חושבים שהנאצים נעלמו מהעולם? אז לא. הם קיימים ואפילו מתחזקים בארה"ב

ניצן הורוביץ פגש ניאו-נאצים מארגון ימין קיצוני באמריקה, והבין שצריך לטפל בתופעה לפני שיהיה מאוחר מדי

זמן צפייה: 02:15

חושבים שהנאצים נעלמו לפני 70 שנה? אתם טועים. הם קיימים ופועלים, ואפילו מתחזקים בארצות הברית.

בואו נתחיל מהעובדות:

בשנה האחרונה, 2017, הייתה עליה של 70% בדיווחים על תקריות אנטישמיות בארה״ב.

70%. עליה של יותר מ-500 תקריות בשנה אחת. השחתת מוסדות יהודיים, צלבי קרס, כתובות נאצה וגם מכות ותקיפות. זה גדול מאוד וזה חסר תקדים בעשרות השנים האחרונות מי שמלבה את האנטישמיות הזו אלה ארגוני ימין קיצוני ניאו-נאצים.

נאצים? באמריקה? שלושה דורות אחרי השואה? עם אותם סמלים ודגלים ואותה אידיאולוגיה?

אתם בטח חושבים שאני מגזים. עד שלא ראיתי את זה במו עיני, גם אני חשבתי, אני מודה, שמנפחים את העסק הזה.אולי למטרה פוליטית, אולי לצורך כותרות בתקשורת. אבל נפגשתי אתם בשטח, ישירות, עבור תכנית המערכת. לא היה לי קל לשמוע אותם, אבל זה היה חשוב.

הם אמרו לי את הדברים הכי דוגרי: המטרה שלהם היא אמריקה בלי יהודים.

הם טוענים, וזה רץ חזק מאוד ברשת, שהיהודים מאיימים על עצם קיומם כלבנים באמריקה, משעבדים אותם כלכלית, ממכרים אותם לתרופות, משחיתים את המוסר שלהם, פוגעים בבנות שלהם. ועוד הרבה דברי בלע מהסוג הזה שלא האמנתי שאשמע בגלוי באמריקה של היום.

למה זה קורה דווקא עכשיו?

קודם כל כי זה תמיד היה באמריקה, אבל מתחת לפני השטח. עכשיו זה יוצא החוצה כי הם מרגישים שיש להם רוח גבית. הם עצמם מצביעים על הקמפיין הנשיאותי של טראמפ שהקצין מאוד את האווירה באמריקה.

עם סיום המסע הזה, ברור לי שזו לא תופעה זניחה. אלה ארגונים שגדלים, מתארגנים, והם בפירוש מסוכנים. לא רק ליהודים ולמיעוטים אחרים, אלא למערכת השלטונית.

חשוב לדעת - באמריקה הפעילות שלהם חוקית ונחשבת חלק מחופש הביטוי. בעיני, מה שהם אומרים ועושים לא לגיטימי וצריך להיות אסור, וצריך לטפל בזה לפני שיהיה מאוחר מדי.