שוכרים דירה? כל מה שחשוב לדעת על החוק החדש לשכירות הוגנת

בעל הדירה ישלם את דמי התיווך, השוכר רשאי לקזז עלות תיקונים מדמי השכירות, אבל לא יהיה פיקוח על שכר הדירה כמו במדינות רבות. הכנו סרטון קצר עם כל הזכויות שמגיעות לכם

זמן צפייה: 01:37

שני מיליון בני אדם בישראל גרים בדירות שכורות בשוק פרוץ ולא מוסדר. 27% מאוכלוסיית ישראל גרים בשכירות, כשהערים הערים המובילות בשכירות הן ת"א (46%), רמת גן (38%) ורחובות (37%). לפי נתוני מחקרי של הכנסת, מחירי השכירות בישראל זינקו ב-80% ב-6 שנים.

מקרב מדינות ה-OECD, ישראל מדורגת במקום המפוקפק והאחד לפני האחרון במדד ההגנה על שוכרי דירות, אחרי טורקיה.

חוק שכירות הוגנת, שאושר השבוע לקראת קריאה שנייה ושלישית עבר כמה גלגולים מאז שהוצע על ידי ח"כ סתיו שפיר ב-2014. החוק החדש מסדיר את מערכת היחסים בין השוכר למשכיר ומגדיר מהי דירה ראויה למגורים.

הזכויות החדשות של שוכרי הדירות

מי משלם מה? אם בעל הדירה שוכר את שירותיו של מתווך הוא זה שישלם את דמי התיווך ולא השוכר כפי שהיה נהוג עד כה. בנוסף, המשכיר ישלם ביטוח מלא של הדירה. השוכר מצידו ישלם דמי שכירות, ועד בית, ארנונה, מים, חשמל וגז בלבד.

מה צריך להיות בדירה כדי שהיא תהיה ראויה למגורים? מערכות ביוב, מים, חשמל ותאורה תקינות; פתחי אוורור ותאורה טבעית; דלת כניסה ראשית הניתנת לנעילה; היעדר סיכון בריאותי או בטיחותי.

תיקונים: המשכיר יתקן כל פגם שנגרם בשל שימוש סביר. השוכר רשאי לקזז את עלות התיקון משכר הדירה אם בעל הבית לא שילם על התיקון. השוכר יתקן כל פגם הנגרם בשל שימוש בלתי סביר.

ערבויות: החוק קובע הגבלה משמעותית על גובה הערבויות - שליש מדמי השכירות על כל התקופה או עד פי 3 מדמי השכירות החודשית.

סיום החוזה: המשכיר יודיע לשוכר על ביטול חוזה שכירות למגורים לפחות 90 ימים מראש, ואילו השוכר יודיע למשכיר על ביטול החוזה לפחות 60 ימים מראש.

מנגנון הפיקוח על שכר דירה נעלם

בהצעה המקורית נקבע מנגנון פיקוח על שכר דירה שמגביל את העלאת דמי השכירות לעד 2% בשנה במשך 3 שנים. סעיף זה הושמט לאור דרישה של שרת המשפטים איילת שקד, שטענה כי פיקוח על מחירי דירות בחו"ל לא הוכיח כי הואמביא בהכרח להורדת מחירי השכירות.

ומה קורה בשאר העולם?

בניו יורק ושכר הדירה לא יכול לעלות ביותר מ-7% בשנה; בברלין 85% מתושבי העיר גרים בשכירות ויש צורך בהסכמת הרשויות להעלאת שכר הדירה. בפריז דמי השכירות מוצמדים למדד; ואילו באמסטרדם שוכר רשאי לערער לרשויות על העלאת שכר דירה.

בשורה התחתונה: למרות שהחוק החדש משפר את מצבם החוקי של השוכרים החלק החשוב ביותר של מנגנון הפיקוח על שכר הדירה הושמט ממנו, והמחירים בשוק השכירות בישראל צפויים להמשיך ולטפס.