חרדים לא צריכים להתגייס

איך אתם אוהבים לשאול למה אנחנו לא עושים צבא. יש משהו בזוג המילים הזה 'שוויון בנטל', שעושה אתכם נורא צודקים, נורא דמוקרטים. למה אנחנו לא עושים צבא באמת?

זמן צפייה: 02:16

דנה ורון, אשת תקשורת חוזרת בתשובה:

איך אתם אוהבים לשאול למה אנחנו לא עושים צבא.

יש משהו בזוג המילים הזה 'שוויון בנטל', שעושה אתכם נורא צודקים, נורא דמוקרטים.

למה אנחנו לא עושים צבא באמת?

צבא יהודי הוא לא קונספט שנולד עם קום המדינה. ערך הלחימה, ההגנה על העם והארץ היו מנת חלקם של העם היהודי כבר משחר ילדותו.

אני לא אלך אתכם עכשיו ממש רחוק בהיסטוריה, אל יהושע בן נון, דוד המלך, אבנר בן נר. גם במאה הזו, בתקופת השלטון הבריטי, המגזר החרדי לקח חלק מכובד ונהדר בלחימה. תאמינו או לא הם פשוט ראו בזה משימה אידיאולוגית. לא סתם אידיאולוגית - מצווה ממש. ראשי רבני העדה החרדית קראו אז בקול גדול לצאת, להילחם ושאלת השוויון בכלל עוד לא חשבה להיוולד.

מעניין לא?

הרי כשמדובר באידיאולוגיה אי אפשר לחשוד את המגזר כפשרן. הם לא פוחדים לוותר על כיף או למסור נפש. תאמינו לי שישה עשר חלקים לחליפה בקיץ הבני-ברקי זה לא כיף.

ובכל זאת, הנה, נכון להיום הציבור החרדי נמנע ואפילו נלחם על זכותו להימנע מלשרת בצבא, למרות החשיבות העצומה שיש בעניין, חשיבות שהתורה בעצמה מרימה על נס כמו שאמרנו.

למה? ניסיתם לחשוב למה כל-כך מסוכן לשרת לציבור החרדי בשירות הצבאי כפי שהוא היום? למה הם נלחמים כל כך במה שיכול היה להיות אחלה כלי בעבודת ה׳? אולי משהו השתנה בנתיים?

המערבות הנשית נעשתה יותר גדולה, המתירנות, הזילות של ערכים כמו מוסר וזהות יהודית. אולי זה מפחיד חרדי הרבה יותר מפעם?

בואו ננסה רגע להחליף תפקידים- תהיו אתם רגע מיעוט שמחויב להתגייס לצבא החרדי, עם צביון חרדי, 3 תפילות ביום, תפילין, כשרות, שבת, צניעות. תדמיינו את הילד שלכם שצריך לתת שלוש שנים מהחיים לעולם שזר לו, מאיים עליו וסוגר אותו, בתנאים בהם אין לו שמץ של מושג ויותר גרוע: עולם שעוד עלול למצוא חן בעיניו.

אם פתאום חס וחלילה הוא יחזור לכם בתשובה? ינטוש את כל מה שגידלתם אותו עליו, את כל מה שקדוש ומהותי בעיניכם ויהפוך לאיזה דוס שחור. מלחיץ לא?

אז בפעם הבאה שאתם מנפנפים בצמד המילים 'שוויון בנטל', תחשבו האם אנחנו באמת שווים ואיזה נטל אתם באמת רוצים שניקח

 

עוד בדיבור:

הסיפור העצוב של פדויי שבי בישראל

איך זה מרגיש להיות אמא לילד עם אוטיזם?

הפתרון המפתיע להתמודדות עם רגעי משבר