בדרך לאליזה: כל מה שצריך לדעת על הבחירות בצרפת בשתי דקות

מערכת הבחירות הכי צמודה ולא צפויה בתולדות הרפובליקה מגיעה היום לשיא. מה הסיכוי של מארין לה פן ומי עשוי להפתיע? צפו בסרטון

זמן צפייה: 01:45

הבחירות לנשיאות צרפת, שמתקיימות היום (23 באפריל 2017) מסעירות את צרפת ואת אירופה כולה. במהלך הבחירות ייבחר נשיא חדש, שמיני במספר, שיחליף את נשיא צרפת המכהן פרנסואה הולנד מהמפלגה הסוציאליסטית, שהודיע לפני כ-4 חודשים כי לא יתמודד לנשיאות פעם נוספת בבחירות הקרובות.

נשיא הרפובליקה הצרפתית ייבחר לתקופה בת 5 שנים וכהונתו מוגבלת לשתי כהונות רצופות בלבד. הבחירות עצמן מתקיימות בשני סבבים. בסבב הראשון, ירוצו לנשיאות 11 מועמדים ומועמדות. במידה ואף מתמודד לנשיאות לא ישיג רוב מוחלט (50% מהקולות), ייערך סבב שני שבועיים לאחר מכן. במהלך הסבב השני, יתמודדו זה מול זה שני המועמדים המובילים שקיבלו את מרבית הקולות בסבב הראשון. בבחירות הקרובות, הסבב הראשון ייערך בתאריך ה-23 באפריל והסבב השני בתאריך ה-7 במאי.

בחירות בצל הטרור

צרפת התרגלה בשנים האחרונות לקרב פוליטי ברור בין שני מתמודדים משתי המפלגות הגדולות. אולם הסקרים האחרונים מצביעים על כך שבקמפיין הזה מגיעים באופן מפתיע לישורת האחרונה ארבעה מתמודדים בולטים:

המועמדת הצבעונית והמוכרת ביותר היא מארין לה פן, נציגת הימין הקיצוני ממפלגת "החזית הלאומית". לה פן הכריזה כי הצעד הראשון שלה כנשיאה יהיה "להחזיר לצרפת את גבולותיה", ולהשיב את תחושת הביטחון שאבדה לצרפתים בעקבות שורת פיגועי הטרור הקטלניים במדינה. לה פן חוללה סערה כשהצהירה כי צרפת אינה אשמה בגירוש יהודי פריז במלחמת העולם השנייה.

בנוסף היא הצהירה כי היא לא תאפשר לבישה של "סממנים דתיים" במרחב הציבורי, לרבות כיפה. היא תומכת ברפורמה של תקנות לאומיות על מנת להסיר אזרחות כפולה, ואמרה שיהודים לא יוכלו להחזיק באזרחות ישראלית.

מהסקרים האחרונים עולה כי לה פן תצליח לעבור את סבב הבחירות הראשון, אך לא את השני.

מרין לה פן, צרפת
מרין לה פן, צרפת

תגלית הבחירות האלה היא עמנואל מקרון בן ה-39, ראש מפלגת "בתנועה". מקרון מנסה להיבנות על הריסות המפלגה הסוציאליסטית שקרסה בתקופת נשיאותו של פרנסואה הולנד ומציג מצע "שאינו שמאל ואינו ימין". מקרון צובר פופולריות ועל פי הסקרים יש לו סיכוי טוב להנהיג את צרפת. מקרון נשוי למורה שלו לספרות מהתיכון, המבוגרת ממנו ב-24 שנים.

עמנואל מקרון
עמנואל מאקרון | צילום: רויטרס

פרנסואה פיון הוא המועמד של הימין המתון, ממפלגת "הרפובליקנים". פיון לא ויתר על מועמדותו למרות שורה של פרשיות שחיתות קשות שנחשפו במהלך מערכת הבחירות וחיבלו בקמפיין שלו. פיון זוכה לתמיכה בלתי צפויה מניקולא סרקוזי נשיא צרפת לשעבר. "יש לו ניסיון, יש לו רצון, יש לו תכנית" אמר סרקוזי.

פרנסואה פיון
פרנסואה פיון

הפתעת הסקרים היא מועמד השמאל הקיצוני, ז'אן לוק מלנשון מ"מפלגת השמאל", שזוכה לעלייה בסקרים בשבועות האחרונים. מלנשון הוא אנטי ממסדי שעזב את המפלגה הסוציאליסטית הצרפתית בנובמבר 2008 על מנת להקים את מפלגת השמאל הצרפתי.

2

יתרון שיטת הבחירות בצרפת הוא שבין הסיבוב הראשון לשני לצרפתים יש זמן לחשב מסלול מחדש ולהתאחד מול מועמד אחד הגיוני. הסיוט של צרפת הוא שלא מן הנמנע שלסיבוב השני, הפעם, יתייצבו זה מול זה מועמדי הימין והשמאל הקיצוני. טקס ההשבעה של נשיא צרפת השמיני עתיד להיערך לכל המאוחר בתאריך ה-14 במאי 2017.

המועמדים לנשיאות
המועמדים לנשיאות

עוד בנושא:

"אין עתיד": היהודים בצרפת חוששים מלה-פן

צרפת הולכת לבחירות

הסיוט של הסוקרים: לקראת הסיבוב ה-1 בבחירות בצרפת