציה הרוסית. על אף שמדובר אולי באחד ההסכמים הבינלאומיים הגרועים ביותר שישראל יכלה לחתום עליהם, הוא משרת היטב את האינטרס הפוליטי "הריאלי" של ישראל מול הדמוקרטיה השמרנית בעולם. "מדובר בהישג דיפלומטי משמעותי שיביא לשיפור הביטחון האישי של אזרחי ישראל ורוסיה", כתב אוחנה. האומנם?

השר אמיר אוחנה | ג'ודי ואלירז
השר אמיר אוחנה

מספיק לבחון את הישגיה של רוסיה בתקופה האחרונה בתחום ביטחון הפנים כדי לדמיין כיצד יראה מזכר ההבנות עם השלטון הקלפטוקרטי שבראשו עומד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לפי ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל", מעל ל-5,100 בני אדם נעצרו בחודש ינואר 2021 לבדו בגין הפגנות תמיכה במנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבאלני, שכידוע הורעל קשות ועבר טיפול מציל חיים בגרמניה. חלק מהמפגינים הוכו באלימות חסרת רסן ואף הודו כי עברו עינויים בזמן המעצר.

זאת ועוד, כתבי אישום הוגשו כנגד 37 עיתונאים, בלוגרים ופעילים חברתיים בגין "הפרה של חוק חופש הביטוי" שחוקק ב-2019 שמטרתו "להיאבק בהפצת פייק-ניוז" - משימה אותה מבצעת היטב התקשורת הרוסית המגויסת והממומנת.

כמו כן, בית הדין האירופי לזכויות אדם כינה את מדיניות הצנזורה האינטרנטית של רוסיה כ"מוגזמת ושרירותית", וכזו "הפוגעת בזכות הבסיסית של האזרחים למסור ולקבל מידע". מבחינת חופש הדת, נמשכת הרדיפה נגד עדי יהווה, כאשר 362 מהם נחקרו או הועמדו לדין, 39 מתוכם הורשעו ושישה נכלאו, וזאת בגין "קיצוניות". אלו הם רק חלק מהדברים והרשימה עוד ארוכה, אבל די להסתפק בכך כדי להבין את גודל הזילות בכל הקשור בזכויות אדם והגנה עליהם.

למרות כל זאת, השר אוחנה מחזיק בדעה שמדובר בהישג "שיביא לשיפור הביטחון האישי של אזרחי ישראל ורוסיה". האמנם?

בואו נודה באמת, ההישג הזה עונה על "הצרכים הדיפלומטיים" של ממשלת ישראל בראשות נתניהו – לא של מדינת ישראל ואזרחיה.

"הצרכים הדיפלומטיים" הללו כללו לאחרונה גם רכישת החיסון "ספוטניק 5" מידי רוסיה, שמעולם לא היה חלק ממלאי החיסונים הארצי, רק במטרה לחזק את היחסים בין ישראל לרוסיה. למה שישראל תבזבז מיליוני דולרים על חיסון שאין בכוונתה להשתמש בו? שאלה מצוינת.

החיסון הרוסי ספוטניק 5

למען הצרכים הדיפלומטיים האלו, ממשלת ישראל ודיפלומטים ישראלים שתקו בכל הנוגע לאנשלוס (סיפוח) שביצעו הרוסים באלימות בחצי האי קרים ב-2014, ראש ממשלת אוקראינה היהודי, וולודימיר זלנסקי, "זוכה" באופן עקבי לאפליה ולחוסר תמיכה מצדה של ישראל, ועד היום, לא יצאה הודעת גינוי אחת לגבי המעצר הבלתי חוקי של אלכסיי נבאלני. אפילו לא סנקציה אחת בוצעה נגד רוסיה, בניגוד למדינות אירופה וארצות הברית, בגין הפרות חוזרות ונשנות של החוק הבינלאומי במגוון דרכים ושיטות.

בשתיקתו, נתניהו מסכים עם המדיניות הרוסית כלפי אזרחיה, תומך במעצרו ובכליאתו של יריבו הפוליטי של פוטין ואת סיפוח חצי האי קרים, ויחד עם השר אוחנה הם מנסים בכל כוחם לייבא את חוסר ההומניות הרוסית למדינת ישראל באמצעות ההסכם הבזוי שנועד לשרת את "הריאל-פוליטיק" בלבד, מבלי שום ניסיון אמיתי לשנות את המציאות.

אם אכן מזכר הבנות זה ייצא לפועל – ישראל תדרדר במהירות ממעמדה כדמוקרטיה השומרת על ערכיה ומגינה על אזרחיה, ככזו המכפיפה אותם אליה ומסרסת להם את המחשבה ואת החופש לביטוי, לדת ולנטייה מינית – בדומה לידידה האסיאתית.